Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پایان این گزارش قرار نیست کسی ملزم به ازدواج شود یا ترس و دلهره «فکر» آن تصمیم‌ها را عوض کند. این گزارش یک حساب و کتاب ساده اقتصادی و چند اطلاعات دست‌اول برای ازدواج در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؛ مساله‌ای که این روزها با توجه به اعلام اختصاص وام 30میلیون تومانی و شروع دور جدید ثبت‌نام ازدواج دانشجویی می‌تواند بهانه خوبی برای این سوژه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته مساله ازدواج آن هم در دوره دانشجویی یکی از موضوعاتی است که همیشه در صدر حرف‌های روزمره دانشجویان است؛ حضور چهارمیلیون دانشجو آن هم در سنین جوانی در دانشگاه‌ها قطعا قابل‌توجه است و خود این آمار نشان از یک ظرفیت بالای ازدواج خواهد بود.

جالب اینجاست که حرف زدن درباره ازدواج این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور شاید کمی «ریسک»پذیر باشد، چراکه فقط کافی است پای درددل دانشجویان بنشینیم تا چهره واقعی «ازدواج» از نگاه آنها مشاهده شود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد۵۰ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله کشور برای تحصیل به دانشگاه‌ها می‌روند که ۸۵ درصد این جمعیت، خودشان هزینه تحصیل را برعهده دارند و دولت فقط برای ۱۵ درصد دانشجویان، آموزش عالی رایگان در نظر گرفته است؛ 15 درصدی که هر روز کم و کمتر می‌شود.

اما چگونه می‌توان یک جوان را به ازدواج ترغیب کرد؟

اختصاص وام یکی از راه‌های انگیزشی برای این امر است؛ وامی که خیلی‌ها آن را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور نمی‌دانند، اما همین وام می‌تواند بخش ابتدایی از یک زندگی مشترک را آغاز کند. پس اولین سوالی که برای یک دانشجو پیش می‌آید این است که دریافت وام چگونه ممکن است و تفاوت‌های وام ازدواج دانشجویی داخل و خارج از دانشگاه چگونه است؟ در ادامه به چهار نوع وامی که یک «دانشجو» می‌تواند دریافت کند، اشاره شده است. وام خارج از دانشگاه که طبق آخرین مصوبات مجلس 30 میلیون تومان است، وام ازدواج دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و وام ازدواج دانشگاه آزاد اسلامی سه وامی هستند که یک دانشجو می‌تواند حساب خاصی روی آن باز کند. البته وام مسکن متاهلی نیز می‌تواند قابل‌توجه باشد.

ازدواج کنید یک ترم شهریه ندهید

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌هایی است که به دانشجویان خود وام ازدواج و وام مسکن متاهلی اختصاص داده است. طبق اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی، این وام از محل منابع صندوق رفاه و بیمه دانشجویان به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در زمان دانشجویی متأهل شده باشند. همچنین این وام یک بار در طول تحصیل و جهت ازدواج اول پرداخت می‌شود و دانشجویان حداکثر یک سال پس از تاریخ عقدنامه فرصت دریافت آن را دارند. بر این اساس وام قرض‌الحسنه ازدواج در این دانشگاه 15میلیون ریال با 20 قسط حین تحصیل بوده و وام مسکن متاهلی نیز مبلغ هفت میلیون ریال با کارمزد 5/2 درصد و تعداد اقساط 12ماهه است.

برای دریافت این وام نیازی به فرآیند طولانی نیست و روند اختصاص به این صورت است: 1- تکمیل کردن فرم درخواست توسط وام‌گیرنده، 2- یک برگ کپی از پشت و روی کارت ملی وام‌گیرنده و ضامن، 3- یک برگ گواهی اشتغال به کار ضامن از اداره کارگزینی (کارمند رسمی، پیمانی)، 4- یک برگ کپی از آخرین برگ واریز حقوق ماهیانه به حساب بانکی ضامن، 5- یک برگ چک حقوقی بدون تاریخ از ضامن در وجه صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد موردنظر به مبلغ ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، 6- انجام گواهی صحت امضای ضامن در یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور، 7- یک برگ کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه زوجین و 8- یک برگ کپی از صفحات دوم، سوم، چهارم و پنجم عقدنامه.

در کنار اختصاص این وام، دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های خاصی را برای ازدواج دانشجویی در نظر گرفته است. رضا نصیری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» از برنامه‌های این دانشگاه برای دوره جدید ازدواج دانشجویی خبر می‌دهد.

او می‌گوید: «دانشجویانی که تاریخ عقد آنها بین سال 96 و 97 است، می‌توانند به سایت «همسفر تا بهشت» سامانه ازدواج دانشجویی دانشگاهیان کشور مراجعه کنند، ثبت‌نام اولیه را انجام دهند، بعد از آن مدارک اولیه را به دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تحویل دهند و بعد از تایید مجدد به سایت «همسفر تا بهشت» مراجعه و تاریخ‌های پیشنهادی خود را برای سفر انتخاب کنند.»

نصیری از برگزاری یک مراسم برای این دانشجویان خبر داد و گفت: «چندی پیش دکتر طهرانچی از معافیت شهریه دانشجویانی که در دوره کارشناسی اقدام به ازدواج کردند، خبر داده بود که این مساله طی روزهای اخیر به واحدها ابلاغ شده است. هر دانشجویی در هر ترمی ازدواج می‌کند، شهریه همان ترم بخشیده می‌شود. او چندی پیش نیز از ثبت‌نام 10 هزار نفر در جشن ازدواج دانشجویی خبر داده بود.»

وام خوب برای دانشجویان هسته‌ای

شاید کمتر دانشجویی باشد که در طول دوره تحصیل خود با این صندوق سروکار نداشته است. صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در هر نیمسال انواع وام‌های دانشجویی خود را اعلام می‌کند که طی فرآیندی به دانشجویان متقاضی تخصیص می‌یابد. به‌طور کلی این صندوق 24نوع وام دانشجویی به دانشجویان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم از دانشگاه‌های سراسری گرفته تا پیام نور و آزاد اسلامی ارائه می‌دهد که وام تحصیلی، تحصیلی ممتاز و نمونه، مسکن، ضروری، ضروری خرید کتاب تخصصی، ضروری ممتاز نمونه، ضروری مبتکر، ضروری قهرمان ورزشی، ضروری روشندل، حوادث غیرمترقبه، ودیعه مسکن- ودیعه مسکن دانشجویان متاهل غیرایرانی، ودیعه مسکن مجردی، تغذیه، تحصیلی دانش هسته‌ای، ضروری دانش هسته‌ای، مسکن دانش هسته‌ای، زیارت عتبات عالیات کشور عراق، ازدواج، شهریه دانشگاه‌های دولتی و پیام نور، شهریه غیرانتفاعی، شهریه دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه دانشگاه جامع علمی- کاربردی و وام ویژه دکتری از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

در این میان وام ازدواج و مسکن متاهلی جزء وام‌هایی است که می‌تواند بخشی از هزینه‌های یک زوج دانشجو را تامین کند؛ گرچه این وام‌ها در حداقلی‌ترین خود هستند، اما همین مقدار نیز شاید بتواند مقداری از خریدهای «دم دستی» را پوشش دهد. براساس آمارهای اعلام‌شده در سال ۹۶، 11.6 میلیارد و 700 میلیون تومان به تعداد پنج هزار و ۸۴۳ نفر در قالب وام ازدواج پرداخت شده است و این وام در نیمسال جدید سال 97 طبق گفته مسئولان صندوق رفاه به ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت اگر میزان وام دانشجویی برای هر نفر دو میلیون تومان باشد، 9650 نفر می‌توانند از این وام در سال 97 استفاده کنند.

البته در ماجرای وام‌های مسکن نیز آمارها اعداد دیگری را نشان می‌دهند. براساس گفته مسئولان وزارت علوم در بخش وام ودیعه مسکن متاهلی و کمک رهنی به دانشگاه‌ها، سال گذشته ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عملکرد مالی صورت گرفته و در سال 97 این مقدار به ۵۹ میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین در گذشته در بحث وام مسکن تهران به دانشجویان متاهل هفت میلیون و ۵۰۰ هزارتومان ارائه می‌شد که سال گذشته به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته و در کلانشهرها ۶ میلیون وام مسکن اختصاص داده شده بود که به ۱۲میلیون تومان رسیده است. در سایر شهرها چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن ارائه می‌شد که آن هم به ۹میلیون تومان رسیده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟

با آغاز سال جدید، یکی از قوانین مهمی که بسیاری چشم انتظار اجرای آن بودند، امروز از سوی سیاست گذار پولی به شبکه بانکی ابلاغ شد.  

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند) را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

براساس بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مقرر شده است: "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰‏‏/۱۲‏‏/۱۳۹۶، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی حداقل ۲ میلیون میلیارد ریال به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکرشده در قوانین فوق اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص هیئت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) پرداخت گردد و در صورت عدم کفایت منابع، اولویت‌بندی و ترتیب اعطای تسهیلات به موارد مذکور در این بند به ترتیب شامل؛ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به شرح زیر اقدام نماید:

جزئیات پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال جدید

"جزء (۱) ‏- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)؛

۱‏-۱‏- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله

۲‏-۱‏- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال

بنابراین با در نظر گرفتن زوج زیر بیست و پنج سال و زوجه زیر بیست و سه سال، مجموع وام ازدواج برای این دو نفر، به رقم ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

جزء (۶) ‏‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

شرایط ضامن؛ حساب یارانه یا سهام عدالت هم قبول است!

جزء (۸) ‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹) ‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏‏/۷‏‏/۱۳۶۳ مستثنی است. "

براین اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ برای بانک‌ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستور العمل مربوطه به آن بانک اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می‌باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان


"جزء (۲)‌‏-تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

 برای فرزندانی که از ۱‏/۱‏/۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند با رعایت شروط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

۱‏-۲‏- به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان

۲‏-۲‏- به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان

۲‏-۳‏- به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان

۴‏-۲‏- به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان

۵‏-۲‏- به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲۰۰ میلیون تومان 

جزء (۶) ‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

شرایط ضامن برای دریافت وام فرزندآوری چیست؟

جزء (۸) ‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹) ‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏/۷‏/۱۳۶۳ مستثنی است. "

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ برای بانک‌ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستور العمل مربوطه به آن بانک ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می‌باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

 

جزئیات تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن

"جزء (۳) ‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (با رعایت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

این تسهیلات برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد.

جزء (۶) ‏‏‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

جزء (۸) ‏‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹) ‏‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏‏‏/۷‏‏‏/۱۳۶۳ مستثنی است. "

بانک مرکزی تاکید کرده است: سهمیه بانک، توزیع استانی و دستور العمل مربوطه متعاقباً به بانک‌ها  ارسال خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند در سال ۱۴۰۳
  • قانون وام ازدواج ، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن در سال ۱۴۰۳
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و مسکن
  • قانون وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزند و مسکن به شبکه بانکی
  • اتحادیه‌های دانشجویی: دفاع از فلسطین وظیفه همگان است
  • ثبت‌نام وام‌های دانشجویی تا پایان اردیبهشت
  • اردی جهادی دانشجویان بسیجی خراسان شمالی برگزار می‌شود