Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-18@00:06:19 GMT

مواد افزودنی چه مضراتی برای بدن دارند ؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۶۷۷۶

اگر نگاهی به قسمت «مواد تشکیل‌دهنده» روی بسته بندی غذاهایی که آماده می‌خرید نگاهی بیندازید، در بیشتر موارد نام مواد نگهدارنده به چشم می‌خورد. مواد نگهدارنده برای طعم بهتر، ظاهر جذاب‌تر، حفظ بافت یا افزایش مدت انقضا استفاده می‌شوند.به گزارش بلاغ،بعضی از این مواد به عنوان تهدید کننده‌ی سلامتی شناخته شده‌اند و بهتر است مصرفشان به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات یا (MSG) یکی از معروف‌ترین مواد افزودنی غذاهاست که برای بهبود طعم موادغذایی از آن استفاده می‌شود. این ماده در بسیاری از غذاهای فراوری شده مثل غذاهای یخ زده، میان وعده‌های شور و سوپ‌های کنسروی یافت می‌شود. مطالعات برای بررسی اثرات MSG بر سلامتی انسان از سال ۱۹۶۹ آغاز شده و به نظر می‌رسد که این ماده برای سلامت مغز انسان ضرری ندارد. اما می‌تواند باعث افزایش وزن و سندرم متابولیک شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف زیاد این ماده در بعضی افراد، سردرد، تعریق و بی‌حسی است.

رنگ‌های خوراکی مصنوعی

اخیرا یکی از بحث‌های جدی در حوزه سلامت، اثر رنگ‌های مصنوعی مورد استفاده برای تغییر رنگ موادغذایی است. رنگ‌های خاصی مانند آبی ۱، قرمز ۴۰، زرد ۵ و زرد ۶ معمولا با بروز علائم حساسیت در بعضی افراد همراه هستند. علاوه بر این، طبق مطالعات رنگ‌های خوراکی مصنوعی، در کودکانی که حساسیت دارند موجب بیش فعالی می‌شود. مصرف زیاد موادغذایی که حاوی این رنگ‌ها هستند، در دراز مدت ممکن است موجب بروز بیماری‌های تیروئید شوند.

سدیم نیترات

سدیم نیترات در گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس با هدف جلوگیری از رشد باکتری در بافت موادغذایی استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد این ماده احتمال ابتلا به سرطان سینه، معده، مثانه و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

guar gum

این ماده یک کربوهیدرات زنجیره بلند است که برای انسجام بافت موادغذایی استفاده می‌شود و در صنعت کاربرد زیادی دارد. عمده‌ترین مصرف guar gum در بستنی، انواع سس‌های سالاد و سوپ‌هاست. اما از آن‌جا که بعد از مصرف در بدن حجیم می‌شوند، ممکن است مشکلاتی مانند انسداد مری یا روده کوچک را به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید :   9 دلیل برای ترک فوری قهوهشیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بسیاری از موادغذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض جانبی که این شیرین‌کننده‌ها ایجاد می‌کنند شامل سردرد و افزایش حساسیت بعضی افراد می‌شود.

ترانس چرب

ترانس چرب نوعی چربی غیراشباع است که تاریخ انقضای موادغذایی را به تعویق می‌اندازد. این ماده در بیسکوییت، غذاهای آماده و ذرت بو داده استفاده می‌شود.

طعم‌دهنده‌های مصنوعی

همانطور که از اسمشان معلوم است، طعم‌دهنده‌های مصنوعی برای بهتر شدن مزه موادغذایی استفاده می‌شوند و به وفور در میان‌وعده‌ها، ذرت بوداده، نوشیدنی‎هایی مثل نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی و خوراکی‌هایی مانند کیک، بیسکوییت و کارامل یافت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که پس از مصرف موادی که حاوی طعم‌دهنده مصنوعی هستند، تولید گلبول‌های قرمز خون به شدت کاهش می‌یابد و اثرات مخرب زیادی برای استخوان‌ها نیز خواهد داشت.
برای کاهش اثرات مواد افزودنی سعی کنید کمتر از موادغذایی آماده و فراوری شده استفاده کنید. تلاش کنید که موادغذایی طبیعی و تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، برای تغذیه در فصل بهار، مصرف مواد غذایی خشک نسبت به چرب، برتری دارد.
در مورد شیرینی‌ها نیز توصیه می‌شود شیرینی‌تر استفاده نشود و مصرف شیرینی‌هایی مانند شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی بهتر است. پرهیز از در هم خوری میوه نیز دیگر توصیه‌ای است که می‌تواند در فصل بهار، سلامت افراد را به همراه داشته باشد. در این فصل مصرف غذا‌های ساده و دارای اجزای کم، اولویت دارد؛ به عنوان مثال انواع املت‌ها، تخم مرغ، خاگینه ها، هویج یا بادمجان یا کشک که در این فصل به شکل کله‌جوش استفاده می‌شود.
همچنین مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذا‌های مناسب برای این فصل محسوب می‌شود. در میان آجیل‌ها بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته توصیه می‌شود و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه نیز می‌تواند مفید باشد.
اما توصیه می‌شود در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل مصرف شود؛ برای مثال یک روز تخمه کدو و روز بعد چند عدد بادام میل شود. فاصله‌گذاری بین مواد غذایی نیز از دیدگاه طب ایرانی مهم است و توصیه می‌شود بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی، از صرف غذا پرهیز کنیم.
از سوی دیگر بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام پایان صرف غذا، تا حدودی گرسنه باشیم. همچنین به یاد داشته باشیم غذا‌های حاوی رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی مانند شیرینی‌هایی که رنگ‌های خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقره‌ای و طلایی دارد، برای بدن مضر هستند.

دیگر خبرها

  • ۷ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم موادغذایی‌فاسد در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید
  • ۶ غذای ناسالم که کبد شما را نابود می‌کند
  • معدوم‌سازی ۴۷ تن کیلوگرم مواد غذایی فاسد
  • همه چیز درباره کلیه سنگ ساز
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی