Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@12:48:59 GMT

اعتماد بنفس یا توکل بر خدا...؟

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۷۳۸۹

اعتماد بنفس یا توکل بر خدا...؟

 اعتماد به نفس یا خودباوری یعنی تکیه بر استعدادها و توانایی هایی خود و نقطه ی مقابل آن یعنی اعتماد و وابستگی به انسان های دیگر. در فرهنگ قرآنی اعتماد به نفس به معنای عزت نفس است و آن یعنی بهره‌برداری از سرمایه های مادی و معنوی انسان و آگاهی و معرفت داشتن به کرامت انسانی و آلوده نکردن این گنجینه عظیم به گناهان و معاصی و نافرمانی ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خود محوری یا خدا محوری
انسان ها در این تقسیم بندی دو گروهند : گروهی در زندگی هیچ نقشی برای خود در نظر نمی گیرند و همه سرنوشت خود را در دست خدا می دانند و معتقدند که همه چیز را خدا برای انسان رقم می زند و سرنوشت انسان از قبل بروی پیشانی اش نوشته شده است پیامد این اعتقاد و باور این است که این اعتقتدات مانند غل و زنجیری دست و پای انسان را در در تلاش های اخروی و دنیوی می بندد.

گروه دوم معتقدند که همه سرنوشت ما به دست خود ماست و خداوند هیچ نقشی در زندگی ما ندارد آنان بنا بر آیات قرآنی خالقیت خدا را قبول دارند که منکر تدبیر و مدبر بودن خدا هستند اینان آن قدر به خود و توانایی های خود تکیه و اعتماد دارند که ضعف و فقر خود را فراموش می کنند و همه ی موفقیت های زندگی خود را مدیون تلاش خود می دانند پیامد این اعتقاد غرور و تکبر و در آخر زمین خوردن است زیرا تکیه بر افکار پوشالی و خالی و پوچ،‌ انسان را به زمین گرم می زند امتحان کنید.

تکیه بر نفس یا تکیه بر خدا
خداوند انسان را اشرف مخلوقات خلق کرد و او را به اسرار جهان هستی آگاه کرد و سپس به فرشتگان دستور داد به انسان سجده کنید . فرشتگان در برابر عزت و شکوه و اقتدار و اختیارات انسان سر تعظیم فرود آوردند زیرا خمیر مایه این موجود صرفا آب و خاک نبود بلکه عشق و معرفت و عقل و هوش و تفکر نیز ملح وجودی او قرار داده شده بود در این مواد اولیه روح الهی در او دمیده شده بود.

وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً
چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت. (بقره/30)

خداوند انسان را اشرف مخلوقات خلق کرد و او را به اسرار جهان هستی آگاه کرد و سپس به فرشتگان دستور داد به انسان سجده کنیدفرشتگان در برابر عزت و شکوه و اقتدار و اختیارات انسان سر تعظیم فرود آوردند زیرا خمیر مایه این موجود صرفا آب و خاک نبود بلکه عشق و معرفت و عقل و هوش و تفکر نیز ملح وجودی او قرار داده شده بود در این مواد اولیه روح الهی در او دمیده شده بود   منبع: سلامت نیوز 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اعتماد به نفس معرفت تکیه بر خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۷۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، اردو‌ مهارتی ویژه دانش آموزان فعال و ممتاز علمی، انضباطی ورزشی و درسی با هدف تقویت روحیه اعتماد پذیری و مسئولیت پذیری به مدت ۲۴ ساعته برگزار شد.

آشنایی با کارکرد‌های اجتماعی مدرسه، انتقال اصول اساسی تربیتی به دانش آموزان و تقویت مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس از اهداف این اردوها است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • رئیسی: القائات نظام سلطه از نظر ما مردود است
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده