Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه زابل بعد از انقلاب اسلامی و با رویکرد رفع مشکلات و معضلات منطقه تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد پیشرفت و شکوفایی کشور در تمام عرصه‌ها بویژه در دانشگاه‌ها و در حوزه‌های علم و فناوری بوده ایم؛ منطقه سیستان نیز در این زمینه شاهد پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان سیستان و بلوچستان پس از انقلاب اسلامی با تحولات زیادی رو به رو شد؛ رشد علمی منطقه سیستان که از سوی رژیم پهلوی عقب نگه داشته شده بود، به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت کرد و دانشگاه‌های فراوانی در منطقه ایجاد شد که منجر به دسترسی راحت‌تر مردم به خدمات آموزشی و کشف استعداد‌های نخبگان شد.  
موسی بهلولی، رئیس دانشگاه زابل با اشاره به دستاور‌های انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۰ سال، می‌گوید که ایجاد دانشگاه زابل یکی از اقدامات بزرگ نظام بود که باعث مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان سیستانی و حضور نخبگان از سایر مناطق در سیستان شد، و یک کانون فکری در منطقه شکل گرفت. بعضی از رسالت‌های دانشگاه همچون گسترش مرز‌های علم از رسالت‌های جهانی هستند، براساس اعلام پایگاه استنادی علوم جامعه اسلام دانشگاه زابل در چند پارامتر جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور شده است.   تاسیس دانشگاه زابل یکی از اقدامات بزرگ نظام بود بهلولی اظهار داشت: دانشگاه زابل از بدو تاسیس رفع مشکلات و معضلات منطقه را در برنامه داشت، به همین دلیل پرورش شترمرغ توسط دانشگاه شروع شد. اولین گروه از آفریقای جنوبی به کمک جهاد کشاورزی وارد شد تا تبدیل به الگویی شود که دانشگاه ایجاد کرد و وارد زندگی مردم شد و بخش خصوصی هم در این کار ورود پیدا کرد. به عنوان یک پایگاه علمی معضلاتی که در منطقه است، را رصد می‌کنیم و روی آن‌ها کار می‌شود، در سال‌های خشکسالی که همه چیز مردم از بین رفت در آن سال‌ها دانشگاه گونه‌هایی از جمله گاو سیستانی را حفظ و تکثیر کرد و در زمان نیاز در اختیار مردم قرار گرفت.  
رئیس دانشگاه زابل با اشاره به تعداد کم دانشجوی سیستانی قبل از تاسیس دانشگاه زابل گفت: به نسبت اوایل تاسیس دانشگاه تعداد دانشجویان بومی رشد قابل توجهی داشته و دانشگاه باعث شده سطح سواد منطقه بالاتر برود. حالا کمتر خانواده‌ای است که در سیستان باشد و یک یا دو نفر با سواد نداشته باشد که خیلی از این‌ها فارغ التحصیل دانشگاه زابل هستند.   ارتباط دانشگاه و مردم در پیشرفت منطقه سیستان وی با اشاره به کارآفرینی دانشگاه زابل در کشور گفت: برای اولین بار بود در سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر بازدید کننده از سایت چاه نیمه دانشگاه زابل داشتیم. در منطقه بسیار نادر است که دانشگاهی چنین ارتباطی با مردم داشته باشد، فعالیت‌های دانشگاه زابل در کشور منحصر به فرد است . مردم با مراجعه به ما الگوی کشت می‌گیرند، آموزش کشت گلخانه‌ای می‌بینند و در بحث پرورش شترمرغ به آن‌ها کمک می‌شود.  
 
عباس نکویی، کارشناس تاریخ بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زابل نیز با اشاره به پیشرفت‌های منطقه در طول چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گوید که  در سال‌های اخیر به طور کل ۹۹ درصد روستا‌های استان سیستان و بلوچستان از نعمت آب و برق برخوردار هستند که این نشان از خدمات والای نظام به مردم دارد.     برخورداری ۹۹ درصد روستا‌های استان سیستان و بلوچستان از نعمت آب و برق  کارشناس تاریخ بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زابل افزود: انقلاب اسلامی ایران موجب تحول برزگ سیاسی و علمی در کشور شد که کشور را به سوی آینده‌ای روشن هدایت کرد. در دوران طاغوت، بسیاری از دانشگاهیانی که گرایش‌های سیاسی متفاوتی داشتند، آزادی عمل از آن‌ها گرفته می‌شود و تنها کسانی قابل رشد بودند که به نوکری شاه قسم یاد می‌کردند.  
وی عنوان کرد که پس از انقلاب جایگاه بانوان نیز افزایش داده شده و کرامت انسانی به آنان بازگردانده شد. حتی این بانوان بودند که توانستند به درجات علمی بالایی دست یابند. علاوه بر این می‌توان سازندگی ایران را در ۴۰ سال گذشته به خوبی مشاهده کرد، شهر‌هایی همچون زابل و زاهدان که از چند خانه خشتی و گلی احداث گردیده بودند با مشکلات عدیده‌ای از جمله آب و برق مواجه بودند.   افزایش جایگاه بانوان بعد از پیروزی انقلاب کارشناس تاریخ بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زابل ادامه داد:  در سال‌های اخیر به طور کل ۹۹ درصد روستا‌های استان سیستان و بلوچستان از نعمت آب و برق برخوردار هستند که این نشان از خدمات والای نظام به مردم دارد. امروزه بسیاری از افراد اقدامات نظام را نادیده گرفته اند تا از این روش بتوانند یاس و نا امیدی را در دل مردم بپرورانند.
    حجت الاسلام هاشمی، امام جمعه موقت شهرستان زابل نیز با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به دهه مبارک فجر و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم، می گوید اگر دوران طاغوت را با نظام مقدس اسلامی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم دوره‌ای که جوان‌های زیادی کشته شده بودند و امیدی نسبت به آینده خود نداشتند، امکانات و تحصیلات برای آن‌ها معنایی نداشت، نرخ بیسوادی در آن زمان گواه این است که انقلاب اسلامی چقدر باعث پیشرفت و ترقی از همه جهات شده است چرا که امروزه به برکت انقلاب اسلامی، ایران در مباحث علمی هر روز بهتر از روز قبل قله‌های علم و دانش را می‌یپماید و پیشرفت می‌کند.

حجت الاسلام هاشمی عنوان کرد از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی می‌توان به مباحث فرهنگی، سیاسی و نظامی اشاره کرد.انقلاب اسلامی باعث شد تا فرهنگ ضد دینی از میان رفته و به فرهنگ دینی تبدیل شود، به عنوان مثال فرهنگ برهنگی که در دوران طاغوت ارزش محسوب می‌شد امروزه از میان رفته و به برکت انقلاب عفت و حیا ارزش گرفته است. در مباحث سیاسی در دوران طاغوت دشمن به در همه امور کشور دخالت کرده و برای ملت تصمیم گیری می‌کرد، اما به برکت وجود انقلاب اسلامی، امروز ایران عزیز به هیچ دولتی وابسته نبوده و در تصمیم گیری‌ها و اداره امور کشور استقلال کامل دارد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب به مناسبت گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق اعضای هیئت رئیسه و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های میاندوآب با فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه میاندوآب دیدار کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در این دیدار با تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران و پیروزی‌های غرورآفرین سپاه پاسداران در حمله موشکی به سرزمین‌های رژیم اشغالگر اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دژ مستحکم اسلام و تجلیگاه مردان بزرگی بوده که عزت و اقتدار اسلام و ایران اسلامی را در عرصه جهانی نمایان‌تر کرده و خدمت به سپاه پاسداران و بسیج دانشجویی در سایه دانشگاه از مهمترین وظایف دانشگاهیان است.

خدایی عنوان کرد: در راستای تحقق شعار سال، باید بنیه علمی دانشگاه بیش از پیش تقویت و ارتقاء پیدا کند و با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت مردم، آن را در اختیار کشور و جوانان قرار دهیم و با هوشیاری و اراده آهنین این امانت مهم علمی کشور را به سر منزل مقصود برسانیم.

فرمانده سپاه میاندوآب هم در این دیدار با قدردانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب گفت: امیدواریم با کمک این دانشگاه بتوانیم به هدف‌های بلند علمی، پژوهشی و فرهنگی در عرصه‌های مختلف دست یابیم.

محمد پیری در ادامه افزود: پیروزی‌های مقتدرانه سپاه پاسداران در جنگ موشکی با رژیم فاسد صهیونیستی نتیجه تلاش دانشگاهیان و دانشمندان هسته‌ای در عرصه پژوهش‌های علمی است و همه نهاد‌های انقلاب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری توانسته‌اند مسیر پیشرفت انقلاب و نظام را بیش از هر زمان دیگر هموار‌تر سازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی
  • تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • مردمی‌سازی واقعی تولید کلید حل مشکلات اقتصادی