Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.    

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس، شاخص ارزی به کف کانال ۱۱ هزار تومان رسید، افزایش حجم معاملات اوراق مسکن، سقوط تولید نفت ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه، تولید نفت روسیه در ژانویه کاهش یافت، صادرات و سیل گوجه فرنگی را گران کرد، ایران چک‌های جدید از امروز می‌آید و افزایش تورم بخش صنعت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مرکز آمار: گوشت ۷۰ درصد گران شده؛ رب گوجه ۲۰۰ درصد

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز بیان کرد: قیمت گوشت از ابتدای سال از ۴۹ هزار تا ۸۰ هزار تومان متفاوت بوده است که قیمت‌های کنونی حکایت از افزایش ۷۰ درصدی آن دارد، اما گوشت تنها کالای سبد خانوار نیست و برای به‌دست آوردن میزان تورم نقطه‌ای نیاز به معدل گیری از ۴۷۵ قلم کالا هستیم. وی افزود: با بررسی و میانگین گیری از ۴۷۵ قلم کالا به تورم ۳۹.۶ درصدی نقطه‌ای در دی ماه رسیده‌ایم. رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تورم کالا‌های خوراکی بیشتر بوده است، ادامه داد: تورم نقطه‌ای برای کالا‌های خوراکی ۵۷.۵ درصد، غیر خوراکی‌۳۲ درصد و برای کالا‌های بادوام ۸۲ درصد بوده است. به گفته پارسا، رب گوجه فرنگی بیش از ۲۰۰ درصد و آب، برق و انرژی ۱۴ درصد افرایش داشته است.

سقوط ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۲۵۰۰ واحدی معادل ۱.۵۶ درصد به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۵۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۲۴ واحدی به رقم ۴۵ هزار و ۶۱۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۴۸۵ واحدی، عدد ۲۹ هزار و ۳۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۴۱ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۶۰۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۹۴۸ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۷۲ هزار و ۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۹۳۹ واحد کاهش به رقم ۱۱۶ هزار و ۹۸۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۵۱۶ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۰۸ هزار و ۳۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.



شاخص ارزی به کف کانال ۱۱ هزار تومان رسید

در بازار روز (یکشنبه چهاردهم بهمن ماه ۹۷) بر اساس اطلاعات اعلام شده در سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در ادامه روند کاهشی روز قبل، به قیمت ۱۰۹۷۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و با افت ۳۰۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.  همچنین هر اسکناس یورو نیز با نرخ ۱۳۱۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری و با قیمت ۱۳۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان ارزان‌تر بود.

افزایش حجم معاملات اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات روز گذشته ۴/ ۰ درصد رشد کرد و در قیمت پایانی به سطح ۵۵ هزار و ۳۲۱ تومان رسید. وضعیت سایر سررسید‌های وام مسکن متفاوت بود و شاهد دامنه متنوعی از رشد و افت‌های متفاوت بودیم، با این حال برخی از این اوراق با رشد‌های قابل‌توجه در روز‌های اخیر به بالای کانال ۶۰ هزار تومان صعود کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد با توجه به عدم سوددهی مطلوب و رخوت در معاملات بازار سهام، بخشی از جریان نقدینگی به بازار اوراق مسکن منتقل شده و قیمت تسه‌ها را به تحرک واداشته است. این مهم را می‌توان در افزایش محسوس تعداد معاملات این اوراق مشاهده کرد. با توجه به فاصله معنادار حجم معاملات مسکن نسبت به سال گذشته و عدم کفایت قدرت خرید متقاضیان نسبت به قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان مسکونی، بعید است که رونق به بازار اوراق مسکن بازگردد.

سقوط تولید نفت ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه

تحلیلگران شرکت "وود مک کنزی" پیش بینی کردند تولید نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا احتمالا حدود ۱۸ درصد سقوط خواهد کرد و به ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. به گزارش ایسنا، آن لوئیس هیتل، تحلیلگر نفتی در شرکت "وود مک کنزی" تولید فعلی نفت ونزوئلا را ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. با این حال خاطرنشان کرد معافیت‌ها از شدت تأثیرگذاری تحریم‌ها علیه این کشور خواهد کاست. با این حال شرکت‌های بین‌المللی به دلیل وخامت بحران اقتصادی، از ونزوئلا خارج شده‌اند.  تحلیلگران انتظار دارند کمبود بنزین در ونزوئلا به دلیل ذخایر محدود و عدم وجود مواد بلندینگ، تشدید شود.  طبق آماری که از سوی منابع ثانویه اوپک ارائه شده است، سطح تولید نفت ونزوئلا به دلیل بحران مالی شدید، نصف سطح سال ۲۰۱۶ است و حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز است که پایین‌ترین میزان در ۷۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

تولید نفت روسیه در ژانویه کاهش یافت

داده‌های وزارت انرژی نشان داد که در ماه ژانویه، تولید نفت روسیه به ۱۱.۳۸ میلیون بشکه در روز، یا ۳۵۰۰۰ بشکه کمتر از سطح اکتبر ۲۰۱۸ (تولید مبنای توافق کاهش تولید) کاهش یافته، اما به سطح هدف کاهش خود نرسیده است. تولید نفت روسیه نسبت به رکورد تولید ماهیانه که در ماه دسامبر، برابر با ۱۱.۴۵ میلیون بشکه در روز، ثبت شده بود هم کاهش یافته است. از لحاظ تناژ، تولید نفت روسیه از ۴۸.۴۴۲ میلیون تن در ماه دسامبر، به ۴۸.۱۱۳ تن در ماه ژانویه رسیده است. صادرات نفت خام روسیه از طریق خطوط لوله، از ۴.۴۹۶ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر، به ۴.۳۱۳ میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه کاهش یافته است. روس‌نفت که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است، در ماه ژانویه تولید خود را ۰.۱ درصد کاهش داد، درحالی‌که دومین شرکت بزرگ تولیدکننده نفت در روسیه، لوک‌اویل، شاهد کاهشی ۰.۸ درصدی بود.

یک غول خودروسازی از امروز تعدیل ۴ هزار نفر را کلید می‌زند

جنرال‌موتورز قرار است دور جدید تعدیل کارکنان اداری خود را از دوشنبه (امروز) کلید بزند. در ماه نوامبر این غول خودروسازی آمریکا اعلام کرد که ناچار است تا ۸ هزار نفر از کارکنان اداری خود را در کارخانه‌های آمریکای‌شمالی تعدیل کند. تاکنون در حدود ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از این کارکنان داوطلب شده‌اند تا خود را بازخرید کنند و اکنون ۵ هزار و ۷۵۰ تن از این کارکنان باقی‌مانده‌اند. اما به‌تازگی این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد با هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان باقی‌مانده در طرح تعدیل خود قرارداد امضا کند و به‌این ترتیب همچنان حدود ۴ هزار تن دیگر باید تعدیل شوند. به گفته سخنگوی این خودروساز، انتظار می‌رود تعدیل نیرو‌های باقی‌مانده در فصل نخست سال‌جاری به اتمام برسد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ براساس طرح جنرال‌موتورز، پنج کارخانه این گروه بزرگ خودروسازی در آمریکای‌شمالی شامل خط تولید‌های واقع در دیترویت، اوهایو، اونتاریوی کانادا و کارخانه‌های تولید جعبه‌دنده در میشیگان و مریلند، در کنار دو کارخانه خارج از آمریکا که هنوز اعلام نشده‌اند، تعطیل خواهند شد.

صادرات و سیل گوجه فرنگی را گران کرد

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با تایید افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار اظهار کرد: در حال حاضر از یک طرف به دلیل وقوع سیل در جنوب کشور و از طرف دیگر به دلیل آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی و صادرات این محصول به خارج از کشور، شاهد افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار هستیم و امروز گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار، به ۴۰۰۰ تومان رسید. حسن صابری در گفتگو با تسنیم، ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم نامه‌نگاری ما با مسئولان ذی‌ربط، مبنی بر اینکه مجوز صادرات گوجه فرنگی تنها برای سرریز مصرف داخلی صادر شود، ولی آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی باعث افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد. صابری گفت: این اتفاق برای چغندر نیز افتاده و چغندری که سال قبل به قیمت هر کیلو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید به دلیل صادرات آن به کشور عراق، امروز به ۴۰۰۰ تومان رسیده است. وی اضافه کرد: ما امسال نیز یک بار دیگر تاثیر آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی را تجربه کرده بودیم و زمانی که جلوی صادرات این محصول گرفته شد، ظرف ۲۴ ساعت، قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در حدود ۱۵۰۰ تومان کم شد و حتی قیمت رب هم از ۱۸۰۰۰ تومان به حدود ۱۲۰۰۰ تومان کاهش یافت. صابری خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است و متاسفانه اتفاقات اخیر باعث شد تا قیمت گوجه فرنگی دارای حبابی ۱۵۰۰ تومانی تا ۲۰۰۰ شود.

ایران چک‌های جدید از امروز می‌آید

بانک مرکزی از امروز (پانزدهم بهمن ۱۳۹۷) ایران چک‌های جدید را توسط بانک‌های عامل توزیع می‌کند. بر این اساس بانک مرکزی به میزان نیاز مبادلات مردم در ایام پایانی سال به صورت روزانه و تا ٢٩ اسفند ماه اقدام به توزیع ایران چک جدید خواهد کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، ایران چک‌های فعلی کماکان معتبر است و همچنان در چرخه مبادلات باقی خواهند ماند.  همچنین ایران‌چک‌های جدید با شاخصه‌های نوین امنیتی عرضه خواهد شد.


پاکستان به دنبال وام ۴۰۰ میلیون دلاری از بانک جهانی است

دولت تحریک انصاف پاکستان به دنبال وام ۴۰۰ میلیون دلاری از بانک جهانی برای سرمایه گذاری اصلاح نظام مالیاتی است. این در حالی است که بسته اصلاحات متکی به وام خارجی در گذشته نتایج رضایت بخشی را نداشته است.  در همین حال هیات فدرال درآمد و بانک جهانی در حال مذاکره وام ۴۰۰ میلیون دلاری هستند که می‌تواند به حل و فصل اختلافات مالیاتی بین دولت مرکزی و استان‌ها در پاکستان بیانجامد. همچنین پاکستان به دنبال تغییر در ساختار مالیاتی برای بخش کشاورزی است که یک موضوع اختلافی به دلیل نفوذ قدرتمند صاحبان زمین در سیاستگذاری اقتصادی است. بر پایه این گزارش، بانک جهانی به مدت ۲ سال است که تصویب وام‌های جدید به پاکستان را به دلیل شاخص‌های وخیم اقتصاد کلان این کشور به تعلیق درآورده است. یکی از شرایط برای واجد الشرایط بودن دریافت وام به کافی بودن ذخایر ارزی رسمی بمنظور تامین مالی حداقل ۲ ماه و نیم واردات بر می‌گردد که در حال حاضر پاکستان این شاخص را ندارد.

برخورد با عرضه‌کننده متخلف گوشت گوسفندی

معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی، با عرضه‌کننده ضایعات گوشت گوسفندی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود برخورد کردیم، اما اگر مشکل بهداشت آن برطرف شود و متقاضی برای آن وجود داشته باشد، عرضه این نوع گوشت مشکلی ندارد.  به گزارش ایسنا، چند روزی است که تصاویری از بسته‌بندی استخوان گوشت گوسفندی تحت عنوان "ضایعات گوسفندی" توسط یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارومیه به قیمت کیلویی ۱۲ هزار تومان در فضای مجازی منتشر شده و مسائلی مختلفی پیرامون آن مطرح شده است.

تورم بخش صنعت ۴۷.۳ درصد شد

به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (نرخ تورم) در فصل پاییز ١٣٩٧ به عدد ٤٢٠.٤ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٣٤٠.٣)، ٢٣.٥ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (٢٤٢.٧)، ٧٣.٢ درصد افزایش داشته ­است. درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٧ نسبت به متوسط شاخص در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل ٤٧.٣ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٧ (٣٢.٩ درصد)، افزایش داشته ­است. شاخص قیمت تولیدکننده در زیر بخش «صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت» با ٤٧.٥ درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ٣٢٤.٠ به ٤٧٨.٠ رسید و بیشترین تاثیر در افزایش شاخص کل فصل پاییز را داشته ­است.  

نرخ تورم در ایران چگونه محاسبه می‌شود؟

پارسا رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه در استفاده از آمار تورم باید دقت داشت که در برخی موارد اشتباهاتی صورت می‌گیرد، گفت: با مراجعه به ۷۹ مغازه و ۶ هزار خانوار و دریافت قیمت از حدود ۴۷۵ قلم کالا که حدود ۴۲۰ هزار قیمت در کل کشور است، نرخ تورم محاسبه می‌شود. البته سبد شهرنشینان با روستانشینان متفاوت است که خود موجب اختلاف در آمار تورم شهری و روستایی خواهد شد. وی همچنین در مورد اثرگذاری نرخ ارز در تورم گفت: نرخ ارز مستقیم در سبد مصرفی خانوار محاسبه نمی‌شود، اما اثر غیر مستقیم دارد. رئیس مرکز آمار ایران همچنین در مورد تغییرات رشد اقتصادی گفت: این شاخص عمدتاً به گروه صنعت شامل نفت، معدن، ساختمان و آب و برق و گاز بر می‌گردد که باز هم بخش عمده به گروه نفت مربوط می‌شود. همچنین در بخش صنعت رشد اقتصادی به کارگاه‌های بزرگ و اشتغال در کارگاه‌های کوچک و متوسط بر می‌گردد.

احتمال افزایش ۵.۱ درصدی تورم

ایرنا نوشت: مجلس در حالی دیروز (یکشنبه) در مصوبه‌ای بانک مرکزی را ملزم به پرداخت ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی الحساب پیش بینی شده به خزانه کرد که نه فقط سبب رشد پایه پولی و به دنبال آن افزایش تورم می‌شود بلکه با توجه به تراز منفی ارزی در سال جاری، به نوعی استقراض دولت از بانک مرکزی است.  هرچند قصد نمایندگان مجلس از ارایه این طرح و تصویب آن جبران بخشی از کسری بودجه دولت بوده است، اما براساس برآورد‌های موجود، پرداخت سهم دولت، پایه پولی را به میزان ۱۸۱ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد.  این بدان معنی است که در نتیجه تصویب بند (۶) طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷، رشد پایه پولی و نقدینگی از این محل به میزان ۶.۴ واحد درصد و به تبع آن نرخ تورم به میزان ۵.۱ درصد افزایش خواهد یافت که به نوبه خود، سبب آثار منفی بر رفاه اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد بود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: شاخص بورس قیمت نفت قیمت دلار قیمت گوشت مرکز آمار ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل و نقل عمومی از شنبه گران می شود | افزایش ۱۶ درصدی نرخ ورودیه مترو

به گزارش همشهری آنلاین، سال گذشته بود که شورای شهر تهران، افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی را تصویب کرد اما مقرر شد از اردیبهشت امسال اعمال شود.

سید جعفر تشکری هاشمی درباره نرخ جدید کرایه‌ها گفت: «در شورا سعی کردیم با توجه به شرایط اقتصادی؛ افزایش نرخ کرایه‌ها در حوزه مترو و اتوبوس -که متعلق به شهرداری تهران است و یارانه دریافت می کنند- را حداقلی پیش بینی کنیم. در مورد اتوبوس‌های بخش خصوصی و تاکسی‌ها باید بگونه‌ای نرخ گذاری انجام می‌شد که راننده تاکسی و بخش خصوصی در اتوبوسرانی متضرر نشوند.»

نرخ ورودیه در مترو داخل تهران تنها ۱۶ درصد افزایش داشته است. او با بیان این مطلب تاکید کرد: «بر این اساس تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه می‌شود و اگر از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد انجام شود، نرخ محاسبه نمی‌شود. بنابراین نرخ بلیت تک سفر از ۳۳۰۰ تومان به ۴۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. درخطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ تعیین شده است.»

این عضو شورای شهر تهران به نرخ بلیت اتوبوس هم اشاره کرد و گفت: «مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش یافته است و به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش خواهیم داشت. به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد و اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد بهای تاکسی‌ها در سال جاری هم عنوان کرد که حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی‌ها خواهیم داشت. البته دقت در مورد سرویس دهی تاکسی های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می شود یعنی بطور متوسط ۱۵ درصد نرخ افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 845190 منبع: ایسنا برچسب‌ها شهردارى تهران تهران حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • کاهش۶ درصدی تورم سالانه در زنجان
  • تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • حمل و نقل عمومی از شنبه گران می شود | افزایش ۱۶ درصدی نرخ ورودیه مترو
  • افزایش کرایه‌ مترو، اتوبوس و تاکسی‌
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال