Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- گروهی از محققان رابطه بین نوعی پروتئین به نام کلاسترین را با ابتلا به سندروم کاردیومتابولیک یافتند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز تودی، محققان دانشکده پزشکی اوهایو آمریکا در یک مطالعه مشترک برای اولین بار به ارتباط بین وجود پروتئین کلاسترین و ابعاد مختلف بیماری سندروم کاردیو متابولیک (Cardiometabolic syndrome) از راه عملکرد آن در کبد پی بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سندروم کاردیو متابولیک مجموعه ای از علائمی را دربرمی گیرد که خطر بیماری قلبی، ابتلا به دیابت و سکته را در فرد افزایش می دهد. این علائم؛ شامل فشارخون بالا، قند خون بیش از حد مجاز، چربی بدنی زیاد اطراف شکم و میزان غیرعادی کلسترول و تری گلیسیرید است. خطر ابتلا به این سندروم در افرادی که فعالیت بدنی مناسبی ندارند یا دخانیات مصرف می کنند بیشتر است.
دکتر دیوید بردلی عضو هیات علمی دانشگاه دولتی اوهایو در بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم گفت: هدف ما کشف عوامل تولید شده توسط سلول ها در بافت چربی بود که بر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی موثر است. گروه ما به طور خاص می خواست آن دسته از عواملی را کشف کند که در حفظ قالب بافت چربی تاثیر دارند.
یافته های این مطالعه نشان می دهد یک نوع پروتئین خاص خارج سلولی به نام کلاسترین که سلول های چربی افراد چاق بیش از حد تولید می کنند، به شدت با مقوله مقاومت به انسولین، همچنین خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، کبد چرب، کلسترول بالا و مرگ و میر این بیماران مرتبط است.
مقاومت به انسولین عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 است و بیماران مبتلا به چاقی معمولا نشانه های هر دو تبعات سندروم متابولیک و قلبی و عروقی را با هم دارند.
محققان در این مطالعه روش بیان ژنی، تحلیل های همبستگی و اندازه گیری خون 54 بیمار چاق و 18 بیمار متوسط اندام را بررسی کردند . این مطالعه همچنین شامل کشت سلول های انسانی و موش هایی نیز می شد که در معرض تبعات چاقی بودند.
دکتر کرگ کنت استاد دانشکده پزشکی اوهایو می گوید: یافته های این مطالعه چندرشته ای به دانش ما در مورد اهمیت پروتئین کلاسترین در ابتلا به سندروم کاردیو متابولیک می افزاید و ممکن است در نهایت به بهبود و توسعه درمان های جدید برای این بیماری منجر شود؛ بیماری متشکل از دیابت، فشار خون بالا و چاقی. تاکنون روی نقش این پروتئین در ابتلا به بیماری های مختل کننده سیستم عصبی مانند آلزایمر مطالعه شده بود؛ اما اکنون به نظر می رسد این پروتئین نقش گسترده تری در ابتلا به بیماری های دیگر و فیزیولوژی انسانی داشته باشد.
دکتر استیون تی سی وانگ مدیر گروه سیستم های پزشکی های و زیست مهندسی نیز می گوید: این مطالعه قدرت سیستم های در حال ظهوری را نشان می دهد که زیست شناسی به آنها در کشف اهداف و سازوکارهای بیماری های ترکیبی مانند سندروم کاردیو متابولیک نزدیک شده است. پروتئین کلاسترین یکی از اجزای کلیدی ماتریکس برون سلولی است و این مطالعه بینش تازه ای برای درک نقش پروتئین مزبور واکنش های متقابل خرده محیط های بافتی بیماری های مختلف از جمله دیابت، سرطان و اختلال های عصبی به دست می دهد.
همچنین دکتر ویلا سوئه مدیر مرکز تحقیقات متابولیسم و دیابت و استاد پزشکی در بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم اوهایو می گوید: یک موضوع مهم رسیدن به راهکاری واحد برای تعیین اجزای سندروم کاردیو متابولیک است. وقتی سلول های چربی هنگام چاق شدن فرد بزرگ تر می شود پروتئین کلاسترین بیشتری تولید می کنند و بر اثر این امر ، سلول های چربی همزمان با چاق شدن فرد تولید کلاسترین را افزایش می دهند. کلاسترین می تواند نشانگر بیماری و هدفی درمانی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نیز باشد.
یافته های این مطالعه در نشریه مراقبت های دیابت منتشر شده است.
علمی**9157*2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي بهداشت و درمان دستاوردهاي علمي جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو

آفتاب‌‌نیوز :

دیابت نوع ۲، نوعی اختلال در نحوه تنظیم استفاده از قند به عنوان سوخت بدن است که در طولانی مدت منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون شده و در نهایت، می‌تواند باعث اختلال در سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم ایمنی شود.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، داده‌های حدود ۱۶ هزار فرد سالم که حداقل ۶۵ سال داشتند را مورد بررسی قرار دادند. تعدادی از شرکت کنندگان، به صورت تصادفی روزانه ۱۰۰ میلی گرم آسپرین مصرف کردند و گروه دیگر در معرض دارونما قرار گرفتند.

در طول یک پیگیری متوسط ۵ ساله، ۹۹۵ مورد دیابت ثبت شد که ۴۵۹ نفر از آن‌ها متعلق به گروه آسپرین بودند و ۵۳۶ مورد به دارونما تعلق داشتند. در مقایسه با گروه دارونما، گروه آسپرین، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند. علاوه بر این، گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG) نیز با سرعت پایین تری در گروه آسپرین افزایش یافت.

دانشمندان پیشنهاد دادند:با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در میان افراد مسن، پتانسیل دارو‌هایی مثل آسپرین که دارای خاصیت ضد التهابی هستند، برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا بهبود سطح گلوکز قطعا ارزش مطالعه بیشتر را دارد.

 پژوهشگران یافته‌های تحقیقاتی خود را در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) ارائه داده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی
  • استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است