Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از رسانه‌های آلمان از ثبت رسمی کانال مالی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران خبر داده است.

به گزارش ایسنا؛ شبکه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا، به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و نام این کانال INSTEX است.

بنابر این گزارش، INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اطلاعاتی که NDR به دست آورده است، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. بریتانیا هم رئیس هیئت نظارت است و از هر کدام از این کشور‌ها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند، اما به زعم اروپایی‌ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می‌کند. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

بنابر این گزارش، این سازوکار ویژه که تاکنون با عنوان spv از آن یاد می‌شد با نام جدید اینس‌تکس راه‌اندازی می‌شود که به معنای ابزار حمایت از تبادلات تجاری است.

این خبر پس از آن منتشر شده است که مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری گفته بود که روند راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی با ایران در مراحل نهایی قرار دارد. این کانال بدین گونه خواهد بود که فرانسه میزبان آن خواهد بود، یک بانکدار بزرگ آلمانی مسئولیت هدایت آن را به عهده خواهد داشت و انگلیس نیز بر این روند نظارت خواهد داشت.

به گزارش ان‌دی‌آر، منابع مطلع گفته‌اند که این سازوکار قرار است به آن دسته از بازرگانان و تجاری که روابط اقتصادی قانونی و مشروعی با ایران دارند، اجازه دهد بدون نقض تحریم‌های آمریکا این روابط را پی‌گیری کنند. همچنین، سازوکار ویژه مالی با ایران قرار است نقل و انتقالات مالی در آن بخش‌هایی که هدف تحریم‌های آمریکا نیست را ممکن سازد، شامل اقلام غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی.

این رسانه آلمانی در ادامه گزارش داد که راه‌اندازی SPV قرار است در جلسه غیررسمی وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه (۱۱ بهمن) در بخارست، پایتخت رومانی گرد هم می‌آیند در کنار بحث و رایزنی درخصوص رویکرد یک‌پارچه اتحادیه در قبال رخداد‌های ونزوئلا مطرح شود.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که واشنگتن تحریم‌های خود علیه ایران را به‌طور کامل اجرا و با هر فرد یا نهادی که این تحریم‌ها را تضعیف کند مقابله خواهد کرد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به اروپایی‌ها در مورد ثبت و راه‌اندازی SPV تذکر داده و اعلام کرده بود اگر آن‌ها بکوشند تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند با جریمه‌ها و اقدامات تنبیهی سنگین مواجه خواهند شد.

دولت آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران برجام خارج شد و در پی این تصمیم تحریم‌ها علیه ایران را که به واسطه اجرای توافق هسته‌ای رفع شده بودند، بازگرداند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کانال مالی اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأکید رئیسی بر رسمی شدن تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان
  • گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم/ منظور: تورم به کانال ۳۰ درصد رسید
  • برخی از کارکنان موسسه مالی و اعتباری نور همچنان در صف انتظار جذب رسمی در بانک ملی
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • منظور از صورت سود و زیان چیست؟