Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@07:34:03 GMT

جشنواره روز جهانی تالاب‌ها در پلدختر برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۵۳۱۷

جشنواره روز جهانی تالاب‌ها در پلدختر برگزار شد

به گزارش خبرنگارمهر، جشنواره روز جهانی تالاب ها روز یک شنبه به مناسبت دهه فجر با همکاری دانشگاه علمی کاربردی و اداره محیط زیست پلدختر با حضور فرماندار، امام جمعه موقت، جمعی از مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در محل تالاب های ولی عصر(عج) پلدختر برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روز جهانی تالاب ها با شعار «ما در مواجه به تغییر ناتوان نیستیم» امروز در تالاب های ولی عصر (عج) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی الشتری نژاد، اظهار داشت: تالاب ها به لحاظ اکولوژیکی نقش مهمی در کنترل سیلاب ها، جذب ذخیره کربن، تعدیل خشک سالی ها و به عنوان مامنی برای پرندگان و حیات وحش هستند.

وی، افزود: شهرستان پلدختر دارای ۱۱ تالاب است و هر ساله پرندگان مهاجر زیادی از تیره اردک سانان و مرغابی ها از جمله، اردک سرسبز، اردک ارده ای، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، کشیم، باکلان، فیلوش، گیلار مرغابی و حواصیل و انواع پرندگان مهاجر، در این تالاب ها زندگی و زمستان گذرانی می کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر با بیان اینکه تالاب ها نیاز به بهره مندی خردمندانه دارند و حفاظت از آنها امری ضروری است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه در حال تدوین مدیریت زیست بومی تالاب های پلدختر هستیم اجرای این برنامه با حضور ذینفعان دولتی و جوامع محلی در حفاظت و حراست از تالاب ها موثر باشد.

الشتری نژاد، افزود: با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی در برخی نقاط تالاب ها تاثیراتی گذاشته و این تالاب ها یکی از حساس ترین و شکننده ترین تالاب ها هستند هرگونه تغییر در سیستم طبیعت و رژیم سیلابی می تواند آنها را با خطراتی مواجه کند.

وی، خاطر نشان کرد: باید در راستای حفاظت از تالاب ها تمام تلاش خود را به کار گیریم.

در حاشیه این برنامه، جشنواره بازیهای بومی محلی نیز برگزار شد.

کد خبر 4532757

منبع: مهر

کلیدواژه: پلدختر تالاب محیط زیست لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در اثر سیلاب‌های اخیر خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مجتبی نیک طبع، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار داشت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

او با بیان اینکه تالاب جازموریان یک تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه تنها باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند. 

نیک طبع همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم جهت رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است وشرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌نماید.

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری