Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، نشست خبری انیمیشن سینمایی «بنیامین» در حاشیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور محسن عنایتی، کارگردان، مصطفی حسن‌آبادی، تهیه کننده، حامد فرهادی، کارگردان هنری، امیر زند، مدیر دوبلاژ، علی‌رضا زارع، سرپرست متحرک‌سازی، بهزاد عبدی، آهنگساز، تینا هاشمی، دوبلور، و فرشید جلیلی‌نژاد، تهیه‌کننده، امروز ۱۵ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه، عنایتی اظهار کرد: برای تولید این اثر نزدیک به ۳ سال زمان صرف کردیم.
وی افزود: در این کار دوستان بسیاری حضور داشتند که بسیاری از آن‌ها در این جلسه حضور ندارند. در حوزه انیمیشن، به ویژه در حوزه فیلمنامه این دست تولیدات، متاسفانه مشکلات زیاد است. مشکل دیگر در سینمای انیمیشن به نوع نگاهی مربوط می‌شود که نسبت به آثار انیمیشن وجود دارد، متأسفانه هنوز هم انیمیشن به عنوان یک اثر سینمایی در بین اهالی سینما به رسمیت شناخته نمی‌شود، در حالی‌که این‌گونه جزء آثار پرمخاطب سینمای جهان است.
عنایتی اعلام کرد: عوامل این فیلم همگی جوانانی هستند که با کمترین امکانات کار می‌کنند. البته مسئولان سینمایی همیشه شعار حمایت از این دست آثار را سر می‌دهند، اما با اقداماتی که انجام می‌دهند، خلاف گفتارشان عمل می‌کنند. این کم‌لطفی به سینمایی جوان در صنعت انیمیشن‌سازی در حالی است که اگر به این حوزه توجه کافی شود، مطمئن هستم اتفاقات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. دلیل ادعایم نیز این است که به توان و دانش همکاران جوانم اعتماد دارم.
این فیلمساز درباره پیام دینی اثر خود اظهار کرد: من عنوان فیلم دینی را درک نمی‌کنم. البته قصه دینی داریم، اما ژانر دینی در سینما وجود ندارد. اینکه چرا این نکته را بیان کردم، دلیلی مشخص دارد، آن هم اینکه نمی‌خواهم موضوعات چنین بزرگ را در یک عنوان خاص خلاصه کنیم. در همین رابطه سوالی دارم. آیا اطلاق عنوان دینی به فیلم‌هایی خاص به معنای این است که دیگر تولیدات دینی نیستند؟
عنایتی درباره بحث منجی نیز اظهار کرد: در تمام ادیان الهی، منجی وجود دارد، چون بحث منجی با اصل توحید و یکتاپرستی همخوان است. در انیمیشن «بنیامین» ما سعی کردیم این موضوع را به زبانی کودکانه بیان کنیم. البته شاید مخاطبان بزرگسال جشنواره این نحوه پیام‌رسانی برایشان ساده بیاید، اما باید در نظر داشت که مخاطب هدف ما کودکان هستند و قرار است آن‌ها با اثر ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه در فیلمسازی سعی می‌کند از بهترین الگو‌ها پیروی کند، گفت: برای اینکه فیلمساز بتواند رشد خوبی در اثر خود داشته باشد، باید آروز‌های بزرگ داشته باشد تا بتواند در نهایت به آن دست یابد. من به عنوان یک انیماتور از کار‌های خوب والت‌دیستی الگوبرداری می‌کنم،.البته این ادعا را ندارم که اثرم کیفیت آثار والت‌دیسنی را دارد، اما تلاش می‌کنم در آن جهت حرکت کنم.
حقیقی، تهیه‌کننده بنیامین نیز در این جلسه اظهار کرد: از مسئولان سینمایی گله‌مند هستم. هر چند آن‌ها با جایزه دادن به انیمیشن در جشنواره نسبت به قبل نگاهی مهربانانه‌تر به این ژانر سینمایی داشته‌اند، اما همچنان نسبت به این گونه سینمایی بی‌مهری می‌شود. برای مثال در نحوه نمایش این دست آثار ما مهجورانه‌ترین شکل نمایش را در جشنواره می‌بینیم. حتی هم‌اکنون در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم هم این بی‌مهری را شاهد هستیم.
این تهیه‌کننده تصریح کرد: در سینمای چهارسو این فیلم اولین سانس نمایش آثار را داشت؛ زمانی که هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به نمایش آثارش در آن زمان نیست. نکته تأسف‌آور، نحوه بلیط‌فروشی فیلم در جشنواره است که به نظر با زمانی که برای آن در نظر گرفته شده، عملاً سودآوری اقتصادی آن برای ما از بین رفته است.
عبدی، آهنگساز بنیامین هم در این نشست تصریح کرد: وقتی واژه فیلم به انیمیشن اطلاق می‌شود، باید تمام فاکتور‌های سینمایی در آن رعایت شود. این گفته را در انیمیشن‌های مهم دنیا به خوبی شاهد هستیم که بهترین امکانات عموماً در اختیار این ژانر قرار دارد.
وی تأکید کرد: وقتی فیلم و نتیجه کار را دیدم، شگفت‌زده شدم، زیرا عده‌ای جوان در کاشان با محدودیت امکانات توانستند به بالاترین کیفیت دست پیدا کنند. درباره حضور فیلم انیمیشن در جشنواره هم باید بگویم که اگر قرار است این ژانر در جشنواره حضور داشته باشد، باید تمامی بخش‌های آن قضاوت شود، نه اینکه به صورت نمایشی تنها به یک فیلم جایزه‌ای اهدا شود.
امیر زند، مدیر دوبلاژ این انیمیشن نیز با اظهار خوشحالی از حضور در این اثر سینمایی تصریح کرد: این فیلم با حداقل امکانات تولید شد، اما تمامی بخش‌ها هم توانشان را در کار انجام دادند. در دوبله نیز بزرگان بسیاری حضور داشتند تا ما بتوانیم بهترین دست‌آورد را داشته باشیم. من از دوبله این کار بسیار راضی هستم، ولی نمایش آن در جشنواره به شکل مطلوبی نبود.
تینا هاشمی، صداپیشه نقش بنیامین هم در پایان این جلسه گفت: خیلی خوشحالم در این پروژه حضور دارم، چون باورم این است که سینمای انیمیشن می‌تواند مبلغ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی باشد، به ویژه در شرایط فعلی که هجمه‌های انیمیشن‌های خارجی رشد چشمگیر پیدا کرده است.
انتهای پیام