Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در نخستین مرحله از ساماندهی مراکز تکثیر و پرورش گورخر در استان، چهار راس گورخر (با ترکیب جنسی یک راس نر و سه راس ماده) به سایت نیمه محصور تنگ حنا در مهریز منتقل شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، نیره پور ملایی گفت: این تعداد گورخر در سایت تکثیر گوراب مهریز واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران تکثیر شده بودند، این سایت، شرایط کاملا محصوری دارد و گور‌ها به صورت captive (اسارت) در شرایط کاملا مدیریت شده تکثیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی سایت نیمه محصور تنگ حنا که این گور‌ها در چند مرحله به آن منتقل شدند به گونه ایست که ۲ ضلع موازی سایت به وسیله فنس و ۲ ضلع موازی دیگر به وسیله کوه محصور شده است.

وی اظهار داشت: به عبارتی گور‌ها از شرایط captive (اسارت) به شرایط semi-captive (نیمه اسارت) منتقل می‌شوند تا زنجیره معرفی گونه به طبیعت به تدریج تکمیل شده و گور‌ها آمادگی لازم برای زندگی در طبیعت را پیدا کنند.

منطقه کالمند – بهادران مهریز در سال ۱۳۵۵ به عنوان نخستین منطقه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد انتخاب شد، محدوده مورد اشاره به لحاظ تخم گذاری پرنده با ارزش «هوبره» و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

با سپری شدن ۱۵ سال از سوابق حفاظتی منطقه از سوی شورای عالی محیط زیست درسال ۱۳۶۹ محدوده یادشده به منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران ارتقا یافت.

در سال‌های ۸۷ - ۵۵ بسیاری از زیستگاه‌های مطلوب استان یزد و اکوسیستم‌های طبیعی شاخص شناسایی و پس از ارائه گزارش لازم به سازمان مرکزی و سیرمراحل قانونی یک اثر طبیعی – ملی، یک پارک ملی، ۲ پناهگاه حیات وحش و چهار منطقه حفاظت شده از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوب شد.

این مناطق هفت تا هشت درصد خاک استان را پوشش داده اند این در حالی است که متوسط نرم کشوری ۱۰ درصد است.

از مناطق حفاظت شده یزد می‌توان به جنگل باغ شادی، کوه بافق، سیاهکوه و کالمند بهادران اشاره کرد.

تاکنون بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۶۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می‌کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گورخر محیط زیست جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

ابراهیمی رئیس اداره محیط زیست ارسنجان اظهار کرد: سایت پرورش گوزن زرد شهرستان ارسنجان سال ۱۳۹۰ با ۷ راس گوزن در مساحتی به اندازه ۳۰۰ هکتار شروع به کار کرد.

او گفت: آمار این گونه ارزشمند تاکنون به ۱۱۸ راس رسیده که مرهون تلاش‌های محیط بانان است.

رئیس اداره محیط زیست ارسنجان ادامه داد: سرکشی به موقع، علوفه و بازدید از آبشخور‌ها و پایش سایت از جمله عواملی است که در رشد گوزن زرد ایرانی موثر بوده است.

رئیس اداره محیط زیست ارسنجان بیان کرد: تاکنون ۲۶ راس به سایت‌های استان خوزستان و داخل استان فارس منتقل شده است.

ابراهیمی افزود: احیای نسل این گونه باارزش و رها سازی به زیست گاه‌های اصلی خود از اهداف پرورش گوزن زرد ایرانی در شهرستان ارسنجان است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • (ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در مهریز 
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی
  • گشت و کنترل شبانه روزی در منطقه حفاظت شده گدار