Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیوان عدالت اداری با بیان اینکه کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها با اخذ جریمه مالی بر تخلفات ساختمانی چشم‌پوشی می‌کنند اعلام کرد: صدها هزار رأی تأییدشده تخریب وجود دارد که بلااجرا باقی مانده است. ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ اجتماعی حقوقی و قضایی تهران نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پی انتشار بیانیه‌ای از سوی یک تشکل دانشجویی خطاب به دیوان عدالت اداری در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز، روابط عمومی دیوان عدالت اداری جوابیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این جوابیه به شرح ذیل است:

جنبش عدالتخواه دانشجویی

با سلام و احترام

در پاسخ به نامه مورخ 97/11/9 که خطاب به دیوان عدالت اداری که از سوی آن جنبش محترم دانشجویی انتشار یافته است موارد زیر اعلام می‌شود:

اینکه آن تشکل دانشجویی با روحیه انقلابی با دغدغه مشکلات کشور را رصد کرده و نسبت به تشخیص اولویت‌های جامعه اهتمام ورزیده و برای جلوگیری منافذ اصلی بروز فساد حساسیت به خرج می‌دهد و یافته‌های خود را از سر دلسوزی به دستگاه‌های ذیربط و مسئولین منعکس می‌نماید قابل تقدیر است.

همانگونه که در نامه آن تشکل دانشجویی اشاره شده است، دیوان عدالت اداری معتقد است یکی از گلوگاه‌های اصلی بروز فساد، تخلفات و ناهنجاری‌ها در بخش شهرسازی، اختیار فراوان کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری‌ها با توجه به تبصره‌های ماده مزبور در اخذ جریمه است؛ به نحوی که این کمیسیون‌ها به جای جلوگیری از بروز تخلفات در بخش ساخت و ساز‌ها و تضمین رعایت مقررات شهرسازی که بخشی از آن به حقوق عامه ارتباط دارد، با اخذ جریمه‌های مالی بر تخلفات ساختمانی چشم پوشی کرده و به آن‌ها صورت قانونی می‌دهند. متأسفانه به علت غفلت قانونگذار در پیش بینی تأمین منابع پایدار برای شهرداری‌ها، در حال حاضر اخذ این جرائم به عنوان یکی از منابع اصلی برای شهرداری‌ها درآمده است.

دیوان عدالت اداری بنا به یافته‌های علمی و تجربی ناشی از سال‌ها بررسی پرونده‌های تخلفات ساختمانی و به منظور پیشگیری از بروز مفاسد در این زمینه و رعایت اصول شهرسازی و حفظ حقوق عموم مردم، اقدامات پیشگیرانه خود را با جدیت شروع کرده و با برگزاری جلسات متعدد با مقامات و مراجع قانونی ذیربط در دولت و مجلس شورای اسلامی، پیگیر اصلاح ماده 100 قانون شهرداری‌ها است و در این راستا اولاً طرحی را برای اصلاح این مقرره در مجلس شورای اسلامی ارائه و پیگیری می‌کند، ثانیاً با برگزاری جلسات مختلف در سطح کشور جلسات متعددی با قضات عضو کمیسیون‌های ماده 100 و دیگر مسئولین برقرار کرده و نظارت‌ها را در رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای احکام آن‌ها تقویت کرده است.

ضمناً توجه به چند نکته ضروری است؛ اولاً صدور دستور موقت در رسیدگی به شکایت از رای به تخریب ملک از کمیسیون‌های ماده 100 با توجه به ماده 34 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و به منظور جلوگیری از خسارت جبران ناپذیر تجویز شده است، در این صورت مرجع قضایی قبل از رسیدگی ماهوی موقتاً دستور موقت صادر می‌کند و با رسیدگی خارج از نوبت چنانچه رأی تخریب صحیحاً صادر شده باشد آن را تایید و از دستور موقت لغو اثر می‌شود. ثانیاً رویه شعب دیوان عدالت اداری حاکی از آن است که در بسیاری از موارد شکایت از آراء تخریب صادره از کمیسیون‌های ماده 100 نهایتاً از سوی شعب این دیوان رد می‌شود و مواردی نیز که شکایت به جهت عدم رعایت ضوابط قانونی وارد تشخیص داده می‌شود برابر ماده 63 قانون دیوان با ذکر ایرادات، موضوع مجدداً به همان کمیسیون ماده 100 ارجاع تا پس از رفع ایرادات وفق قانون اتخاذ تصمیم کند، هرچند در حال حاضر صد‌ها هزار رأی تایید شده تخریب در سطح کشور وجود دارد که متأسفانه بلا اجرا باقی مانده است.

ضمناً در خصوص اشکالات مطرح شده نسبت به رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده 100 در منطقه لواسانات دستور مقتضی به بخش نظارتی دیوان جهت انجام بررسی‌های لازم داده شده است.

بدیهی است در صورت مشاهده ایراد بیّن قانونی یا شرعی در صدور آراء قطعی صادره از سوی شعب دیوان، رئیس دیوان اختیار قانونی دارد تا به موجب ماده 79 قانون دیوان درخواست کند به پرونده رسیدگی مجدد شود.

در پایان تاکید می‌شود اصلاح این روند نامناسب باید با تلاش همه بخش‌ها و کمک رسانه‌ها و تشکل‌های دلسوز جامعه به صورت یک مطالبه عمومی درآید تا قانونگذار محترم با توجه به ضرورت امر اصلاح ماده 100 قانون شهرداری‌ها همزمان تدابیر لازم را بر‌ای منابع پایدار شهرداری‌ها اتخاذ کند.

سفارش ساخت و ساز غیرمجاز نورچشمی‌ها در لواسانماجرای ویلاسازی نماینده تهران در منطقه لواسان + توضیحات فاطمه حسینیسرلشکر فیروزآبادی ویلای لواسان را تحویل داد

انتهای پیام/

انتهای پیام/

R1014142/P/S2,20,25/CT12 واژه های کاربردی مرتبط شهرداری تهران دیوان عدالت اداری

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران دیوان عدالت اداری شهرداری تهران دیوان عدالت اداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۰۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز 5 برابر شد

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888878

دیگر خبرها

  • ساماندهی محله هرندی و بازار امین‌سلطان برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی
  • بازداشت ۲ پیمانکار و تعدادی از کارمندان شهرداری بندر امام (ره)
  • بازداشت چند پیمانکار و کارمند شهرداری بندر امام
  • بازداشت ۲پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری بندر امام
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری در خوزستان
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری
  • نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
  • ببینید | نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز 5 برابر شد
  • کارزارهایی برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی