نگاهی به فیلم شبی که ماه کامل شد| فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۳۰۴۴
سالهاست بخش عمدهای از سینما درگیر فیلمهای آپارتمانی است که داعیه سینمای اجتماعی و انسانی دارند اما «شبی که ماه کامل شد» سالها از این شکل فاصله گرفته و پا به عرصه واقعی سینما گذاشته است. ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-امیرحسین مکاریانی
"شبی که ماه کامل شد" تجربهتازهای از نرگس آبیار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید تنها وجه مشترک فیلمهای آبیار نگاهزنانهاش به فیلم باشد و بتوان این نگاه را در تمام آثار ساخته شده از او دید اما این نگاه زنانه به رویدادها هم متنوع است. آبیار در این فیلم به سراغ یک قربانی رفته است و ماجرا عبدالمالک ریگی را از دریچه یک زن قربانی روایت میکند. اولین نکتهای که باید به آن اشاره کرد انتخاب زاویه نگاه روایت برای پرداخت به یک موضوع ملی و بینالمللی است.
روایتگری یک موضوع حساس مانند موضوع فیلم شبی که ماه کامل شد میتواند سرنوشت فیلم را مشخص کند اگر آبیار به سراغ اصل ماجرا میرفت، باید منتظر یک فیلم اکشن و مستند گونه میبودیم اما نگاه زنانه او «فائزه» را برای روایتگری انتخاب کرد، زنی که قربانی تغییر رویکرد اعتقادی همسرش میشود اما این استحاله به یکباره اتفاق نمیافتد و نیاز به مقدمه دارد مقدمهای که شاید دلیل اصلی طولانی شدن زمان فیلم باشد اما این طولانی شدن با ریتم تند و تعدد موضوعات در فیلم به چشم نمیآید.
اگر آبیار به سراغ اصل ماجرا میرفت، باید منتظر یک فیلم اکشن و مستند گونه میبودیم
فیلم از بازارهای شلوغ سیستان و بلوچستان شروع میشود، نگاهی عاشقانه از پسری که برادر عبدالمالک ریگی است و ماجراهای عشق او به فائزه، اما از همان ابتدا کاراکتری در فیلم شکل میگیرد که نقطه اتصال دو وجهه متفاوت فیلم می شود. مادر برادران ریگی با بازی متفاوت و خوب فرشته صدرعرفایی محور اتصال رویدادها است و میتوان او را چه در زمان صلح و زندگی عادی عبدالحمید و فائزه و چه در زمان گیر افتادن فائزه در پاکستان دید. تمام کاراکترها به نحوی در فیلم انتخاب شده اند که بخشی از محتوا را با خود همراه داشته باشند.
موضوع دیگری که به جذابیت فیلم اضافه میکند فضای روایی فیلم است لوکیشنهای انتخابی که شاید کمتر در فیلمهای آپارتمانی رایج در سینمای معاصر میتوان آنها را یافت، سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استانهای محروم کشور حالا لوکیشن اصلی فیلم آبیار میشود و گروه ساخت هم با تمام مشکلات کار آنجا را برای فیلمبرداری انتخاب میکنند، البته بخشهایی از فیلم در پاکستان فیلمبرداری شده ولی انتخابات پاکستان مانع از فیلمبرداری سایر صحنهها میشود.
تأثیر تمرکز بازیگران بر لهجه و زبان محلی
تنها لوکیشنها نیستند که فضای فیلم را به فضای اصلی روایت نزدیک میکنند بلکه تحقیق درباره فرهنگ بومی و تمرکز بازیگران بر لهجه و زبان محلی بر باورپذیری آن بیتأثیر نیست. هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید به خوبی نقش را با گویش و زبان محلی بازی میکند.
اما فیلم در عین روایت عادی موضوعات نیاز به بحران و نقاط عطف متعدد دارد تا بتواند از مرحلهای به مرحله بعد پیش برود. زندگی عادی و زیبای فائزه و عبدالحمید با حضورشان در خانه مادر عبدالحمید و کشف اسلحههای مخفی شده در حیاط وارد فاز جدیدی میشود، سفر به پاکستان، تغییر نگرش عبدالحمید، کشتهشدن برادر فائزه که در ذهن مخاطب باقی میماند، تمام این رویدادها به موقع خود برای عبور از یک فاز به فاز بعدی اتفاق می افتد.
شکل قاببندیها، حرکت دوربین، ریتم تند و زاویه دوربین همه ویژگیهای خاص خودش را دارد و همه در خدمت اهداف فیلم هستند. اما صحنههایی هم هستند که به عنوان مقدمه بحران آورده شده اما آن کاربردی که باید را ندارند مانند صحنهای که فائزه در حیاط خانه ریگی در حال بازی با فرزندش هست و ناگهان وارد خانه میشوند و در مواردی هم فیلم به شعار نزدیک میشود، مانند صحنه دیالوگهای دوطرفه فائزه و عبدالحمید.
در نهایت آنچه می توان درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد» آبیار گفت تنوع موضوع، کاراکتر و فضای روایی است که همه اینها علیرغم طولانی بودن زمان فیلم جذابیت خود را دارد و همچنان نگاه زنانه روایت مانند آثار قبلی او در کلیت فیلم دیده میشود. اما
این فیلم سالها از فیلمهای آپارتمانی به اصطلاح اجتماعی و انسانی سینمای معاصر فاصله گرفته است.
انتهای پیام/
R1356/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط نرگس آبیار سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: نرگس آبیار سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر نرگس آبیار سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی
تیم فوتبال سپاهان در مرحله یکهشتم نهایی جام حذفی به مصاف تیم استقلال آبیپوشان ملاثانی میرود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مرحله یکهشتم نهایی جام حذفی روز جمعه 7 اردیبهشت ماه با برگزاری 7 دیدار پیگیری میشود که در یکی از این رقابتها، سپاهان در ورزشگاه شهدای فولاد به مصاف تیم استقلال آبیپوشان ملاثانی میرود.
بازیهای مرحله یکهشتم نهایی جام حذفی از امروز آغاز میشود و سپاهان فردا در یکی از مهمترین بازیهای این مرحله از رقابتها باید به مصاف تیم دسته یکی استقلال ملاثانی برود؛ دیداری نسبتا آسان اما چالشبرانگیز که میتواند مسیر زردپوشان اصفهانی را برای قهرمانی در جام حذفی سخت کند.
سپاهانیها در مرحله قبل با نتیجه 3 بر صفر از سد تیم شمسآذر قزوین گذشتند و در قرعهکشی رقیب استقلال ملاثانی شدند؛ شاگردان اکبرپور نیز در مرحله یکشانزدهم نهایی تیم صنعت نفت را در ضربات پنالتی حذف کردند و بر اساس قرعهکشی میزبان سپاهان شدند.
رقابتهای جام حذفی برای سپاهان اهمیت ویژهتری دارد؛ زردپوشان اصفهانی شانی زیادی برای قهرمانی در لیگ ندارند و همین امر ارزش قهرمانی در جام حذفی را برای آنها دو چندان میکند و با انگیزه مضاعفی به میدان خواهند رفت.
شاگردان مورایس در دو هفته اخیر 2برد پیاپی را به دست آوردند و از روند ضعیفشان فاصله گرفتند و از نظر روحی_روانی در شرایط خوبی به سر میبرند.
سپاهان از مهرههای کلیدی و با کیفیت بسیاری بهره میبرد که کاملاً با سیستم دلخواه مورایس منطبق هستند.
زردپوشان اصفهانی در فاز تهاجمی اگرچه قدرت بالایی داشته و با به ثمر رساندن 44 گل، برترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند. آنها در هر بازی، حملات پرشماری را انجام داده و موقعیتهای گلزنی متعددی را خلق میکنند و حضور مخرههای مثل کاوه رضایی، مغانلو، اسدی، شکاری و احمدزاده دست مورایس را برای چیدن ترکیب دلخواهش باز گذاشته است. سپاهانیها در خط دفاعی اما عملکرد متوسطی داشته و تا بدین جای فصل 23 گل را دریافت کرده و همین امر ضعف ساختار دفاعی این تیم را نشان میدهد.
در طرف مقابل استقلال ملاثانی اگرچه در لیگ آزادگان شرایط خوبی ندارد اما در جام حذفی تا بدین مرحله شگفتیساز بوده و رقیب سرسختی به شمار میرود. نکته قابل توجه آنکه شاگردان اکبرپور امسال در هیچ کدام از بازیهای خانگیشان شکست نخوردهاند و در ورزشگاه خودشان برای هر تیمی رقیب سرسختی به شمار میروند.
آنچه مشخص است بازیکنان ملاثانی انگیزه بالایی دارند و تلاش خواهند کرد تا با پیروزی مقابل سپاهان شگفتیساز شوند؛ شاگردان اکبرپور از قدرت بدنی بالایی بهره برده و بازی مستقیمی را ارائه میدهند. آنها در فاز هجومی سعی دارند تا با استفاده از ضربات آزاد و کرنر و ارسال از کنارهها به گل برسند. آنچه مشخص است استقلال ملاثانی رقیب دست و پا بستهای نیست و حضور بازیکنانی مثل احسان علوانزاده، محمد اهل شاخه، امید خالدی، وحید نامداری، احمد جبوری، میثم شاهمکوند، دانیال مومنی، امید صیدالی و میلاد پاکپرور دست اکبرپور را برای چیدن ترکیب دلخواهش باز گذاشته است.
جمشیدیان: رضا فتاحی سرمربی بود، سپاهان بهتر نتیجه میگرفت!صعود بدون مسابقه سپاهان در جام حذفی؟برترین گلزنان
شهریار مغانلو با 14 گل و احسان علوانزاده با 5 گل برترین گلزنان دو تیم در این دیدار هستند.
ترکیب احتمالی سپاهان
نیما میرزازاد، سیاوش یزدانی، هادی محمدی، میلاد زکیپور،رامین رضائیان، امید نورافکن، محمد کریمی، برایان دابو، رضا اسدی، کاوه رضایی و رضا شکاری
سرمربی : مورایس
برنامه سایر دیدارهای این مرحله به شرح زیر است:
پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه
مس رفسنجان _پیکان
جمعه 7 اردیبهشت ماه
آلومینیوم اراک_پرسپولیس
ذوبآهن _ تراکتور
فجرسپاسی_گلگهر سیرجان
ملوان_ سایپا
هوادار_مس سونگون
مس کرمان_چادر ملو اردکان
انتهای پیام/170/