Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد جواد دهقانی در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر (۱۳ بهمن ۱۳۹۶) درخصوص جایگاه کشور در ثبت اختراعات پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در حوزه ثبت اختراعات یکی از پایگاه‌های معتبری که وجود دارد، پایگاه USPATEND می‌باشد که تحت عنوان USPTO است. بر اساس آخرین آمار این پایگاه در ۵ سال گذشته میزان ثبت اختراعات‌مان در حدود ۲ برابر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ بر اساس آخرین آماری که استخراج شده میزان اختراعات‌مان ۳۷ مورد بوده که در سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۶۵ مورد افزایش یافته که در مقایسه با رشد سایر کشورها چشمگیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با اینکه بیشتر پیشرفت‌های حاصل شده در کدام رشته‌ها و حوزه‌ها بوده است تصریح کرد: در حوزه‌های موضوعی مانند حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی بیشترین میزان تولیدات علم را داشته‌ایم ولی در حوزه ثبت اختراع بیشتر پیشرفت‌ها در حوزه مهندسی بوده است.

دکتر دهقانی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا اختراعات تولید شده بیشتر در مسیر تولید قرار گیرد گفت: مأموریت و جایگاه هر یک از حوزه‌ها متفاوت است؛ به عنوان مثال در حوزه مهندسی این انتظار بیشتر است و در حوزه علوم پایه فعالیت‌ها بیشتر بر مبنای علوم تئوریک است.

وی افزود: در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی هم فعالیت‌هایی صورت گرفته که بیشتر در عرصه جامعه استفاده دارد ولی آمار دقیقی از اینکه چقدر از این تولیدات علمی وارد عرصه صنعت شده وجود ندارد که باید تلاش شود تا مستندسازی در این حوزه‌ها انجام شود.

دکتر دهقانی به ارتباط تولیدات علمی و نیازسنجی جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در تولید علم آن است که بتوانیم دانشگاه‌ها و پژوهشگران کشور را به سمت موضوعات مورد نیاز کشور سوق دهیم و در حال حاضر یکی از شاخص‌هایی که میزان تولیدات علمی کشور را نشان می‌دهد میزان استنادات به این تولیدات علمی است. یکی از مهم ترین این شاخص‌ها مقالات پراستناد یا مقالات برتر تولید شده است و در شاخص میزان مقالات پراستناد هم رتبه زیر ۲۰ را در سطح دنیا داریم و باید تلاش کنیم تا این تولیدات به فناوری تبدیل شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درخصوص نیازها و پیش‌نیازهایی که لازم است تا این مقالات تبدیل به فناوری شوند، خاطرنشان کرد: در بخش صنعت یکی از چالش‌هایی که همیشه وجود داشته بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است. بدین معنی که بتوانیم طی حلقه‌ای این تولیدات علمی را به بخش صنعت ارتباط دهیم. برای ایجاد این ارتباط یکی از کارهایی که انجام شده ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است به گونه‌ای که هیئت امنای دانشگاه‌ها این مجوز را به راحتی در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده‌اند که استادان و اعضای هیئت علمی بتوانند با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان تولیدات علمی را به بخش صنعت عرضه کنند.

وی در خصوص تاریخچه و اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بحث ایجاد پایگاهی که بتواند میزان تولیدات علمی را رصد کند در اوایل دهه ۸۰ با تاکیدات مقام معظم رهبری مطرح گردید و در سال ۱۳۸۷ عملیاتی شد و در نشست وزرای علوم جهان اسلام ارائه و این پایگاه در همان سال تاسیس شد.

وی افزود: هم‌اکنون ده سال از تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می‌گذرد و هدف اصلی آن ایجاد یک شبکه علمی بین کشورهای اسلامی بود که مهم‌ترین بخش آن انتشارات یافته‌های پژوهشی کشورهای اسلامی است.

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: در کلیه کشورهای اسلامی یک پایگاه داده‌ای داریم که در حقیقت نشریات کل کشورهای اسلامی که بیش از ۳هزار نشریه است نمایه می‌شود و بخش مهمی از فعالیت‌های پایگاه رصد جایگاه علمی آن است و بر این اساس در ۲۰ سال اخیر ما رشد بسیار خوبی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان داشته‌ایم که میزان آن ۲۳.۱۵ درصد بوده است.

انتهای پیام/

31 / 31 وزارت علوم دکتر محمد جواد دهقانی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت علوم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر دهقانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه جدی دولت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی افزود:با حمایت و پیگیری جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی امسال شاهد ارتقای جایگاه، کاربرد‌ها و رتبه ایران در هوش مصنوعی خواهیم بود و سرعت این توسعه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاربردی‌سازی مقالات علمی و مقاله‌های این حوزه افزود: رتبه تولید علم عموماً به تعداد مقالات علمی و ضریب تأثیر آنها ارجاع داده می‌شود. برای آن‌که بتوانیم تولیدات علمی و پژوهش‌ها را کاربردی کنیم به زیرساخت‌ها و سخت‌افزار‌های پیشرفته، قانون‌گذاری یا تنظیم‌گری و حمایت‌های عملی و اجرایی نیاز داریم.

دکتر دهقانی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و نقش آفرینی شورای راهبری فناوری هوش مصنوعی با هدف توسعه کاربرد‌های این فناوری به دست مردم عنوان کرد: ایجاد بستر و زمینه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات کاربری هوش مصنوعی از اهداف اصلی این مرکز ملی است، به طوری که بخش خصوصی بتواند با استفاده از امکانات و کاربری سخت‌افزارها، توسعه ابزار‌ها و کاربرد‌های هوش مصنوعی را محقق کند. بخش خصوصی در این امر نقش آفرینی خواهد کرد و زیرساخت‌های پردازشی و پایگاه‌های داده‌ای بزرگ را فراهم می‌کند. داده از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که کمک می‌کند جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، ارتباطات و مالی و دیگر حوزه‌ها شکل گیرد.

وی با اشاره به تمرکز جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی بر توسعه و کاربردی سازی این فناوری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کار‌های کاربردی سال پرباری باشد تا کشور هم از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی سریع‌تر ارتقای پیدا کند.

دیگر خبرها

  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • راه‌حل‌های یک پژوهشگر علوم اجتماعی برای افزایش جمعیت
  • کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند
  • ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه تولید گندم