Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@06:56:39 GMT

فیلمنامه دفاع مقدسی «رنجر» کتاب شد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۴۱۷۵

فیلمنامه دفاع مقدسی «رنجر» کتاب شد

به گزارش ایکنا؛ بهزاد بهزاد‌پور، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است که علاقه‌مندان به سینمای ایران از او آثار خاطره‌انگیزی در ژانر‌های گوناگون از جمله سینمای دفاع مقدس در دهه هفتاد و هشتاد در خاطر دارند. فیلمنامه و فیلم‌سینمایی «رنجر» از جمله این آثار است که مدت‌ها در سینما به نمایش درآمد و اقبال عمومی قابل توجهی به آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهزادپور نزدیک به بیست سال پس از ساخت و اکران این اثر سینمایی، فیلمنامه آن را به قلم خود منتشر کرده است.
در این اثر، بخشی از زندگی مرتضی که یک رزمنده ایرانی است روایت می‌شود. مرتضی در پی یک درگیری شدید با نیرو‌های عراقی در جنگلی واقع در عراق، به اسارت آن‌ها در می‌آید و فرمانده نیرو‌های عراقی دستور می‌دهد او را به اردوگاهی متروک و دور از چشم صلیب سرخ منتقل کنند؛ اردوگاهی که شرایط بسیار بدی دارد و اسرا در آن به چند گروه تقسیم شده‌اند.
مرتضی تصمیم به فرار از اردوگاه می‌گیرد و این موضوع را با دیگران در میان می‌گذارد، ولی بیشتر اسرا با نقشه فرار او به دلایل گوناگون مخالفت می‌کنند، اما سعید ارشد اردوگاه به او می‌گوید فقط در صورتی که فهرست کامل اسرای ایرانی را همراه خود به ایران ببرد می‌تواند در نقشه فرارش به او کمک کند.
مرتضی برای عملی کردن نقشه‌اش طوری رفتار می‌کند که عراقی‌ها مجبور شوند او را در زندان انفرادی محبوس کنند و سپس در فرصتی مناسب، پس از مجروح کردن نگهبان زندان، در زیر کامیونی که قصد خروج از اردوگاه را دارد پنهان می‌شود و از اردوگاه فرار می‌کند. نیرو‌های عراقی از فرار او مطلع می‌شوند و تعقیب و گریز بین مرتضی و نیرو‌های عراقی در جنگل شروع می‌شود. در چند مورد، مرتضی مجبور به نبرد تن به تن با عراقی‌ها می‌شود و بسیاری از آن‌ها را می‌کشد. در همان حال، نیرو‌های ایرانی از طریق بی‌سیم درمی‌یابند که مرتضی در حال آمدن به ایران است و خودشان را برای ورود او آماده می‌کنند. در مرز ایران و عراق درگیری شدیدی به وجود می‌آید و...
بهزادپور در بخشی از مقدمه خود بر این اثر می‌نویسد: این سناریو یادگار روز‌های دهه شصت من است. همان روز‌ها که کوچه و خیابان‌های شهر پر از قهرمان بود. همان روز‌ها که سرتاسر مرز‌های غرب و جنوب خانه پهلوانان و قهرمانان بود. همان روز‌ها که مردم با گوشت یخ‌زده و کوپن‌های اندک قند و شکر و روغن لبخند بر لبانشان بود و با «الهی شکر» گفتن صادقانه‌شان بر سر سفره خالی‌شان می‌نشستند و هر روز فوج‌فوج تابوت قهرمانان را بر دوش ستبرشان حمل می‌کردند و مادر‌های داغ‌دار بر سر تابوت‌ها نقل می‌پاشیدند و در پشت سرشان اسپند دود می‌کردند. وقتی این سناریو را می‌نوشتم ابداً فکر نمی‌کردم که به این نقطه تلخ و شرم‌آور و بی‌قهرمانی امروز برسیم. آن روز‌ها گوش بزرگان شنوا بود. چشمشان از عشق مردم پراشک بود. دستشان برکت داشت. نفسشان بوی خدا می‌داد. قدمشان در راه راست بود و داشتن مقام، منصب بندگی و نوکری معنا می‌شد.
انتشارات کتاب نیستان فیلمنامه «رنجر» را در ۱۲۸ صفحه و با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: بهزاد بهزادپور فیلمنامه دفاع مقدس رنجر کتاب نیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولایت مداری و مردمی بودن، مهمترین ویژگی ارتش

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، امیر سرتیپ دوم ستاد علی خلیل آبادی در جمع فرماندهان این منطقه پدافندی گفت: اقتدار، دوری از تشریفات و هوشیاری، از دیگر خصوصیات متمایز ارتش کشورمان با نیرو‌ها و قوای مسلح سایر کشور‌ها است.   وی با بیان اینکه مشروعیت ارتش جمهوری اسلامی ایران به تأیید ولی فقیه و نایب امام زمان (عج) است، اظهار کرد: امروز ارتش و سایر نیرو‌های مسلح تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا به عنوان جانشین امام راحل، با اقتدار در راستای دفاع از میهن اسلامی، ثابت قدم ایستاده اند.   وی با اشاره به خدمات ارزنده و چشمگیر ارتش در عرصه‌های گوناگون، افزود: این نیرو با پایبندی به معارف اسلامی نه تنها در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کرد، بلکه بعد از جنگ نیز درعرصه‌های مختلف به امداد رسانی و کمک به مردم، حضوری فعال و نقشی تعیین کننده داشته است.   وی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیرو‌های مسلح با اتکا به منابع داخلی در شرایط مختلف، با حفظ اقتدار و صلابت خود، بر تمام مشکلات فائق آمده و اجازه هرگونه تحرک و زیاده خواهی را از دشمنان نظام و انقلاب سلب کرده اند.    خلیل آبادی به نقش پر رنگ ارتش در راستای خدمت به نظام و مردم اشاره کرد و گفت: ارتش علاوه بر نقش آفرینی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، بعد از آن هم به عنوان بازوی توانا در خدمت مردم، نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری بوده است.   جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور با تاکید بر حفظ آمادگی و توان بالای دفاعی ارتش در دفاع از کشور، خاطرنشان کرد: ارتش و سایر قوای مسلح کشور امروز در اوج آمادگی به سر می‌برند و آماده هستند تا در هر سطحی با تهاجمات دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب مقابله کرده و به تمام کسانی که چشم طمع به این آب و خاک دارند، درسی فراموش نشدنی دهند.

دیگر خبرها

  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید» در تبریز
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم
  • ولایت مداری و مردمی بودن، مهمترین ویژگی ارتش
  • وزارت دفاع: سپاه قادر است دشمن را در هر نقطه‌ای مغلوب کند
  • انتشار کتاب «المراجعات» در مرکز اسلامی برزیل
  • نامه‌هایی به خدا کتاب شد
  • وزارت دفاع: سیر تحولات علمی و صنعتی صعودی بوده است
  • وزارت دفاع:‌ سپاه جزو برترین نیروهای نظامی جهان است
  • بیانیه وزارت دفاع به مناسبت روز تاسیس سپاه