Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پنجشنبه شب پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.

شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.

وزارت امور جارجه کشورمان پس راه اندازی این سازوکار اعلام کرد: «اقدام اتحادیه اروپا در تاسیس سازوکار ویژه مالی بسیار دیر صورت گرفت و لازم است سه کشور و اتحادیه اروپایی اطمینان حاصل نماید که این اقدام  بخشی از تحریم های غیرقانونی آمریکا را جبران نماید.»

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در توییتر خود با تاکید بر اینکه گام اول بسیار با تاخیر انجام شد، گفت: «آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم.»

«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین کشورمان، در این باره در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: ثبت این کانال مالی نشان دهنده دو مطلب است؛ یکی علاقه‌ اروپایی ها به حفظ و نگهداری برجام و دومی اعلام نارضایتی‌ آنها از برنامه‌ها و تهدیدهای نظامی ایران است و بارها در خصوص برنامه موشکی کشورمان ابراز نگرانی کرده‌اند.

وی با اشاره به ثبت این کانال مالی و تاثیر آن بر روابط میان ایران و اروپا بیان کرد: بستگی دارد کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند تا چه اندازه منافع ملی و یا اخروی مد نظرشان باشد. اگر منافع اخروی مدنظر باشد هیچ تأثیری نخواهد داشت و نهایتا رابطه ایران و اسرائیل به جنگ می‌انجامد و آنها از منافع اخروی راضی خواهند بود. مسئله اصلی هم تضاد بین منافع ملی و اخروی است. نکته قابل تامل این است که موجودیت اسرائیل برای اروپا و آمریکا نسبت به مسائل دیگر ارجحیت و تقدم دارد، در مقایسه با یک کشور بزرگ و قدیمی مثل ایران.

وی با اشاره به واکنش آمریکا نسبت به ثبت این کانال مالی بیان کرد: آمریکایی ها مایلند ایران را به روزهای نفت در برابر غذای صدام حسین برسانند و سعی می‌کنند که جلوی این توافق را بگیرند. اما با راه اندازی این سازوکار، احتمال اینکه شرکت‌های درجه دو اروپایی که نگرانی از جهت بازار آمریکا ندارند، برای همکاری با ایران پیش قدم شوند وجود دارد.

مجلس افزود: آمریکا تا حدی می‌تواند تهدید‌های تحریمی خود را نسبت به ایران، روسیه، کره، چین و اروپا و ... تشدید کند زیرا عملا خودش هم تهدید می‌شود. خواست آمریکا بیش از هر چیز کشاندن ایران به جنگ فرسایشی در خارج از کشور است. همچنین تلاش می کند به صورت نیابتی با دیگران و با هزینه دیگران و برای فرو کاستن از قدرت نظامی اقتصادی ایران، تلاش کند تا کشورمان دیگر برای ایالات متحده مخاطره‌آمیز نباشد؛ البته آمریکا بدنبال از میان برداشتن نظام یا کشور نیست.

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: آمریکا در مقابله با مخالفان خود همیشه این طور بوده که آنها را آنقدر ضعیف کند که دیگر کاری از دستشان برنیاید. از بزرگترین اقداماتش این است که ایران را از درآمد نفتی خودش محروم کند و یا درآمدهای نفتی کشور، نفله شود. آمریکا تلاش می کند ایران به جای به دست آوردن قدرت و صنعت، هزینه های خارجی داشته باشد تا هیچ وقت به قدرت و اهداف خود نرسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران درآمد صدام حسین نفت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال همسر دانشمند هسته‌ای شهید به حملات تنبیهی سپاه

همسر دانشمند هسته‌ای شهید کشورمان در واکنش به تنبیه موشکی رژیم صهیونیستی پستی را در فضای مجازی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، از دانشمندان هسته‌ای ایران حمله شب گذشته ایران در پاسخ به تجاوز این رژیم به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق را ستود و با انتشار استوری در اینستاگرامش نوشت:

اندازه تمام لحظات رفتن داریوش در تمام این دوازده سال و ... منتظر این اخبار بودم

به خون‌های بی‌گناه ریخته‌تان سوگند که ما بی‌گناهیم

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسراییل
  • نحوه کاشت هسته خرما در گلدان (فیلم)
  • بازار ارز عقب‌نشینی کرد
  • استقبال همسر دانشمند هسته‌ای شهید به حملات تنبیهی سپاه