Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@08:17:18 GMT

واقعیت های انقلاب اسلامی از درام بسیار جلوتر است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۲۷۱۰

واقعیت های انقلاب اسلامی از درام بسیار جلوتر است

هنرمند عرصه هنر انقلاب اسلامی با اعتقاد به این مطلب که هنر به روایت انقلاب باید به معنای حقیقی محقق شود، گفت: واقعیت های انقلاب اسلامی از درام بسیار جلوتر است.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ در جهان امروز این نخستین بار است که انقلابی بر مبنای این اصل « نه شرقی و نه غربی» واقع می شود و در تاریخ تمدن غرب، در این چند قرن، هرگز نه می توان تمدنی را سراغ کرد که توانسته باشد در برابر هجوم تمدن غربی تاب بیاورد و نه انقلابی را که پس از پیروزی، برای تأسیس نظام حکومتی، بر قدرت های استکباری اتکاء نیافته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(آغازی بر یک پایان، ص 33)

 

شهید آوینی را به جرأت می توان یکی از افراد صاحب نظر در عرصه انقلاب اسلامی خواند. آن گونه که در مجموعه مقالات آغازی بر یک پایان با رویکردی محققانه و منصفانه مبانی انقلاب را از زمان شکل گیری تا روند تبیین و تداوم در قالب های مختلف نظری بیان می کرد.

 

او معتقد است: « انقلابی همچون انقلاب ما، انقلاب در ارزش ها ست اگرچه ارزش نیز از آن الفاظی است که به تبع غرب زدگی ما و از طریق ترجمه کتاب های فلسفی غرب به زبان ما راه یافته است».

 

و در جای دیگر آورده است: « نظام اسلامی جسمی است که باید قابل روح دین باشد و اگر روحانیت دین اسلام در جسمانیت نظام حکومتی که خود را بدل از شریعت محسوب می دارد استحاله پیدا کند، حفظ چنین نظامی آن غرض اولیه و اصلی را که تأسیس حکومت دینی بود نقض خواهد کرد».

 

برمبنای نظریات شهید مرتضی آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان میزگرد خبری خبرگزاری شبستان در البرز به مناسبت ایام دهه فجر با حضور حسین امیدیان، عباس هادیان و حجت الاسلام کاظم شکری با نظر بر بازنگری و تورقی بر این کتاب برگزار شد.

 

عباس هادیان در این میزگرد با طرح این پرسش که باید به پاسخ این پرسش برسیم که به درستی جایگاه انقلاب در زبان هنر کجاست؟ گفت: شهید آوینی مباحث خیلی پیچیده را در حوزه های مختلف به یک زبان ساده و شیوا بیان می کردند، آن چنان که همسرش خانم امینی بر این مطلب اذعان می کند که بسیاری از مطالب مرتبط با جامعه شناسی، سیاست و ... را با قلم آقا مرتضی آموختم.

 

کارگردان و نویسنده عرصه هنر تئاتر استان البرز افزود: نظم نوین جهانی و راه فطرت یکی از مسائل مهمی است که شهید آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان آن را مطرح می کند. آن چنان که مک لوهان که در حوزه رسانه صاحب نظر است می گوید: امروز دهکده جهانی محقق شده است، که شهید آوینی از این تعبیر با عنوان «امپراطوری ارتباطات غرب» یاد می کند. به این معنا که امروز غرب سیطره خودش را برای تمام شئونات زندگی بشر تحمیل کرده است.

 

وی توضیح داد: به واقع غرب سیطره خود را در تمام زمینه ها جاری کرده است و در این راستا به دنبال ساختن انسان های استانداردی است، که در این شرائط معین غرب زندگی کنند و امروز شاهد هستیم که چگونه از مهدهای کودک تا دانشگاه این طرح در حال اجرا است.

 

 

هادیان ادامه داد: اگر امروزه انقلاب اسلامی در کشورهایی چون پاکستان، افغانستان و ... محقق نمی شود برای آن است که آنان خواستار اجرا و تحقق سیطره فکری غرب و دهکده جهانی هستند.

 

این هنرمند انقلابی با نظر بر این مهم که غرب تنها شعار آزادی می دهد، مطرح کرد: فرهنگ غرب بشر را از درون تسخیر می کند و با یک هژمونی سعی دارد تا خواسته های خود را پیاده کند.

 

هادیان با بیان این نکته که شهید آوینی در عرصه بیان هنر انقلابی تعارف ندارد، توضیح داد: هنر از دیدگاه شهید آوینی در اسلامی ناب خلاصه می شود.

 

وی در محور دیگر سخنان خود با اشاره به بهرام بیضائی و اثر او با عنوان «تحقیق نمایش در ایران» عنوان کرد: اهمیت جایگاه هنر ایرانی – اسلامی برای هنرمندان چون بیضائی به گونه ای است که با نوشتن مطلبی با عنوان تحقیق نمایش در ایران سعی در بیان جایگاه هنر دارد.

 

به گفته هادیان، انقلاب اسلامی بنابر تعبیر شهید آوینی خلاف آمد جریان عادت است و امروز هنر انقلاب نیز باید به همین صورت تعریف شود.

 

وی از اثر سینمایی حاتمی کیا با عنوان آژانس شیشه ای نام برد و گفت: فیلم آژانس شیشه ای و فیلم های این چنین به واقع گفتمان انقلاب اسلامی محسوب می شوند.

 

این نویستنده تئاتر تصریح کرد: هنر انقلاب اسلامی قابلیت این را دارد که در جریان هنر دنیا حرف جدیدی بزند، چرا که امروز بسیاری از آثار هنری دچار یک مالیخولیا شده است.

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی 12 بهمن کانون های فرهنگی هنری مساجد گروه سرود کانون های مساجد سرود خبرگزاری شبستان یوم الله 12 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هنرمند انقلابی انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۲۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت ارتش دفاع از تمامیت ارضی و حفظ استقلال کشور است

امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش در حاشیه مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت امیر سپهبد شهید «محمدولی قرنی» اولین رئیس ستاد ارتش اظهار داشت: شهید قرنی اولین شهید ترور است؛ او کسی است که شخصیتی ویژه و مثال‌زدنی داشت.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه شهید قرنی در دوران حکومت پهلوی یکی از گزینه‌های نزدیک به دربار بود، افزود: در آن مقطعِ خدمتی، شهید قرنی متوجه شد که مسئولان دربار فساد زیادی دارند و لذا عَلم مبارزه با رژیم پهلوی را بلند کرد که در این مسیر دو بار به اتهام کودتا علیه رژیم طاغوت دستگیر و زندانی و سپس با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آزاد شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه شهید قرنی پس از پیروزی انقلاب از سوی امام راحل با درجه سرلشکری به عنوان رئیس ستاد ارتش منصوب شد، عنوان کرد: شهید قرنی فقط ۴۰ روز در این مسئولیت ایفای نقش کرد؛ اما در این مدت کوتاه ضمن انجام اقداماتی ارزشمند، مبارزات شدیدی با عوامل ضد انقلاب که به دنبال منحل کردن ارتش بودند، انجام داد.

وی تأکید کرد: هر کشوری نیاز به یک سپر دفاعی دارد و در آن مقطع زمانی، ارتش تنها سپر دفاعی کشور بود که اگر منحل می‌شد، کشور بدون سپر دفاعی باقی می‌ماند؛ لذا امام (ره) شهید قرنی را به این مسئولیت منصوب و در جلسات مختلف از این شهید دفاع کرد و اجازه نداد که آسیبی به ارتش وارد شود. این عمیق نگاه امام خمینی (ره) را نشان می‌دهد که ارتش را به عنوان سپر دفاعی کشور حفظ کرد.

دریادار سیاری با اشاره به فعالیت عناصر ضد انقلاب در اوایل پیروزی انقلاب در غرب کشور گفت: در آن مقطع، تفکرات بنی‌صدر خلاف خط مشی انقلاب اسلامی بود؛ ولی شهید قرنی در مقابل این تفکرات ایستادگی کرد و این موجب شد که بنی صدر شهید قرنی را از کار برکنار کند که در نهایت، این شهید استعفای خود را به امام (ره) تقدیم کرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش انقلابی بودن و حرکت در مسیر انقلاب را نیازمند برخورداری از «بصیرت» دانست و با بیان اینکه شهید قرنی نمونه بارزی در این زمینه بود، اظهار داشت: شهید قرنی بصیرت داشت و نتیجه اقداماتش این بود که آسیبی به ارتش وارد نشود.

وی با بیان اینکه شخصیت شهید قرنی همچون شخصیت شهید صیاد شیرازی می‌تواند به عنوان الگو مورد بهره‌برداری قرار گیرد و خط فکری، اقدامات و رفتار آنها در دانشگاه‌ها تدریس شود، افزود: شهید قرنی نگاه و شناخت دقیقی داشت و بنی‌صدر و اطرافیان او را به خوبی می‌شناخت.

امیر سیاری اضافه کرد: پس از شهادت سپهبد قرنی به دست گروهک «فرقان»، امام خمینی (ره) فرمودند که این شهید را در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) به خاک بسپارید که این موضوع عمق نگاه امام خمینی (ره) نسبت به جایگاه دین و انقلاب در ارتش را نشان می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده ارتش همچنین با تأکید بر لزوم خودکفایی در حوزه دفاعی و نظامی، عنوان کرد: اصولاً در بحث نظامی‌گری تا جایی امکان دارد، باید انسان به توانمندی‌های خود متکی باشد. در زمان جنگ تحمیلی کارمان به جایی رسیده بود که گلوله توپ را جیره‌بندی کرده بودیم و توان تولید نداشتیم؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی به قدری تولید داریم که صادرات هم داریم.

وی در پایان درخصوص آمادگی ارتش برای مقابله با تهدیدات گفت: مأموریت ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع از تمامیت ارضی، حفظ استقلال و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. ارتش با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس از تجهیزات به‌روز و نیروی انسانی با بصیرت، مهارت‌دیده و متعهد برخوردار است و این آمادگی را داریم تا در هر جایی که هر مأموریتی ابلاغ شود، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • «سفر آخر» و نمایشگاهی از شهید آوینی
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • مأموریت ارتش دفاع از تمامیت ارضی و حفظ استقلال کشور است
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد
  • شهید قرنی نخستین شهید ارتش بعد از انقلاب اسلامی
  • «سفر آخر» افتتاح شد/ عکس‌هایی از لحظات پایانی زندگی شهید آوینی
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • کارنامه سپاه پاسداران در حوزه‌های مختلف درخشان است
  • سردیس امیر سپهبد شهید قرنی رونمایی شد