Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@05:38:51 GMT

احتمال آلودگی آب‌های شرق مازندران به نیترات

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۲۶۹۸

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: سه مشکل اساسی آب در منطقه شرق مازندران شامل کمبود میزان آب، شور شدن آب و آلودگی به نیترات است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی محمد شاعری در نشست خبری اظهار کرد: در چشم انداز توسعه شرق مازندران طبق هدف گذاری‌های صورت گرفته باید مشکل کم آبی را در آب شرب و کشاورزی حل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد به عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال کشور در این زمینه پیشران خواهد بود، ادامه داد: می‌توان گفت بندر امیرآباد منطقه آزاد تجاری می‌شود و اولین هدف، حذف تعرفه‌های گمرکی است. البته در طی ۳ سال گذشته ظرفیت این بندر به ۲.۵ برابر افزایش یافته است و همه محورهای متصل به بندر امیرآباد تا هفته دولت سال آینده چهار خطه می‌شوند.

شاعری عنوان کرد: در بخش آب و فاضلاب هدف گذاری این بوده که سد گلورد به اتمام برسد و آبگیری شود و شبکه زیر سد را تکمیل کنیم که اینگونه ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به زیر شبکه آب سد گلورد می‌روند و مشکل بی آبی در ۵ شهر و ۹۰ روستا که در مسیر شبکه آب سد هستند حل می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این اهداف باید در ابتدا سد افتتاح می‌شد که با جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته سد گلورد را به بهره برداری و آبگیری رساندیم و البته در مجموع هزینه احداث این سد بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان بوده که ۱۶ سال به طول انجامید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: مجوز احداث زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب ۵ شهر و ۸۰ روستا از محل سد گلورد را از وزارت نیرو اخذ کردیم اما در سال جاری برخی اختلافات محلی در شرق مازندران موجب شد که این پروژه آغاز نشود که این مسئله یکی از چالش‌های منطقه است.

وی یادآور شد: میزان برخورداری کل کشور از شبکه فاضلاب شهری ۴۸ درصد و استان مازندران ۱۲.۵ درصد و شرق مازندران صفر بود که در طی دو سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه فاضلاب شهری هدف گذاری کردیم تا ۵ شهر شرق مازندران مجهز به شبکه جمع آوری و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شوند. در ابتدای سال جاری فاز اول این پروژه با اعتبار ۵ میلیارد تومان آغاز شد و فاز دوم با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

شاعری خاطرنشان کرد: ضریب خود اتکایی ایران در بخش کشاورزی حدود ۲۸ درصد بود که در حال حاضر به ۸۰ درصد رسیده است و به جز ۳ محصول ذرت، کنجاله و روغن، تقریباً در تولید بقیه مواد غذایی خودکفا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن مرکبات، سیب و سایر میوه‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم و در گندم کاملاً خودکفا شدیم و می‌توانیم به عنوان یک کشور صادرکننده گندم مطرح شویم و همچنین در سال جاری در شکر خودکفا شدیم و اگر این خودکفایی اتفاق نمی‌افتاد امسال با وضعیت مشکلات ارزی با مشکلات عدیده ای رو به رو می‌شدیم و باید بیش از ۴.۵ میلیارد دلار صرف واردات گندم و شکر می‌کردیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه در سال جاری در ایران دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید کردیم که تقریباً به ۸۰ درصد خودکفایی رسیدیم، تصریح کرد: اگر مردم ایران الگوی مصرف برنج را رعایت کنند و سبد غذایی را اصلاح کرده و سهم مصرف غلات را تعدیل کنیم در واقع در تولید برنج نیز خودکفا هستیم.

نماینده شرق مازندران در مجلس گفت: ایران در تولید فولاد در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد و حتی به علت عرضه ارزان قیمت فولاد ایران برخی از کشورهای اروپایی بر علیه ایران شکایت می‌کنند.

شاعری با بیان اینکه اتفاق خوبی که اخیراً صورت گرفته الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اوراسیا است، تصریح کرد: از آنجایی که همه ۶ کشور اوراسیا منطقه آزاد تجاری هستند؛ دولت ایران امسال یک موافقت نامه با این کشورها منعقد کرد که باید به تصویب مجلس برسد و البته هفته گذشته مجلس یک فوریت آن را تصویب کرد و تا دو یا سه ماه آینده دو فوریت آن تصویب و سپس اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ کشور اوکراین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ویتنام و ارمنستان بر اساس توافقنامه اوراسیا به صورت کامل منطقه آزاد تجاری هستند که اگر ایران به توافقنامه اوراسیا ملحق شود تمام مراودات اقتصادی ایران با این کشورها بدون هزینه‌های گمرکی و از طریق ۴ بندر دریای خزر یعنی بندر امیرآباد، بندر نوشهر، بندر فریدونکنار و بندر انزلی صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نماینده بهشهر مشکل آب شرب آب مازندران آب آلوده نیترات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان

تین نیوز

اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان از ابراز علاقمندی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در این کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، طرف چینی نسبت به سرمایه گذاری در ساخت بندر خشک جدید و بزرگ در قرقیزستان و اتصال این بندر به شبکه ریلی چین اعلام آمادگی کرده است. قرقیزستان از مهمترین همسایگان چین به حساب آمده و شاخه ای از کریدور میانی BRI با عبور از شبکه ریلی  این کشور به سمت غرب رهسپار می شود.

به نوشته اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، به منظور انجام توافق اولیه میان دو کشور، یک هیات اعزامی از قرقیزستان به استان شی یان چین سفر کرده و با مقام های ارشد این استان به رایزنی پرداخته اند.

رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین در این خصوص اعلام کرده است: چینی ها سال گذشته کار ساخت بندر خشک مشابهی را در قزاقستان آغاز کرده اند. با توجه به برنامه ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در آینده نزدیک، مدیر بندر خشک شی یان چین، نسبت به ساخت بندری مشابه پروژه قزاقستان در کشور ما اعلام آمادگی کرده است.

به گفته مقام های اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، سران دو کشور نیز در خصوص ساخت بندر خشک در خاک قرقیزستان و با سرمایه گذاری چین، با یکدیگر رایزنی کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در مازندران
  • باران بهاری در راه مازندران
  • احتمال طغیان رودخانه ها و روان آب در مازندران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • هواشناسی مازندران هشدار نارنجی صادر کرد
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای مازندران