Web Analytics Made Easy - Statcounter

ششمین جلسه از سلسله کرسی‌های‌ بررسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

در ششمین نشست از سلسله کرسی‌های‌ بررسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک، موضوع «درون زایی پول در ایران؛ علل عدم کامیابی سیاست‌گذار پولی در مهار رشد نقدینگی» توسط دکتر حسین درودیان پژوهشگر پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت مورد ارزیابی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درودیان در ابتدای این نشست گفت: بر اساس رویکرد جاری آکادمیک نسبت به تغییر و تحولات کل‌های پولی، کمیت‌های پولی بر اساس خواست و اراده دولت-بانک مرکزی و بیش از همه در اثر تحولات معطوف به بودجه دولت توضیح داده می‌شود. این نگرش که به «برونزایی پول» شناخته می‌شود، کنترل کمیت‌های پولی را صرفاً نیازمند اراده و تصمیم قاطع دولت-بانک مرکزی برای مهار نیروهای منتهی به رشد پایه پولی می‌داند. در صورت ممانعت از رویه‌های انبساطی و بیش از همه، جلوگیری از پولی‌شدن کسری بودجه، کمیت‌های پولی مهار شده و تورم به طور پایداری تنزل می‌کند. به بیان ساده، در نگرش برونزا به پول، بانک مرکزی می‌تواند با کنترل اجزاء پایه پولی و نرخ ذخیره قانونی، میزان عرضه پول را کنترل کند.
وی افزود: در مقابل، رویکرد موسوم به «درونزایی پول» روند تحولات کمیت‌های پولی را تابع عوامل متکثر برخاسته از متن اقتصاد تفسیر کرده و به جای دولت-بانک مرکزی، نقش شبکه بانکی را در تحولات منتهی به رشد کمیت‌های پولی پُررنگ می‌پندارد. در این نگرش، ارتباط بین پایه پولی و نقدینگی معکوس (از نقدینگی به پایه پولی) تفسیر شده و بر صعوبت مهار نقدینگی به سبب تابعیت آن از نیروهای متکثر و درونزای اقتصاد تاکید می‌شود.
پژوهشگر پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت خاطر نشان کرد: تفسیر تحولات پولی سال‌های اخیر کشور، نیازمند وقوف به نظریه درونزایی پول و تطبیق آن با واقعیات اقتصاد کشور است؛ سال‌هایی که در آن دولت-بانک مرکزی و حتی بسیاری از اقتصاددانان با اتکا به نظریه نخست و به اعتبار این تصور که موتور پیش‌ران نقدینگی، رشد فعالانه پایه پولی از محل پولی‌شدن کسری بودجه است، در مقام کنترل این عامل برآمدند. اما نتایج نشان داد در عین توفیق نسبی دولت در کنترل انتقال نیروهای منبعث از بودجه به ترازنامه بانک مرکزی و کاهش شدید تاثیرگذاری دولت بر پایه پولی، نقدینگی تقریباً با سرعتی مشابه گذشته و برخلاف رفتار پایه پولی به انبساط خود ادامه داد.
البته، در ادامه این نشست، صاحب‌نظران و کارشناسان پولی و بانکی تاکید داشتند رشد نقدینگی سال‌های اخیر در کشور را نمی‌توان صرفاً بر اساس نظریه درون‌زایی پول توضیح داد. آنها معتقدند متغیرهای کلان اقتصادی و شوک‌های برون‌زا توانسته‌اند تأثیر به سزایی بر رشد این متغیر داشته‌ باشند.
در پایان این کرسی مقرر شد در جلسه آتی اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر اجزای پایه پولی و نقدینگی با جزئیات بیشتری مورد بحث و تبادل نظر گیرد.

فصل اقتصاد/

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000CDd برچسب ها: گوشت ، گوشت قرمز ، مرکز آمار

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گوشت گوشت قرمز مرکز آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۱۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟

زهرا علی‌اکبری- تورم حالا به دغدغه اصلی سیاستگذاران و افکار عمومی در ایران تبدیل شده است. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با موج پرفشار تورم روبروست و صعود تورم به کانال بالاتر از چهل درصد سبب شده است قدرت خرید بیش از پیش آسیب ببیند. عدم تطابق تورم با میزان افزایش حقوق یکی از مهمترین نکاتی است که سبب شده است اقتصاد ایران شاهد عقبگرد قدرت خرید باشد.

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران درگیر بحران جدی ریزش ارزش پول ملی است، گفت: متاسفانه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی در ایران ۱۰ هزار برابر کاهش یافته است. معنای این اتفاق در حقیقت ریزش قدرت خرید مردم است.

وی گفت: اتفاقاتی زنجیروار زمینه را برای بروز این بحران مهیا کرده است. عامل مهم این اتفاق یعنی ریزش ارزش پول ملی، افزایش شدید نرخ تورم است و رشد تورم نیز ریشه در افزایش نقدینگی دارد. به عبارت دیگر دولت‌ها در ایران سیاست پرداخت درستی ندارند و با پیش‌بینی هزینه‌های غیرضروری در بودجه، موجب بروز ناترازی و ایجاد کسری در بودجه می‌شوند. این اتفاقات نیز دست به دست هم می‌دهد و چنین شرایط نامساعدی را ایجاد می‎کند.

بانک مرکزی باید مستقل باشد

حاتمی یزد تاکید کرد: وقتی درآمد و هزینه تطابقی با هم ندارند، دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‎کند و در نتیجه پول بدون پشتوانه را راهی اقتصاد می‌کند. اگر کالاها و خدمات همپای تورم در اقتصاد رشد می‌کرد چنین بحرانی به وقوع نمی‌پیوست اما متاسفانه شرایط تولید در بخش کالا و خدمات در ایران شرایط بسیار ناگواری است.

او تورم را گرفتن مالیات از فقرا و دادن پول و امکان به ثروتمندان دانست و گفت: در این فضا طبقه متوسط در حال از بین رفتن است. متاسفانه شکاف طبقاتی در حال عمیق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بیشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند.

ام‌الفساد اقتصاد چیست؟

حاتمی یزد با تاکید بر اینکه تورم بی هیچ اغراقی ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید افراد را ناگزیر به داشتن شغل دوم و سوم می‌کند در نتیجه کارها درست پیش نمی‌رود و بحران پدیدار می‌شود. حتی من معتقدم پایین بودن بهره‌وری و فساد اداری و قاچاق و .. تا حدی به معضل تورم در کشور مرتبط است. در شرایط فعلی همه چیز در خدمت طبقه بسیار ثروتمندی است که جمعیت اندکی دارند اما از همه‌ی مواهب برخوردارند. واقعا شرایط امروز ایران مصداق ضرب‌المثل قدیمی شده که از نخورده می‌گیرند و به خورده می‌دهند چون همان طور که گفتم تورم مالیاتی است که به فقرا فشار می‌آورد .

او مسئولیت اصلی بانک مرکزی را پیشگیری از تورم دانست و گفت: وقتی بانک مرکزی مستقل نیست، وضعیتی مثل وضعیت ایران پدیدار می‌شود چرا که دولت بانک مرکزی را مجبور با چاپ پول می کند و در نهایت تورم به مردم تحمیل می‌شود . آن وقتی ما می‌شنویم که رییس کل بانک مرکزی نسبت به تضعیف حکمرانی ریال در اقتصاد اعتراض دارند.

او در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت یعنی بازگشت به کانال بیست تا سی درصد نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقی خواهد ماند.

این مدیر اسبق بانکی گفت: جامعه در حال تغییر وضعیت است. طبقه متوسط تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود. در این جامعه طبیعتا توسعه‎ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز موید همین مدعاست.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898287

دیگر خبرها

  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار/ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال
  • شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد