Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عبدالمحمد زاهدی استاندار در"نشست نقد و بررسی مستند تالان روایتی از آب‌های زیر زمینی ایران" گفت: برای حل مشکلات ناشی از بحران آب باید با مدیریت مصرف مشکلات را به حداقل برسانیم.

زاهدی افزود: همچنین  رویه نادرست مصرف آب و افزایش فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی به مسئله بحران آب عمق معناداری داده و تداوم این روند به تحولات و تغییراتی در عرصه اجتماعی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار گفت: حدود ۹ درصد مصرف آب در بخش شرب، بهداشت و صنعت و ۹۱ درصد در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه با بیان اینکه سیستم آموزشی ما برای فرهنگسازی در این حوزه ضعیف عمل کرده است، تاکید کرد:برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب باید آموزش هاى لازم در مدارس برنامه ریزی و ارائه شود.

استاندار گفت: صادقانه با مردم صحبت کردن هم می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

معاون بهره برداری آب منطقه‌ای استان هم با اشاره به افزایش مصرف آب در سال‌های اخیر گفت:: اراضی کشاورزی در طول ده سال از ۱۳۰ هزار هکتار به ۲۶۰ هزار هکتار یعنی به دو برابر رسیده که بار سنگین اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شده است.

ملکی افزود: افزایش جمعیت نیز مصرف آب را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه دشت قزوین بزرگ‌ترین دشت آبرفتی کشور است گفت: با عزم جدی می‌توان دشت را حفظ کرد چرا که دشت قابل احیاست.

به گفته معاون بهره برداری آب منطقه‌ای استان؛ به طور میانگین ۲۴ سانتی متر دشت قزوین نشست داشته است.

ملکی گفت: بالای ۹۰ در صد آبیاری تحت فشار منجر به توسعه شده است، اما اگر کنترل نشود افت سطح زیر زمینی را بیشتر می‌کند.

وی اعلام کرد: باید ۶۸۰ میلیون متر مکعب برداشت آب را کاهش دهیم.

معاون بهره برداری آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی می‌تواند نقش به سزایی در استفاده درست مصرف آب داشته باشد گفت: ۸۰ درصد از مردم و کشاورزان نحوه استفاده از آب را بلد نیستند.

مستند «تالان» با پرداختن به موضوع کم آبی استان خراسان، آن را به کل کشور تعمیم داده است تا مخاطبان با اصلاح الگوی مصرف خود، کشاورزان با در پیش گرفتن روش‌های صحیح کشت و جلوگیری از هدر رفت آب و سیاست‌گذاران با چاره اندیشی و تدبیر به حل بحران آب در کشور کمک کنند.

انتهای پیام/ک

نشست نقد و بررسی مستند تالان روایتی از آب‌های زیر زمینی ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعطای یارانه‌های قابل توجه بنزین به مصرف کنندگان ذیل مدل سهمیه بندی مرتبط با خودرو، به ویژه آن‌هایی که دارای چندین خودرو هستند، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده و نابرابری درآمدی را تشدید کرده و مالی دولت را تحت فشار قرار داده است. در همین رابطه پیرامون بازطراحی یارانه بنزین بر اساس مدل اعطای سهمیه به نفر به جای خودرو با سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه نظرات ایشان را خواهیم خواند.

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اعطای یارانه بنزین ۱۰۰ میلیون تومانی به هر خودرو اظهار کرد: رویه ریشه‌دار ارائه یارانه بنزین به خودرو منجر شده است که عمدتاً خانوار‌های ثروتمند با خودرو‌های متعدد بیشترین نفع را از یارانه بنزین ببرند که با احتساب واردات بنزین در سال جاری معادل ۵ میلیارد دلار، هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه بنزین دولت به خانوار‌های دارای خودرو اعطا می‌کند و این موضوع نه تنها پویایی بازار را مخدوش می‌کند، بلکه نابرابری درآمد و تخصیص نادرست منابع و یارانه‌های پنهان انرژی را نیز تداوم می‌بخشد. ماهیت ضد بهینه‌سازی مصرف بنزین در این نوع از اعطای یارانه نه تنها رشد تصاعدی مصرف را به دنبال داشته است بلکه به موجب آن ثروتمندان به طور نامتناسبی به از یارانه بنزین بیشتری نسبت به افراد کم درآمد و بدون خودرو منتفع می‌شوند که همین بی عدالتی در تخصیص یارانه که برای کمک به دهک‌های پایین جامعه است؛ بر نیاز فوری به اصلاح و همسویی مجدد سیاست‌های یارانه انرژی به سمت چارچوبی عادلانه‌تر و کارآمدتر تاکید می‌کند که این رویکرد همان اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اصلاح یارانه‌های انرژی پنهان در بخش بنزینی با رویکردی عادلانه و هدفمند مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو اظهار کرد: یک پیشنهاد مهم برای رفع کاستی‌های طرح‌های یارانه انرژی پنهان در بخش بنزین، معرفی یک سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس فرد به جای مالکیت خودرو است. با تغییر تمرکز از یارانه‌های خودرو محور به تخصیص شخص محور، هدف تضمین توزیع عادلانه و عادلانه یارانه‌های انرژی پنهان است و به همه افراد این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مالکیت خودرو از حمایت انرژی بهره‌مند شوند و همچنین خانواری که مصرف یا خودروی بیشتری دارند که منجر به مصرف بیشتر خواهد شد، باید هزینه واقعی پرمصرف بودن خود در زمینه استفاده از بنزین را بپردازند.

وی ادامه داد: با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگو‌های مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می‌کند. این توزیع مجدد یارانه‌های انرژی بر اساس اعطای سهمیه بنزین به فرد با اصول برابری، کارایی و بهینه مصرف کردن همراستا خواهد بود و سیستم مصرف انرژی فراگیرتر و متعادل‌تر را تقویت می‌کند.

محمودیان با اشاره به مزایای کلیدی یارانه بنزین شخص محور در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: گذار به سوی یارانه‌های بنزین با محوریت شخص، مجموعه‌ای از مزایای را به همراه دارد که فراتر از صرفه جویی اقتصادی صرف می‌شود و مزایای اجتماعی، زیست محیطی و توسعه‌ای گسترده تری را در بر می‌گیرد. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوار‌ها تشویق می‌شوند تا الگو‌های مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق نیز خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • اجرای فرایند مدیریت سبز در ادارات اصفهان توسط سازمان پسماند شهرداری
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • مردم با اجرای ‌طرح مقابله با بی‌حجابی همکاری کنند
  • تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق
  • نیروهای نظامی استان بوشهر برای هر تهدیدی در آمادگی کامل هستند
  • تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی
  • تاکید استاندار سیستان و بلوچستان بر بسیج امکانات در مقابله با خسارات احتمالی سیل
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد