Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید ظهرابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ثبت دریاچه زریوار به عنوان زمرد غرب ایران روز ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ همزمان با روز جهانی تالاب ها در خجسته ایام چهلیمن بزرگداشت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران انجام شد.

وی اظهار داشت: پیش از این ۳۵ تالاب با ۲۴ عنوان تالابی با اهمیت بین المللی در زمره تالاب های ایران در فهرست رامسر سایتهای دنیا قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کنوانسیون رامسر اولین معاهده بین المللی محیط زیستی است که در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر به امضا رسیده است و اکنون ۱۶۹ کشور عضو رسمی آن هستند.

ظهرابی خاطر نشان کرد: ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ مصادف با ۲ فوریه سالروز انعقاد کنوانسیون رامسر روز جهانی تالاب ها، در بندر خمیر استان هرمزگان برگزار شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مراسم بزرگداشت روز جهانی تالاب در بندر خمیر نشانه همت، تلاش و اراده مردم و مسئولان شهری، استانی و رهبران معنوی مردم منطقه در ارزش دادن به تالاب همجوار خود و حفظ آن بوده ، تصریح کرد: بنابراین بندر خمیر می تواند الگوی مناسبی برای شهر نمونه ملی تالابی برای سایر شهر های کشور باشد.

وی ادامه داد: این تلاش باعث شد که سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیگیری های لازم برای ثبت این شهر به عنوان شهر تالابی در فهرست کنوانسیون را آغاز کند.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار ( زریبار ) مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است، فاصله این دریاچه تا مرکز استان کردستان ۱۳۵کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از ۳ کیلومتر است، این دریاچه در ارتفاع یک هزار و ۲۸۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و حداکثر طول آن ۵ کیلومتر و عرض آن ۱.۵ کیلومتر است.

حجم آب زریوار ۳۰ میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه هایی در کف تامین می شود و هیچ رودخانه ای به زریوار نمی ریزد.

این اکوسیستم زیبا با مساحتی حدود ۳ هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه های جنگلی و سر به فلک کشیده محصور شده است ، نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه های جانوری شده است به طوری که در حال حاضر گونه های متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می کنند.

گونه ای مار ماهی و گونه ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می شوند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری

 

فراهانی رئیس اداره حفظ و احیا تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خبرگزاری صداوسیما گفت پهنه ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان بعد از بارندگی‌های فصل بهار نسبت به سال‌های گذشته پرآب‌تر شده و هم جواری آب دشت و آسمان در این تالاب جاذبه‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

فراهانی گفت تالاب میقان که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده کارکرد‌های متنوعی در زیست بوم منطقه داشته و در کیفیت هوای مرکز استان، زیستگاه حیات وحش گردشگری و فرصت‌های مطالعات علمی اثرگذار است.

جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت تالاب میقان زیستگاه حیات وحش بومی و مهاجر بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، غاز، مرغابی، درنای خاکستری، چوب پا، نوک خنجری و آبچلیک است و در فصول مهاجرت تا ۲۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد