Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@04:15:37 GMT

تاریخ ۸۰ ساله ایران در گردنه اسد آباد همدان

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۱۶۱۱

تاریخ ۸۰ ساله ایران در گردنه اسد آباد همدان

گردنه اسدآباد یکی از گذرگاه‌های مهم غرب کشور که در جنگ جهانی اول شاهد عبور انگلیسی‌ها، روس‌ها و عثمانی‌ها بوده، امروز بعد از 4 دهه از انقلاب شاهد عبور هزاران زائران حسینی به سمت سرزمین عشق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، گردنه اسدآباد یکی از گردنه‌های مهم و مواصلاتی  استان همدان و غرب کشور بوده که سرگذشت پر فراز و نشیب‌های تاریخی این گردنه مانند پیچ و خم‌های خودش بسیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گردنه همدان را به کرمانشاه و منطقه غرب کشور متصل کرده از این رو در طول تاریخ یک موقعیت خاص محسوب می‌شده است.

گردنه اسدآباد با طول بیش از 17 کیلومتر بین دو کوه کرکس و آلمابلاغ و در ارتفاع حدود 2 هزار و 500 متری در نزدیکی کوه قراول‌خانه قرار گرفته است.

در آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 م (1293 ه .ش) در اروپا که شعله‏های آن آتش ایران را هم فراگرفته بود، بیگانگان به خاک ایران تجاوز کرده و مناطقی از آن را اشغال کردند که اسدآباد هم یکی از این مناطق اشغالی بود.

عثمانی‌ها بعد از شکست در منطقه آوج، در اسدآباد سنگر گرفته و آنان از مسیر گردنه وارد این منطقه شده بودند و عده‌ای از نظامیان روس هم از گردنه سرازیر شده و در سینه مصلایی اسدآباد موضع می‌گیرند.

به هر حال دی ماه 1295ه.ش لشکر روس از عثمانی‌ها، شکست سختی خورده و عقب‌نشینی می‌کنند، حال نوبت عثمانی‌ها بود، آنها برای عبور از گردنه اسدآباد، روزی بیش از 300 کارگر را بدون مزد و اجرت برای پاک کردن برف گردنه به بیگاری می‌گرفتند.

در ادامه جنگ جهانی اول انگلیسی‌ها با عده‌ای از هندی‌ها که اسیر آنها بودند از کنگاور وارد اسدآباد و همدان می‌شوند و مصیبت‌هایی را بار می‌آورند که هرگز از ذهن نسل‌های گذشته فراموش نشد و نسل‌های آینده نیز فراموش نخواهند کرد.  

سربازان متجاوز و زورگوی انگلیسی، در مدتی که در اسدآباد بودند، همانند روسی‌ها و عثمانی‌ها جز قحطی، ظلم، ستم  و تجاوز به این شهر کار دیگر نکردند، از ظلم‌های نوشته شده در تاریخ می‌توان به گماردن هندیان در مظهر قنات اسدآباد(آب آشامیدنی اهالی منحصر به همین قنات بود) اشاره کرد که نمی‌گذاشت اهالی از آب آن قنات استفاده کنند و وقتی یک نفر که قصد پر کردن کوزه از مظهر قنات را داشت، به ضرب گلوله از پای در می‌آمد.

این قوم مهاجم با تمام مشکلاتی که بی‌دلیل برای مردم ایران درست کرده بودند، هنگام خروج از اسدآباد(1297ه.ش)، هر آنچه را نمی‌توانستند ببرند، آتش زده و  از بین بردند حتی حلب‌های خالی بنزین و نفت را زیر خاک مخفی می‌کردند که مبادا دست ایرانیان بیافتد و سود ناچیزی از آن نصیبشان شود.

در واقع جنگ جهانی اول و عبور عثمانی‌ها، روس‌ها و انگلیسی‌ها از گردنه اسدآباد و این شهر جز ویرانی هیچ چیز نداشت و این بی‌توجهی به این گردنه مهم و حساس تا پیروزی انقلاب وجود داشت اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر و تحولی در گردنه اسدآباد رخ  داد.

بعد از پیروزی انقلاب و البته طی چند سال اخیر، گردنه به دلیل تردد بسیار زیاد از این مسیر که گذرگاه اصلی به سمت غرب و به خصوص کربلا است، تعریض شده و کوه‌های اطراف آن جنگلکاری شده است.

همچنین تمهیداتی مانند نصب چراغ‌های روشنایی، پایگاه امداد جاده‌ای، راهدارخانه، مسجد، سالن غذاخوری برای خدمت‌رسانی به مسافران احداث شده است، همچنین به همت میراث فرهنگی کمپینگی برای برپایی چادر مسافران در میانه گردنه احداث شده است.

اگرچه این گردنه پر پیچ و خم شاهد تصادفات تلخ بوده اما لحظه عبور زایران حسینی به خصوص از سال 93 به بعد از شیرین‌ترین خاطراتی است که این گردنه به چشم دیده است.

هر ساله با نزدیک شدن به عاشورا و اربعین حسینی دسته دسته زائر حسینی پیاده و سواره از گردنه‌ای که روزی محل عبور و مرور بیگانگان بوده به سمت شهر عشق حرکت می‌کنند.


 لیلا نظری فرهودی

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده ۵ ساله

فرمانده انتظامی خرم آباد گفت: کودک پنج ساله ای در بازی با اسلحه و تیراندازی غیر عمد، خاله ۱۵ ساله خود را به کام مرگ کشاند.

به گزارش مشرق، سرهنگ نبی اله قاسمی بیان کرد: برابر اعلام مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ مبنی بر یک فقره تیراندازی در یکی از روستاهای اطراف شهر خرم آباد بلافاصله عوامل انتظامی در محل حاضر شدند.

وی اظهار داشت: در این حادثه بر اثر تیراندازی غیر عمد یک پسر بچه پنج ساله ( خواهر زاده) با تفنگ " برنو" دختر نوجوان (خاله) به دلیل اصابت گلوله جان باخت.

وی با انتقاد از در دسترس قرار گرفتن اسلحه های مجاز برای دیگر افراد خانواده ادامه داد: فقط افراد مالک این اسلحه ها امکان استفاده و نگهداری سلاح ها را دارند و باید بصورت جدی از در دسترس قرار دادن سلاح برای دیگران خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد
  • حسن یزدانی با عبور از هادی ساعی بهترین المپین ایران می‌شود
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است 
  • عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد
  • انهدام باند مواد مخدر و کشف ۱۱۰ کیلو مواد در همدان
  • اسدآباد میزبان مینی بسکتبال انتخابی تیم ملی ۲۰۳۰
  • مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده ۵ ساله
  • با عبور از ژوزه مورینیو؛ سیمونه اینزاگی به دومین سرمربی پرافتخار تاریخ اینتر تبدیل شد
  • مرگ جوان ۱۹ ساله بر اثر برخورد صاعقه
  • صاعقه جوان ۱۹ ساله رزنی را به کام مرگ کشاند