Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برخورد با عرضه‌کنندگان کودهای تقلبی کشاورزی و سختگیری در این زمینه و عدم افزایش قیمت این محصولات در سه سال گذشته از نکات قابل توجه در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، حمید رسولی امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته با افزایش بارندگی مواجه بودیم که سبب شد تا میزان مصرف و تقاضا برای نهاده‌های بخش کشاورزی به ویژه کودهای کشاورزی افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با چالشهای مهم در بخش کشاورزی همچون تحریم‌ها مواجه بودیم که به عنوان یک عامل بازدارنده خودش را در این بخش نشان داد.

وی افزود: تحریم با گران شدن مواد اولیه بخشی از تولیدات داخلی را تحت شعاع قرار داد و در سال جاری چند تنش را در زمینه حمل و نقل داشتیم که یکی از آنها در مهر ماه همزمان با کشت پاییزه بود که فرایند حمل و نقل کودهای کشاورزی را تحت الشعاع قرار داد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از چالشها با شرکتهای پتروشیمی در زمینه قیمت فروش کود اوره از سوی این تولیدکنندگان به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی بود که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مطلوبی در بازار نهاده‌ها وجود دارد و ارزیابی مناسبی می‌توان با توجه به تنش‌ها و چالش‌های موجود در سال جاری انجام داد.

رسولی درباره وضعیت قیمت و بازار کودهای کشاورزی توضیح داد که برخی اوقات گفته می‌شود که قیمت کود افزایش می‌یابد و حتی می‌خواهد تا دو برابر گران‌تر شود و این مسئله باعث شده صف‌های طولانی برای کشاورزان به وجود بیاید اما اینگونه نیست، برنامه‌ای برای افزایش قیمت آن وجود ندارد اما درباره آینده قیمتهای خرید و مسائل مختلف بایستی به بحث گذاشته شود که البته تاکنون اجازه افزایش قیمت یک درصدی قیمتها را هم نداده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده نیز ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حساسیتهایی که در زمینه عرضه کودهای تقلبی صورت گرفته است، اضافه کرد: قطعاً هر جایی محصول خوبی وجود دارد، تقلب‌هایی اتفاق می‌افتد و حتی فروش اینترنتی تقلبی هم داشته‌ایم. در سال جاری ۲۶ پرونده قضایی تشکیل شده و شاهد بودیم که کودهای تقلبی را در کیسه‌های شرکت خدمات حمایتی تولید و عرضه کردند و هماهنگی‌های خوبی که با سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم، در نقاط مختلف با موارد تقلب برخوردهای مناسبی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه کشوری همچون چین بزرگترین تولیدکننده کود برای همه کشورهای جهان است، تاکید کرد: چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان کودهای کشاورزی به اروپای غربی، آمریکا و کانادا است و بازرگانان و تامین کنندگان باید توجه کنند که از منابع خوب این کالای اساسی را تامین کنند چرا که چین می‌تواند محصولات کودی را در گریدهای مختلف تامین کند و وقتی با مشخصه‌های دقیق و مطابق با استانداردهای جهانی آن را مطالبه کنیم، می‌توانیم کودهای با کیفیت و استانداردهای جهانی برای کشاورزان تامین کنیم. در حال حاضر بازرسان بین‌المللی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مرحله تولید تا بارگیری در گمرک، ورود به کشتی و در تخلیه بنادر جنوبی کشور چندین بار نمونه‌برداری و آزمایش می‌کنند و پس از بازرسی‌های متعدد این محموله ترخیص می‌شود. بنابراین کیفیت کودهای وارداتی بستگی به چگونگی خرید و حساسیتهای لازم در این زمینه دارد.

رسولی با اشاره به اینکه خوداتکایی در زمینه کودهای بخش کشاورزی به تولیدات داخلی است، گفت: برنامه‌ای که در سال جاری اجرایی شده است حدود ۸۰ درصد تامین کودهای بخش کشاورزی از محل تولید داخلی است، در زمینه کود ازته ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و از بزرگترین صادرکنندگان جهانی این محصول نیز به شمار می‌رویم. همچنین در تولید بخشی از کودهای فسفاته و پتاسه به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی به برنامه تامین ۲.۵ میلیون تنی کودهای کشاورزی در سال جاری اشاره و اعلام کرد که بیش از ۸۴ درصد یعنی حدود ۲.۱ میلیون تن انواع کود کشاورزی در ۱۰ ماهه امسال تامین و تدارک شده است که نسبت به سال قبل و سالهای دهه نود وضعیت و رشد قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم و تا پایان امسال کل برنامه را محقق خواهیم کرد. در سال جاری به یمن بارندگی‌هایی که رخ داده میزان مصرف به شکل قابل توجهی رشد داشته است. در ۱۰ ماهه امسال مصرف کودهای کشاورزی نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به میانگین دهه گذشته ۲۸ درصد رشد را تجربه کرده و یکی از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد کودهای کشاورزی حتی یک ریال در سه سال گذشته افزایش قیمت نداشته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه از افزایش مصرف استقبال می‌کنیم، گفت: مصرف در کشور ما کمتر از نصف میانگین جهانی و کمتر از یک سوم میانگین مصرف در کشورهای توسعه یافته است، بنابراین مصرف کود هر ساله با چند در صد افزایش رو به رو می‌شد وامسال رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرد.

رسولی گفت: آمار نشان می‌دهد که میزان مصرف کود در ایران کمتر از ۶۰ کیلوگرم در هر هکتار است اما این عدد در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۸۰ کیلوگرم و در کشورهایی همچون چین و آمریکا به بیش از ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد که نشان می‌دهد فاصله قابل توجهی با استانداردهای مصرف جهانی داریم. البته از حیث تنوع مصرف کود به وضعیت بهتری دست یافته‌ایم چرا که در سال جاری حدود ۷۰ درصد فسفاته حدود ۲۰ درصد پتاسه و حدود ۱۰ درصد ازته مصرف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که تنوع بیشتری در سبد مصرفی بهره‌برداران و کشاورزان باید ایجاد شود و به عنوان مثال میزان مصرف پتاسه باید کاسته شده و ازته افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۲۵ هزار تن ذخیره استراتژیک کودهای کشاورزی در انبارها داریم، اعلام کرد: وضعیت مناسبی در این زمینه داریم، با وجود محدودیتها و مشکلات ناشی از تحریم ۱۰۰ درصد برنامه تامین و تدارک ما از بازارهای بین المللی صورت گرفته و تاخیری در این زمینه نداشته‌ایم. هم اکنون نیز دو محموله کودی یکی از اروپا و یکی از آسیای جنوب شرقی در حال ورود به کشور است که هر کشتی حدود ۴۰ هزار تن بوده و پتاسه از مقصد بلاروس و فسفاته از مقصد چین وارد می‌شود. همچنین کل کود اوره‌ای که در هر سال از شرکتهای پتروشیمی تحویل گرفتیم یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بوده و تا امروز از مرز یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن هم گذشته‌ایم و با توجه به حمل روزانه ۱۰ هزار تن اوره به استانها نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی مواجه خواهیم شد چرا که برای دو ماه پایانی امسال حمل ۶۰۰ هزار تن کود اوره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ذخیره قابل توجه وارد سال آینده شویم و کشت بهاره را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین واگذاری شرکت خدمات حمایتی بر اساس قانون سال ۱۳۸۵ را قانون مناسبی ارزیابی کرد و گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد اما باید به اهلش واگذار شود و الزامات آن دیده شود. همچنین وظیفه تامین و تدارک کودهای کشاورزی وظیفه‌ای نیست که دولت و برنامه‌ریزان بخواهند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و هر زمان این خصوصی‌سازی انجام شود، آمادگی کامل وجود دارد اما با توجه به اینکه این خصوصی‌سازی قریب به ۱۱ سال است که عملیاتی نشده، امیدواریم به درستی و دقت اجرا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کود کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص اقلام اصل از تقلبی تنها با اسکن یک بارکد

طبق اعلام مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، تمامی شهروندان می‌توانند با «استعلام بارکد کالا» در سوپر اپلیکیشن پی پاد، به تمامی اطلاعات و کاتالوگ محصول مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

به گزارش مشرق از وزارت صمت، دسترسی به بانک اطلاتی مرجع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در سوپر اپلیکیشن پی پادتشخیص کالای اصل از تقلبی و اصالت سنجی محصولات همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران و دولت بوده است.

به‌منظور حل این مشکل و پاسخگویی به نگرانی‌های خریداران در زمینه اصالت کالا، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد همکاری مشترکی را در این زمینه آغاز کرده است.

در این زمینه تمامی شهروندان می‌توانند با «استعلام بارکد کالا» در سوپر اپلیکیشن پی پاد، به تمامی اطلاعات و کاتالوگ محصول مورد نظر مانند وزن، نوع بسته‌بندی، برند و غیره، دسترسی پیدا کرده و از اصل بودن محصول و تقلبی نبودن آن اطمینان حاصل کنند تا احتمال خرید کالای تقلبی و قاچاق را به صفر برسانند.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به‌عنوان یکی از نمایندگی‌های سازمان جهانی GS۱ در ایران، از سال ۷۴ فعالیت خود را در زمینه صدور کد و استانداردسازی اطلاعات کالا منطبق با استانداردهای جهانی آغاز کرده و به‌عنوان بانک معتبر و مرجع کالا و خدمات توسط شورای عالی انفورماتیک شناخته شده است و اقلامی که اطلاعات آن در این بانک ثبت شده باشد را می‌توان اصل شمرد.

در حال حاضر این بانک اطلاعاتی در اختیار تمامی مردم قرار گرفته و تمامی افراد می‌توانند تنها با اسکن بارکد محصولات در سوپر اپلیکیشن پی پاد از تمامی اطلاعات، کاتالوگ، مشخصات تامین کننده محصولات به‌صورت کاملا به روز و قابل اطمینان مطلع و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی
  • نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است
  • بازگشت ثبات به بازار نفت/ نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد
  • بازگشت ثبات به بازار نفت / نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد
  • قیمت کود اوره در سال جدید اعلام شد
  • تأمین و توزیع بیش از ۵هزار تن کود شیمیایی در فامنین
  • چطور می‌توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • تشخیص اقلام اصل از تقلبی تنها با اسکن یک بارکد
  • توزیع ۶۰ هزار تن کود کشاورزی در قزوین
  • تأمین و توزیع ۵ هزار تن کود شیمیایی در فامنین