Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@12:22:24 GMT

ايران خواستار تعامل سازنده با اروپا است

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۲۹۶۵

ايران خواستار تعامل سازنده با اروپا است

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- بيانيه وزارت امور خارجه در واکنش به بيانيه شب گذشته (دوشنبه شب) اتحاديه اروپا درباره ساز و کار ويژه روابط تجاري با ايران، خواستار تعامل سازنده و مبتني بر منافع و احترام متقابل با اتحاديه اروپايي شد.

به گزارش ايرنا، وزارت امورخارجه ايران در اين ادامه اين بيانيه آمده است:تجربه گفتگوها و همکاري هاي ايران و اتحاديه اروپا بخصوص تجربه بدست آمده طي ساليان گذشته، بويژه در سه سال اخير نشان مي دهد ظرفيت ها و فرصت هاي زيادي براي همکاري و توسعه روابط ميان دو طرف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيانيه کامل وزارت امورخارجه به شرح زير است:
جمهوري اسلامي ايران با استقبال از مواضع مثبت اعلامي در بيانيه اتحاديه اروپا در خصوص ايران بويژه برجام و ديگر نکات قابل قبول، برخي نکات و انتقادات خود را از بيانيه مزبور اعلام مي دارد:
1.سازوکار حمايت از مبادلات تجاري( ساحات):
جمهوري اسلامي ايران نسبت به مواضع اتحاديه اروپايي ملاحظات و نقدهاي جدي دارد. قبل از هرچيز همچنان که قبلا اعلام شد ما از ثبت سازوکار حمايت از مبادلات تجاري( ساحات ) با ايران استقبال مي کنيم اما بدون ترديد انتظار طبيعي و واقع گرايانه آن است که اين سازوکار هرچه سريع تر بخصوص با اقدام دير هنگام و ناکافي از سوي طرف هاي اروپايي با دقت و سرعت عمل بيشتري اجرايي شده و جنبه هاي ديگر تجارت ميان ايران و کشورهاي اروپايي را همچنان که در بيانيه ماه مي وزراي خارجه ايران و سه کشور اروپايي تصريح و تعهد شده پوشش دهد. براي ما جنبه هاي اقتصادي برجام و انتفاع ايران از آن اهميت بسزايي دارد و چگونگي اجراي تعهدات طرف هاي اروپايي برجام مي تواند ملاک و محکي تعين کننده و اساسي در تنظيم مناسبات آتي ما باشد. مرتبط کردن اجراي اين سازو کار که از تعهدات ذاتي برجامي است با الزامات نهادهايي چون FATF غير قابل قبول است.
2. ادعاي طراحي امنيتي در اروپا:
طرح اتهامات بي پايه اي همچون طراحي و يا اقدام تروريستي در اروپا از ابتدا بي اساس و تعجب برانگيز بود. ايراد چنين اتهامات واهي و بي اساس و ابراز نگراني اروپايي ها در شرايطي که گروههاي تروريستي و جنايتکار شناخته شده و داراي شناسنامه براي جهانيان در اروپا آزادانه فعاليت مي کنند، نه تنها در شرايط کنوني سازنده نيست بلکه در راستاي اهداف معانديني است که خواهان تيرگي روابط ايران با اروپا هستند. جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از بزرگترين قربانيان حملات تروريستي و به عنوان کشوري که در مبارزه با گروههايي همچون داعش که حتي امنيت اروپا را تهديد کرده و مي کنند، پيشرو و همواره پشتاز بوده است از اتحاديه اروپايي انتظار دارد تا با نگاهي واقع بينانه و به دور از استانداردهاي مرسوم دوگانه به اين موضوع پرداخته و با آن برخورد جدي و اقدام نمايد.
3. فعاليت هاي دفاعي ايران:
همچنان که قبلا نيز اعلام شده است موضوع فعاليت هاي دفاعي ايران صرفا دفاعي ، بازدارنده و بومي است و اين موضوع هرگز در دستور کار مذاکره ما با ديگر کشورها نبوده و نخواهد بود. اعتقاد راسخ داريم طرح اين گونه موضوعات در شرايط فعلي منطقه اي و تهديدات آشکار عليه امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران سازنده، کارساز و مفيد نبوده و همسو با امنيت منطقه و منافع واقعي اروپا نيست.
4. مسائل منطقه اي:
جمهوري اسلامي ايران اکيدا به کشورهاي اروپايي توصيه مي کند که نگاه واقع بينانه اي به حوادث و مسائل منطقه اي داشته باشند و تحت تاثير جريانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنيت پايدار منطقه و توسعه روابط ميان دولت ها وملت ها قرار نگيرند. جمهوري اسلامي ايران همواره از گفتگو ، تعامل و راهکارهاي سياسي براي حل و فصل تمامي بحران هاي منطقه اي حمايت مي کند.
5. حقوق بشر:
جمهوري اسلامي ايران هرگونه استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر عليه کشورهاي مستقل را محکوم مي کند. عملکرد چهار دهه گذشته جمهوري اسلامي ايران، به خوبي نشانگر جديت کشورمان در جهت ارتقاي حقوق بشر و عمل به تعهدات بين المللي از طريق همکاري هاي سازنده و سازوکارهاي مبتني بر گفتگو است. اقدامات و تعاملات مثبت جمهوري اسلامي ايران با نظام حقوق بشر ملل متحد و مراجع بين المللي ذيربط، مبين التزام کشورمان به تداوم همکاري هاي سازنده است. اظهار نگراني در خصوص وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران در شرايطي که جايگاه برتر ايران در منطقه به لحاظ رعايت موازين حقوق بشر بر همگان آشکار است، منحرف ساختن افکار عمومي و اصرار بر يک روند نادرست است که مي تواند به افزايش بي اعتمادي در روابط في مابين بيانجامد. در منطقه اي که بحران اصلي آن کودک کشي رژيم صهيونيستي و جنايات ائتلاف سعودي در يمن ( به دليل تسليحات متعارف و غير متعارف ارائه شده توسط کشورهاي غربي از جمله برخي اعضاي اتحاديه اروپا ) است، موضع گيري هايي از اين قبيل توسط اتحاديه، بدون شک غير سازنده بوده و از ديد افکار عمومي جهانيان مردود است. سکوت اتحاديه اروپا در قبال نقض گسترده حقوق بشر در کشورهاي عضو از جمله عدم استيفاي حقوق اوليه و اساسي پناهندگان و مهاجرين، افزايش گرايشات راست افراطي و برخوردهاي نژادپرستانه با اقليت هاي قومي و مذهبي به ويژه مسلمانان ( به دليل سخنان مبتني بر نفرت پراکني برخي دولتمردان اروپايي و نيز اقدامات خشن افراط گرايان) خود نافي ادعاهاي اتحاديه مبني بر پيگيري حقوق بشر مي باشد.
در متن بيانيه اتحاديه اروپا که تحت عنوان «جمع بندي» منتشر شده، از ساز و کار ويژه روابط تجاري با ايران که «ساز و کار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (اينستکس - INSTEX) نام گرفته، اعلام حمايت و از آن به عنوان اقدامي براي تقويت روابط با تهران و بهبود شرايط اقتصادي ايران ياد شده است.
در پايان اين بيانيه آمده است: اميدواريم با عملي شدن تمامي تعهدات اروپا شاهد تعميق روابط دو طرف در کوتاه ترين زمان باشيم.
شبس**9363**1859
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل

عمليات افتخارآفرين نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه رژيم اشغالگر قدس درس ها و پيامدهاي گوناگوني را براي جهان امروز به يادگار خواهد گذاشت كه بخش مهمي از آن در روزهاي گذشته مورد توجه و اشاره تحليل گران و سياستمداران ايران و ديگر كشورها قرار گرفته است. نمايش استقلال و اقتدار نظامي، تقويت همبستگي و انسجام ملي، ارتقاي نقش منطقه اي و بين المللي، تنبيه و سركوب متجاوزان به حريم و حرمت ايران، ايفاي نقش بازدارندگي و تحكيم امنيت ملي، احياي اميد در ملت هاي ستمديده و نوید آينده اي بدون غاصبان صهيونيست از جمله اين درس ها و پيامدهاست كه بايد گرامي داشت و تبريك گفت.
در اين ميان البته نبايد از دستاوردي مهم در عرصه سياست و حقوق بين الملل نيز غفلت كرد. سالهاي سال بود كه دلسوزان و بشردوستان كشورهاي مختلف از ناكارآمدي سازمان ملل متحد در ايفاي نقش موثر و محقق ساختن فلسفه وجودي اش سخن مي گفتند. در منشور ملل متحد تصريح شده است كه هدف اصلي از تاسيس اين سازمان، حفظ صلح و امنيت بين المللي است كه به طور عمده از دو راه به دست مي آيد؛ يكي از طريق حل و فصل مسالمت آميز دعاوي و تامين «امنيت جمعي» و اينكه ناامني در هيچ كجاي جهان تحمل نشود، و ديگري از طريق رعايت «عدالت و حقوق انسان ها» در هر كجاي اين جهان پهناور و فارغ از هرگونه تمايز. با كمال افسوس، سازمان ملل متحد در هر دو بخش ناكام و بلكه بدنام است و اين ناكامي و بدنامي تا اندازه بسيار زيادي معلول ساختار معيوب و كهنه، همچنين سازوكارهاي ناعادلانه و سلطه قدرت هاي بزرگ استعماري بر آن است.
ناتواني اين سازمان در مقابله با اشغال فلسطين در بیش از هفت دهه گذشته و چشم بستن بر ظلم و جنايتي كه هر روز بر مردمان ستمديده آن ديار مقدس مي رود، و بلكه حمايت هاي پنهان و آشكاري كه به منزله چراغ سبز به تداوم جنايت هاي ضدبشري شمرده مي شود، چندان تداوم يافت كه اكنون صهيونيست هاي وحشي در غزه مظلوم آن مي كنند كه با چشماني خونبار ناظر هستيم. ددمنشي اين رژيم جعلي مدتهاست به واقعیتی مشهود در سطح جهان تبديل شده كه به شهادت رساندن دانشمندان و مستشاران، انفجار مكان ها و آواره سازي مردمان و اخيراً اقدام وقيحانه اش در حمله به ساختمان نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در دمشق از جمله آنهاست؛ اقدامي كه نقض صريح مقررات و موازين حقوق بين الملل و بدعتي خطرناك در عرصه امنیت جهانی محسوب مي گردد و اگر در نطفه خفه نشود مي تواند به وضعيتي بس دشوار براي بشر بينجامد.
از آنجا كه در همه اين نمونه ها شوراي امنيت، دبيركل و ديگر اركان سازمان ملل متحد نشان دادند از درك واقعيت و انجام وظايف خود به شدت ناتوان هستند، و فرصت چند روزه جمهوري اسلامي ايران به آنان سود چنداني نبخشيد، چاره اي جز اقدام در چارچوب «دفاع مشروع» باقي نماند و همگان ديدند كه يك سيلي محكم چگونه توانست ديوانه متجاوز را بر جاي خود بنشاند، و اين تازه يك تنبيه بود؛ وگرنه مجازات واقعي متجاوز به گونه اي ديگر خواهد بود.
جمهوري اسلامي ايران به دولت ها و ملت ها ثابت کرد كه صهيونيست ها و حاميانشان جز زبان زور نمي فهمند و آرامش و صلح پايدار تنها از راه مقاومت فعال به دست مي آيد و از اين پس، مطالبات ستمديدگان رنگ ديگري به خود خواهد گرفت.
به سهم خود و همصدا با ديگر هموطنان غيور از فرماندهي معظم كل قوا و از يكايك مردان سرافرازي كه اين حماسه را آفريدند سپاسگزارم و به روح بلند آنان كه در اين راه به پيمان خويش وفا كردند و به همه شهيدان زنده درود مي فرستم و از وزارت امور خارجه و ديگر نهادهاي موثر در عرصه سياست خارجي انتظار دارم همگام با مردان ميدان به طراحي نظم نوين منطقه اي و جهاني بينديشند و با كمك كشورهاي دوست و ملت هاي ستمديده و دانشمندان آزاده طرحي نو براي بازنگري در ساختار و تغيير مناسبات حاكم بر جهان و سازمان هاي بین المللی دراندازند و اين حماسه را به سرانجامي نيكوتر برسانند؛ «وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.»

دیگر خبرها

  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • کرملین : تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • کرملین: تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • غریب آبادی: شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناتوان است
  • ایران هرگونه تعرض به منافعش را پاسخ خواهد داد
  • وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه در تعامل بود
  • ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه در تعامل بود