نقش مهم امام موسی صدر در گذار از سنت به عصر جدید
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۶۴۷۹
به گزارش خبرگزاری مهر، درس گفتار بهمن ماه اندیشه و عمل با سخنرانی رضا بابایی، پژوهشگر فرهنگی و با موضوع «دین شناسی امام موسی صدر»، ۸ بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد.
رضا بابایی در ابتدای سخنانش درباره این که چرا مسئله دین شناسی امام صدر مهم است، عنوان کرد: اول این که امام صدر در حوزه رجلی ممتاز است و اساتید و هم مباحثه های او علمای برجسته ای هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در ادامه گفت: کل تاریخ جوامع اسلامی را به ۲ دوره می توان تقسیم کرد: دوره سنت و عصر جدید. دوره سنت ۱۲۰۰ سال طول کشید و عصر جدید حدود ۲۰۰ سال است که آغاز شده و به معنای واقعی در همه چیز دگرگونی رخ داده است. در طول ۱۲ قرن دوره سنت ویژگی یک پارچگی در همه امور جاریست و ما تحول مهمی در هیچ حوزه ای نمی بینیم. از علوم و طب و زیست زندگی و .... همه چیز پیوسته، متوازن و آرام است. متون دینی و عرفیات هم مشکلی نداشتند و در یک سطح بودند. اما با تغییرات عصر جدید و ورود به مدرنیته عرفیات و متون دینی تعارض پیدا کردند و تعارض دین و علم، دین و عقل و دین و سبک زندگی به وجود آمد.
بابایی درباره تفاوت های دوره سنت و عصر جدید در ادامه عنوان کرد: ما با گذار گفتمانی یعنی عبور از دوره سنت به عصر جدید مواجه شدیم و گفتمان غالب در جامعه ما در دوره جدید، گفتمان آزادی و حقوق بشر است. در حالی که در دوره سنت سوال و پرسشی در این موارد مطرح نبود. اما گفتمان که تغییر کرد پرسش هایی زیادی در مسائل مختلف از جمله تعاریف حقوق و آزادی ها مطرح شد که امام موسی صدر در این گذار و در ورود به این گفتمان و این پرسش ها نقش بسیار موثری دارد.
او همچنین گفت: نهادها و مراسم های ما همه متعلق به دوره سنت هستند که به شدت در مقابل گفتمان جدید می ایستند. در حالی که دین این قابلیت را دارد که به راحتی ما را از این گذار عبور بدهد. امام موسی صدر در میانه این دو گفتمان، هم پایی استوار در سنت دارد و هم دستی توانا در نواندیشی. بنابراین یکی از بهترین شخصیت ها برای دوره تحول و گذار است.
بابایی در ادامه افزود: دین قرار بود دردی از ما دوا کند نه اینکه درد بیافزاید. متاسفانه آن قدر که مصلحت در جهان ما پرستیده می شود، خدا پرستش نمی شود. برخی از مجتهدان در قم هستند که به فتواهایی رسیده اند اما حاضر نیستند بنویسند و به مردم ابلاغ کنند. یک نفر می گفت که هیچ دلیلی برای حرمت تراشیدن ریش نداریم، اما این را نمی نویسیم. به ایشان گفتند که چرا فتوا نمی دهید؟ گفت این قدر که از مردم می ترسم از خدا نمی ترسم. در مقابل امام موسی صدر اگر چه فتوا نمی نوشت اما فتوای عملی داشت یعنی می رفت و عمل می کرد. به طور مثال ماجرای بستنی فروش مسیحی را همه شنیده اید، او رفت و در عمل نشان داد که بنابر طهارت ذاتی انسان است، با این که جایی این را ننوشته است.
او در پایان عنوان کرد: در نوشته ها و گفتارهای امام صدر تعبیر «اسلام قرآنی» را زیاد می بینیم. من دقت که کردم دیدم این تعبیر کلید واژه است و اتفاقی نیست. چرا که در دوره گذار یکی از اتفاقات مهم توجه به قرآن بود چون در دوره سنت توجه به روایات بیشتر بود و قرآن کتاب تجوید و قرائت و ثواب بود. امام صدر چون درد انسان دارد نه هویت بنابراین به دنبال مساحت مشترک می رود که در قرآن است البته این به معنا نیست که به روایات اعتنایی ندارد. کد خبر 4529535 سارا فرجی
منبع: مهر
کلیدواژه: امام موسی صدر رضا بابایی مدرنیته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین خبرها از ساخت «پایتخت ۷»؛ دستمزد نجومی سلبریتیها
سلیم غفوری در خصوص ساخت سریالهای جدید، ادامه نهضت مجموعههای تلویزیونی چندفصله، سرانجام «موسی (ع)» و ساخت «پایتخت» در ۱۴۰۳ توضیحاتی داد.
به گزارش تسنیم، او میگوید: این تغییر رویکردی که هم در ساختار و هم در فضای سریالسازی ایجاد شد، عملاً در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید و اکنون بیش از ۱۳۰ فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد. در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیش تولید، تولید و پس تولید قرار دارد و اینها نویدبخش فضای خوبی امسال است.
با سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما درباره ساخت سریالهای جدید، ادامه نهضت دنبالهسازی، سرانجام ساخت سریال «موسی (ع)» و فصل جدید «پایتخت» و همچنین دستمزدهای سلبریتیها گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید:
آقای سلیم غفوری! سرمایهگذاری روی ساخت سریالهای طنز و برنامههای سرگرمکننده جواب داد. آنچه که در میان سریالهای امسال در ماه رمضان هم دیدیم نه ماورایی انتظار داشتیم ماورایی از آب درآمد و نه معمایی، معمایی شد. برنامهتان برای ساخت سریالهای جدید به چه صورت است و آیا به سمت ساخت سریالهای طنز متعدد خواهید رفت یا خیر؟
چند کار طنز در دست تولید است. این آثار نمایشی برای آنتن تابستان پیشبینی شده که از جمله آن میتوان به سریال «بدل» علی مسعودی (علی مشهدی) اشاره کرد و به تدریج نام سریالهای بعدی را اطلاعرسانی خواهند کرد. «پایتخت» در حال گفتگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند.
تلویزیون باید بین همه ژانرهای نمایشی تعادل ایجاد کند.
آیا اولویتی برای پرداختن به ژانرهای نمایشی دارید؛ مثلاً طنز یا درام و معمایی؟
حتماً اولویت بر آن است در گونههای مختلف تعادل وجود داشته باشد. تلویزیون هم به کار طنز نیاز دارد و هم کار اجتماعی، هم به کار تاریخی، معمایی، پلیسی و به همه اینها نیاز دارد. اگر هر شب تلویزیون، طنز پخش کند در همه شبکهها دلزدگی ایجاد میشود. باید بین گونههای مختلف تعادل وجود داشته باشد.
کما اینکه همان قدر کارهای طنز پرمخاطب است که کارهای تاریخی هم اینطور است. مصداق بارز آن سریال «سرزمین مادری» که در زمستان کار پرمخاطبی شد. مخاطب آن را پسندید و دنبال کرد؛ بنابراین کار تاریخی هم جذاب است. تلویزیون حتماً بین گونههای نمایشی تعادل ایجاد میکند و این نکته در دستور کار است.
نکتهای درباره نهضت دنبالهسازی مطرح شد. از نونخ، زیرخاکی و پایتخت صحبت شد که نونخ و زیرخاکی به آنتن رسیدند و شما به پیگیری «پایتخت» جدید اشاره کردید. آیا قرار است دنبالههایی همچون «بچه مهندس» و دیگر چند فصلههای تلویزیون هم در دستور کار قرار بگیرد؟
باید به ایده رسید و مثلاً باید دید «بچه مهندس» که اشاره کردید چقدر قابلیت ادامه دادن و ساخت فصل جدید را دارد. حتماً کاری قابلیت داشت در نهضت فصل بعدیسازی که در دستور کار ما است، مورد توجه قرار میگیرد منتها با طرح و ایده جدید. اگر یک دنبالهای طرح و ایده جدید نداشته باشد نه تنها موفق نخواهد بود بلکه عقبه آن برند را هم از بین میبرد.
صحبتها بر سرِ شروع تولید سریال «موسی (ع)» است. آیا امسال جلوی دوربین میرود؟
الان سریال «موسی (ع)» در مرحله پیشتولید است. تستها را از عوامل و بازیگران و دستاندرکاران میگیرند. سریال «حضرت موسی (ع)» با یک سیستم نوآوری جدید تولید میشود باید تجهیزات آن تأمین و وارد کشور شود. شاید امسال به تولید اصلی نرسد، اما فرآیند آن دنبال میشود.
خبرهایی در فضای مجازی پخش میشود که بابک حمیدیان بازیگر نقش «موسی (ع)» خواهد بود و حتی نامهای دیگری هم مطرح میشوند؛ صحت دارند؟
هنوز هیچچیز راجع به هنرپیشهها قطعی نیست و به نظرمن اجازه بدهید کارگردان و تهیهکننده در فضای آرامی با عوامل و بازیگران گفتگو کنند تا به نتیجه برسند.
همانطور که میدانید آقای جبلی درباره ماجرای دستمزد سلبریتیها در تحویل سال توضیحاتی دادند. آیا فرآیند بازنگری و اصلاح فرآیند دستمزدها به چهرهها که گفته شد در حال انجام است. دستمزد چهرههایی که میهمان برنامههای تلویزیونی میشوند یا در سریالها و برنامهها حضور دارند اصلاح میشود یا خیر؟
فرآیند آن در حال انجام است. طبعاً چهرهها برای حضور در سریال، میهمان شدن در تلویزیون، اجرا و به انحاء و گونههای دیگر دستمزدهایی را طلب میکنند. البته این اتفاق فقط مختص به تلویزیون نیست بلکه در فضاهای رسانهای دیگر هم اتفاق میافتد. متأسفانه در خلال صحبتهایم به آن اشاره کردم که پلتفرمها فضای دستمزدی را به شدت تغییر دادند. به هر حال اگر قرار باشد این یک بام و دو هواییها و دستمزدهای عجیب و غریب کاملاً اصلاح شوند نیازمند همگرایی بین تلویزیون، سینما و پلتفرمهاست. اگر این همگرایی کامل شکل نگیرد کنترل شرایط حتماً پیچیده و سخت خواهد بود و این فرآیند حتماً دنبال خواهد شد.