Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@21:17:33 GMT

این چند نفر از هوا آب می‌گیرند!

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۵۹۸۳

این چند نفر از هوا آب می‌گیرند!

کاری کرده‌اند کارستان! «آرش زارعی نژاد» ۲۹ ساله به همراه دوستانش نخستین دستگاه صنعتی بومی‌سازی شده تولید آب آشامیدنی از هوا در ایران را ساخته‌اند. دستگاهی با ابعاد بزرگ که کاری بزرگ می‌کند؛ از رطوبت موجود در هوا روزانه ۵ تا ۸ هزار لیتر آب شرب تولید می‌کند. این مقدار آب شرب در روستاها و مناطق خشک به‌ویژه در بخش‌های جنوبی و کویری ایران می‌تواند به معنای زندگی و سلامت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخگویی ابداعشان به این نیاز ملی اتفاقی نبوده؛ مهندسان جوانی هستند اهل کار و تلاش که دغدغه‌ها دارند برای محرومیت‌زدایی. بسیجی‌های عرصه علم و فناوری هستند و پایه کار برای خدمت.

 

یک‌راست رفتیم سروقت بحران آب!

سال ۹۴ «زارعی نژاد» به همراه «امید بردبار» و «مجید صدقی» گروهشان را تشکیل دادند. در اردوهای جهادی بسیج سازندگی باهم سلام و علیک داشتند وقتی در یک شرکت فنی و مهندسی یکدیگر را دیدند و شناختند به ذهنشان رسید که بروند دنبال کسب‌وکار خودشان و خواست دل خودشان. هر ۳ تحصیلاتی در حوزه هیدرو‌‌‌‌‌مکانیک و هیدرو‌دینامیک و ایرو‌دینامیک داشتند در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا. اول کار گفتند چه کنیم؟ پاسخشان این بود که در حوزه انرژی کار کنیم که نیاز کشور است. سال ۹۵ چند پروژه بهینه‌سازی انرژی برای شرکت‌های خصوصی انجام دادند. ۲ نفر دیگر به گروهشان اضافه شد و دامنه فعالیتشان به حوزه سرمایش ترموالکتریک رسید. چند دستگاه مبتکرانه نیز در این حوزه ساختند و دانستند که بله؛ با تلاش و دانش می‌توان به موفقیت رسید. اینجا بود که دوباره برگشتند سر دغدغه اصلی‌شان؛ برای کشورمان چه می‌توانیم انجام دهیم؟ ماجرای پاسخ به این سؤال از قول زارعی نژاد: «در اردوهای جهادی با محرومیت آشنا شده بودیم. می‌خواستیم کاری برای محرومیت‌زدایی انجام بدهیم و از همه مهم‌تر چه بود؟ آب. بحران مهاجرت از روستاها نیز برایمان دغدغه بود ولی این مشکل تا حد زیادی به بحران آب نیز بستگی دارد. چون جوان‌های بااستعداد زیادی را می‌شناختیم و می‌خواستیم کارمان با اشتغال‌زایی نیز همراه باشد سال ۹۶ یک شرکت دانش‌بنیان تأسیس کردیم و در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شدیم. این شهرک یا به‌اصطلاح پارک فناوری از ایده‌های فناورانه کسب‌وکار حمایت می‌کند و حدود ۵۰۰ شرکت نوپا در آن مستقر هستند. در این شرکت یک‌راست رفتیم سروقت تحقیق فنی و مهندسی در حوزه بحران آب.»

 

تبرید- تراکم و اقلیم ایران!

همان اول کار در موضوع بحران آب ۳ حوزه کاری پیش رویشان قرار گرفت؛ آب‌شیرین‌کن‌ها، انواع فیلترهای تصفیه آب و آخرسر دستگاه‌های تولید آب از هوا. رفتند سراغ سومی. ۸ نفر شده بودند و مطالعات تحقیق و توسعه را آغاز کردند. معلوم شد روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و اولین بار در سال ۸۴ طرح یکی از انواع دستگاه‌های تولید آب از هوا در کشور ثبت‌شده است. سال ۹۴ نیز جهاد دانشگاهی استان هرمزگان یک نمونه با ظرفیت تولید ۲۰ لیتر آب در روز را ساخته است. علاوه بر آن مهر سال ۹۶ مدلی از این دستگاه توسط رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران رونمایی شده است و دی‌ماه همان سال نیز مدل دیگری با ظرفیت حداکثر ۳۵ لیتر در روز. ظرفیت این دستگاه‌ها پایین و در سطح دستگاه‌های اولیه و آموزشی بود. مدل‌های نیمه‌صنعتی نیز تا ۲۵۰ لیتر در روز ظرفیت دارند ولی گروه مهندسان جوان ما به دنبال مدل صنعتی این دستگاه بودند که برای آب‌رسانی و تأمین آب شرب روستاها و مناطق خشک ایران به کار آید. رفتند سراغ دستگاه‌های موجود در دنیا و بررسی دقیق و فنی آن‌ها. بعد بر اساس روش تبرید- تراکم به طراحی دستگاهی مناسب اقلیم ایران پرداختند.

 


قرارگاه محرومیت‌زدایی به ما اعتماد کرد

مهندسان جوان بعد از تحقیقات مفصل به طراحی یک دستگاه مناسب پرداختند و حالا دیگر طرح حاضر بود. ولی ساخت دستگاه بودجه لازم داشت. «زارعی نژاد» تعریف می‌کند: «کلی گشتیم که یک سرمایه‌گذار بیابیم. بعد از تلاش زیاد بالاخره در امید به رویمان باز شد. سردار «سید ضیاءالدین حزنی» فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه به ما اعتماد کرد و اوایل سال ۹۷ بودجه لازم را دریافت کردیم. ۱۱ نفر بودیم و ۶ ماه کار سنگین! تا اینکه با تلاش گروه و به‌ویژه مهندس «امین نظری کردعلیوند» سرپرست کارگاهمان دستگاه آماده شد. به مدت ۲ ماه از دستگاه آزمون‌های دوره‌ای گرفتیم و آخرسر با تلاش دکتر «حامد شاهین» یکی دیگر از اعضای گروهمان توانستیم برای آب تولیدی دستگاه، گواهی استانداردهای ۱۰۱۱ و ۱۰۵۳ را دریافت کنیم. این‌ها استانداردهای آب آشامیدنی در ایران هستند که سلامت آب را ازنظر میکروبی و شیمیایی، مواد محلول، ذرات معلق و... تأیید می‌کنند. یعنی آب حاصل از دستگاه کاملاً قابل آشامیدن است. این دستگاه مناسب اقلیم حاشیه خلیج‌فارس و همچنین مناطق شمالی و جنوبی ایران است و برای استفاده در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان بهترین عملکرد را دارد. هرچند دانش طراحی و ساخت آن را بومی کرده‌ایم و می‌توانیم متناسب با شرایط دما و رطوبت هر منطقه ایران، دستگاه را بهینه‌سازی کنیم. بنا به توافق اولیه قرار است ۱۰ دستگاه تولید آب از هوا طراحی کنیم و بسازیم. این روزها در حال تعامل با قرارگاه محرومیت‌زدایی هستیم تا اعلام کنند این دستگاه‌ها را برای کدام مناطق می‌خواهند تا دستگاه‌های بهینه و مناسب آن منطقه بسازیم و تحویل بدهیم.»

 

بومی شدن فناوری تولید آب در ایران

از بخش‌های اصلی دستگاه تولید آب صنعتی، کندانسور، اواپراتور و فن در ایران تولید می‌شود و خوشبختانه در این حوزه‌ها خودکفا هستیم. از سیستم تصفیه آب و فیلترها بخش‌هایی وارداتی است و طراحی و ساخت کمپرسور مخصوص دستگاه نیز در ایران در مرحله تحقیق و توسعه است و فقط نمونه‌های اولیه برای دستگاه‌هایی با ظرفیت پایین تولیدشده است. بازهم خوشبختانه حدود ۷ شرکت ایرانی به همراه برخی مراکز دانشگاهی ازجمله دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد واحد بوئین‌زهرا و دانشگاه هرمزگان در این حوزه تحقیق و توسعه می‌کنند تا ازنظر علمی و فنی به خودکفایی برسیم. «زارعی نژاد» دراین‌باره می‌گوید: «فناوری تولید آب از هوا طی یک دهه اخیر در کشورهای حوزه خلیج‌فارس با استقبال شدید مواجه و بازار این کشورها توسط شرکت‌های آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، سنگاپوری و چینی قبضه شده است. در مقابل ایرانی‌ها به دنبال بومی کردن این دانش رفته‌اند تا بتوانیم با چالش آب در آینده مقابله کنیم. خوبی روش تولید آب از هوا این است که آلودگی زیست‌محیطی ندارد. درحالی‌که استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز زیاد به کار گرفته می‌شود با مشکلات زیست‌محیطی ناشی از شور شدن آب همراه است.»

 

آنان که هدف و آرمان دارند

دانش و انگیزه را که داشتند و قصد خدمت را. اما این انرژی را از کجا آوردند که تسلیم نشوند هنگام سختی‌ها و چالش‌های بزرگ؟ دکتر «مجید صدقی» راز می‌گشاید و می‌گوید: «ما این‌طور گمان می‌کنیم که این موفقیت فقط حاصل کار و تلاش نبوده است. درواقع از ابعاد مادی که به موضوع نگاه کنی اصلاً دانش و تلاش ما نمی‌توانسته به اینجا برسد. برای همین معتقدیم کارمان نتیجه آن انرژی سازنده‌ای است که خداوند برای کسانی می‌فرستد که هدف و آرمان دارند، توکل می‌کنند و علم را برای خدمت می‌خواهند نه برای ثروت. این انرژی نصیب و قسمت کسانی است که به فرموده قرآن کریم «یؤمنون بالغیب» هستند. ما کارمان را با هدف شروع کردیم؛ بر اساس نوعی تفکر بسیجی برای خدمت و رفع مشکلات کشور. امید داشتیم و بلندپروازی‌های مبتنی بر دانش. کارکردیم و دیدیم که نتیجه داد و امیدوارتر شدیم. حالا این موفقیت را مقدمه کارمان می‌دانیم و اهداف بلند داریم.» می‌گوید روی پروژه‌های بدیع نوظهور کار می‌کنند که هم در حوزه دانش خودشان است، هم جزو نیازهای مهم کشور. تحقیقات جدیدی نیز روی عایق‌های حرارتی پوشیدنی و انواع منسوجات انجام می‌دهند. و حرف آخرش اینکه: «ما جوان‌ها باید تکلیف خودمان را روشن کنیم وظیفه خودمان را بشناسیم. باید ازنظر دانش و فناوری خودکفا شویم و خودمان به نیازهای فنی و علمی کشورمان پاسخ بدهیم.»

* فارس

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین نسخه برای پیشرفت ایران مشارکت مردم در تولید و اقتصاد است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب،حجت‌الاسلام والمسلمین نادر حقیقی در اختتامیه ساخت مسجد روستای تچ توسط طلاب مدرسه علمیه بشاگرد، گفت : اگر در جامعه با وجود افراد دغدغه مند اما روز به روز شاهد افزایش مشکلات هستیم این حکایت از عدم مشارکت مردم در تولید و مسائل اقتصادی است، و مردمی سازی اقتصاد به شکل کامل و جامع محقق نشده است.

وی بیان داشت: در ماه پر برکت رمضان و ماه قرآن، و در طلیعه سال جدید از منویات دین و قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بهترین بهره ها را در زندگی خود جاری کنیم.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان، درباره اهمیت جهاد و انفاق پرداخت و بیان کرد: آیات فراوانی در قرآن کریم توصیه به جهاد و گسترش روحیه جهادی در جامعه می‌کند، و از طرفی انسان در کنار جهاد، انفاق که شامل مال، جان و آبروی است را رقم می زند.
 
حجت الاسلام حقیقی تصریح کرد: در کار جهادی هر دو یعنی روحیه جهادی و انفاق وجود دارد و طلاب در افزایش روحیه جهادی و انفاق که همراه با بذل مال و جان و آبرو است در میدان عمل قرار دارند و توانسته اند جوان ها را به این سمت و سو سوق دهند که خداوند منان این خدمات خالصانه را به احسن وجه قبول کند.
 
وی به شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: در چند ساله اخیر به طور مداوم رهبر فرزانه انقلاب شعار سال را مباحث اقتصادی قرار می دهند که شعاری متناسب با توجه به این وضعیت که جامعه ما با آن روبرو است.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان تاکید کرد: مردم هر لحظه با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، که طبق منویات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دو جنبه دارد، بخشی از این گرفتاری‌ها از دشمن داخلی بر ما تحمیل شده و بخش دیگر از خارج سرچشمه می گیرد.
 
وی اظهار کرد: با شعار جامع و کامل «جهش تولید با مشارکت مردمی»، تولید اگر در جامعه به صورت های مختلف خود چه در سطح خرد و کلان شکل بگیرد، شاهد رونق در جامعه خواهیم بود و وضعیت نا به سامان اقتصادی و معیشتی رو به بهبودی می رود.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: این بهبود وضعیت در تولید زمانی رخ خواهد داد که مشارکت حداکثری مردم در آن قابل لمس باشد و هر ایرانی به اندازه توان خود برای تولید خرد مانند اقتصاد خانگی قدم بردارد و گامی در جهت تحقق شعار سال گردد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حقیقی عنوان کرد: اگر در جامعه با وجود افراد دغدغه مند اما روز به روز شاهد افزایش مشکلات هستیم این حکایت از عدم مشارکت مردم در تولید و مسائل اقتصادی است، و مردمی سازی اقتصاد به شکل کامل و جامع محقق نشده است.
 
وی افزود : اگر در اقتصاد های مهم تمام دنیا نگاهی بیندازیم بسیاری از کارشناسان معتقدند که بزرگترین اقتصاد در دنیا اکنون اقتصاد چین است، یک زمانی آمریکا در دنیا اول بود اما حالا چین گوی سبقت را ربوده است، چه چیزی اقتصاد چین را به اینجا رساند؟ با نگاهی گذرا خواهید دید حجمی از تولیدات کالاهای چینی که حتی در بازارهای آمریکا و اروپا مشاهده می گردد مربوط به فعالیت هایی است که به صورت خرد و در بین خانواده ها در منزل تولید می شود، این مهم حکایت از مشارکت مردم در تولید و رو آوردن به اقتصاد خرد و در منزل و بصورت خانوادگی است.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان گفت: اگر مشارکت مردم در زمینه اقتصادی نباشد هم تولید کم است و جهشی نیز ایجاد نخواهد شد و اقتصاد کلان با انحصاری بودن و آسیب های دیگر نمی تواند کمک شایانی به جهش تولید نماید.

مسجد روستای تچ با همت طلاب جهادی مدرسه علمیه صاحب الزمان (عج) بشاگرد و جوانان این روستا به مدت ۱۰ روز ساخته شده است که طلاب علاوه بر کار ساختمانی برنامه های متنوع تبلیغی و فرهنگی انجام دادند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در دو ماه آینده
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پژو پارس در سال جدید
  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در ۲ ماه آینده
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید
  • جهش تولید خودروهای تجاری
  • ایران در برابر سه تهدید بزرگ
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • رشد ۲ رقمی تولید خودرو ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری
  • نظارت بر کیفیت محصولات با سامانه هوش مصنوعی
  • بهترین نسخه برای پیشرفت ایران مشارکت مردم در تولید و اقتصاد است