Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@01:57:41 GMT

نقدی بر عملکرد کی‌روش؛ بازگشت را تمرین نکرده بودیم

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۲۶۶۵

به گزارش ایلنا، نقد به کارلوس کی‌روش را با چند مثال آغاز می‌کنیم. او و موافقان کی‌روش که از نظر فنی ما هم یکی از آنها هستیم، همیشه رزومه پربار او را به رخ اهالی فوتبال می‌کشند و اینکه در منچستریونایتد مربیگری کرده و هدایت رئال‌مادرید را هم به‌عنوان نفر اول در اختیار داشته. در همه بحث‌ها و جدل‌های رسانه‌ای نیز بارها با این جمله مواجه شده‌ایم که الکس فرگوسن هم از کی‌روش کلی تعریف و تمجید کرده و از او به‌عنوان سرمربی پنهان منچستریونایتد نام برده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کی‌روش هنوز هم برای فوتبال ایران یک چهره ویژه است. نظرمان درباره او را با یک شکست تغییر نمی‌دهیم اما چند پرسش هم ذهن‌مان را به خود مشغول کرده. سوال‌هایی که مخاطب آنها فقط کارلوس کی‌روش است. کسی که نفر اول نیمکت تیم ملی ایران است (بود) و مسوول فنی تیمی که برابر ژاپن شکست خورد و از حضور در فینال باز ماند.

مهم‌ترین پرسش از کی‌روش، واکنش تیم ملی به گل نخست ژاپن است. دقیقه 56 دروازه تیم ملی روی اشتباه بچگانه چند بازیکن باز شد و تیم ملی با احتساب وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم حدود 40 دقیقه وقت داشت تا به خود بیاید و نتیجه را جبران کند. در این 40 دقیقه، نه تنها گلی نزدیم بلکه 2 بار دیگر هم دروازه تیم ملی باز شد. دلیلش چیست که واکنشی نشان ندادیم؟ کی‌روش از نیمکت چه دستوری به زمین منتقل کرد؟ آیا اصلا ترفندی برای تغییر نتیجه داشت و آیا چنین شرایطی را تجربه کرده بود؟

به حدود 20 سال قبل برمی‌گردیم. به فصل 99-98 لیگ قهرمانان اروپا. بازی فینال میان منچستریونایتد و بایرن‌مونیخ در ورزشگاه نوکمپ و با قضاوت پیرلوئیجی کولینا. روی یک نیمکت الکس فرگوسن نشسته و نیمکت دیگر اوتمار هیتسفلد. تلاش بایرن در دقیقه 6 به بار می‌نشیند و ماریو باسلر دروازه یونایتد را باز می‌کند. بایرن فرصت‌های دیگری هم به‌دست می‌آورد اما تمام آنها را از دست می‌دهد.

الکس فرگوسن در دقیقه 67 نخستین تعویض خود را انجام می‌دهد. یسپر بلوم‌کوئیست سوئدی از زمین خارج می‌‌شود و تدی شرینگهام باتجربه جای او را می‌گیرد. تعویض یک وینگر چپ‌پا با یک مهاجم که منچستر را تهاجمی‌تر کرد. واکنش بعدی فرگوسن برای جبران نتیجه، حضور اوله‌گونار سولشر به جای اندی کول بود. دو تعویضی که نتیجه را به سود منچستر تغییر دادند و در دقایق 1+90 و 3+90 گل‌های برتری را وارد دروازه اولیور کان کردند تا یونایتد عنوان قهرمانی را کسب کند.

کارلوس کی‌روش که از او به‌عنوان عصای دست فرگوسن یاد می‌شود، از مربی بزرگ اسکاتلندی چه آموخت تا سال‌ها بعد برای تیم ملی ایران خرج کند؟ آیا واکنشی به جبران نتیجه داشت؟ آیا تاکنون و در این سال‌های اخیر در موقعیتی اینچنینی قرار گرفت تا تجربه بیندوزد و بداند که در این لحظات بحرانی چه باید کرد؟

بازی‌های تدارکاتی تیم ملی ایران را مرور می‌کنیم. چندین بار تقابل با ازبکستان، توگو، سیرالئون، ترینیداد و توباگو و بولیوی. قبلی‌ها را هم به یاد داریم که جملگی آفریقایی‌هایی نه چندان مطرح مانند موزامبیک و ماداگاسکار بودند. آیا در این بازی‌های تدارکاتی، تیم‌های حریف ما را تحت فشار گذاشتند و از ایران پیش افتادند که جبران نتیجه را آزمایش کنیم؟ آیا حریفی قدرتمند یقه تیم ملی را گرفت که تمرین کنیم چگونه نتیجه را جبران کنیم و به بازی برگردیم؟

 پاداش پیروزی تیم ملی برای هر بازیکن 3 هزار دلار و کارلوس کی‌روش 6 هزار دلار است. پاداش‌ها را کی‌روش طبق قرارداد گرفت و هرگز به این روزها فکر نکرد که مقابل حریفی قدرتمند، چطور واکنش نشان بدهیم؟ اگر با همین ژاپن بازی تدارکاتی برگزار می‌کردیم، نمی‌توانستیم اتفاق‌های بهتری را در جام ملت‌های آسیا رقم بزنیم؟ نمی‌توانستیم سلاحی رو کنیم و بازگشتی بهتر از حالا به بازی داشته باشیم؟

همه اینها اما فقط نقد بازی با ژاپن است. در اینکه کارلوس کی‌روش ساختار دفاعی تیم ملی را ساخت و آن را برای ما به یادگار گذاشت، هیچ بحثی وجود ندارد اما او راننده بنزی بود که توانایی هدایت یک آمبولانس- وضعیت ایران مقابل ژاپن- را نداشت. از او انتظار واکنش بهتر و مناسب‌تری داشتیم. واکنشی که در تمام این 8 سال، هرگز به آن فکر نکرد و در نهایت هم ضررش را دید. هم او و هم فوتبال ایران تا همچنان در حسرت قهرمانی جام ملت‌های آسیا باقی بمانیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کارلوس کی روش جام ملت های آسیا 2019 امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۲۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج سیلوا و سرپرست استقلال به‌دستور نکونام!

تمرین تیم استقلال در شرایطی برگزار شد که سرپرست این تیم به دلیل اختلاف با سرمربی حق شرکت در تمرین را نداشت و مدافع برزیلی آبی‌ها نیز غایب بود!

به گزارش تابناک ورزشی، امروز عکسی از تمرین استقلال منتشر شده است که در این عکس غیبت دو نفر خودنمایی می‌کند. رافائل داسیلوا، مدافع برزیلی و نصرالله خواجه‌گیری، سرپرست استقلال دو چهره غایب در کمپ زنده‌یاد ناصر حجازی بودند.

دلیل غیبت سیلوا در تمرین استقلال مشخص نیست اما ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشته: " گفته می‌شود جواد نکونام، سرمربی این تیم چند روزی است که اجازه حضور در تمرینات را به او نداده است و به نظر می‌رسد که ریشه این تنش به اواسط نیمه اول دیدار آبی‌ها برابر آلومینیوم برمی‌گردد؛ تنشی که دنباله آن به رختکن کشیده شد!"

همچنین گفته می‌شود علت اختلاف نکونام و خواجه گیری نیز به اتفاقاتی بر می‌گردد که در بازی با آلومینیوم اراک رخ داد و باعث شد تا میان این دو نفر چالشی جدی شکل بگیرد که در پی آن خواجه‌گیری اجازه همراهی استقلال را در پرواز بازگشت به تهران از اراک پیدا نکرد و با خودروی سواری به تهران بازگشت!

دیگر خبرها

  • آلیسون: بازگشت تاریخی مقابل بارسا خیلی فرق داشت
  • بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور
  • پایان روزهای تلخ سردار آزمون در رم
  • سرمربی پورتو روی این چهار اسم خط کشید!
  • نصرالله به تمرین استقلال بازگشت
  • نصرتی تراکتور را تمرین داد/ بازگشت آلوز و گوستاوو به تمرینات تیم 
  • بازگشت سایه ترس به بازار؟ هیجان حقیقی ها برای فروش/ حقوقی ها سهام را جمع کردند!
  • فقط بذارید من برم!
  • اخراج سیلوا و سرپرست استقلال به‌دستور نکونام!
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است