Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان غذا و دارو همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهم فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان در زمینه‌های مختلف دارویی و غذایی را اعلام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایجاد محدودیت در واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در راستای حمایت از محصولات تولید داخل، راه اندازی حلال کازمتیتگ، ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت ثبت عوارض جانبی محصولات آرایشی و بهداشتی، بازنگری ضوابط و مقررات واردات و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با تاکید بر ایمنی محصولات مذکور، ارزیابی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه (PMS) و تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، سلامت و کیفیت در اداره کل آرایشی و بهداشتی از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه ارتقای کیفی و تاکید بر حمایت از تولید داخل محصولات آرایشی و بهداشتی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین این سازمان با ارتقای ایمنی و سلامت برنج و روغن‌های خوراکی، کاهش مصرف نمک (سدیم) در فرآورده‌های غذایی، تدوین و اجرای طرح ملی نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای (برچسب گذاری نشانگر رنگی برای ۱۰۰ درصد فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی مشمول)، غنی سازی مواد غذایی به منظور کاهش شیوع و کمبود ریز مغذی ها، وضع مقررات و ضوابط درخصوص تراریختگی و رخداد‌های تراریختگی EVENT و الزام به رعایت آن‌ها توسط واحد‌های واردکننده و تولیدکننده و درج نشان تراریختگی بر روی برچسب محصولات توسط تمام شرکت‌هایی که در محصولات تولیدی یا وارداتی خود از ترکیبات سویا، کلزا، کانولا، ذرت و پنبه دانه استفاده کرده اند، بر تدوام اجرای طرح پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر NCD تاکید داشته است.

بر اساس این گزارش اجرای برنامه درجه بندی واحد‌های تولیدی (PRPsU)، تشویق تولید محصولات سالم از طریق نشان ایمنی و سلامت به محصولات واحد‌های تولیدی منتخب، ارتقای استقرار نظام مدیریت ایمنی مواد غذایی در واحد‌های تولیدی، همکاری در اجرای برنامه آلاینده‌ها و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای افزایش کیفی محصولات غذایی بوده است.

همچنین استقرار سیستم فارماکوویژیلانس در کشور به منظور شناسایی به موقع عوارض و تداخلات دارویی و اشتباهات داروپزشکی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل تجویز دارو‌های پرهزینه، تلفیق دارویی، راه اندازی اتاق تمیز و بخش مراقبت‌های دارویی در مراکز درمانی و بررسی نسخ دارویی پزشکان و انجام مداخلات لازم در جهت ارتقای تجویز منطقی دارو و انجام آموزش در این زمینه که منجر به کاهش تعداد اقلام دارویی در نسخ، کاهش میانگین درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک، کورتیکواسترویید و دارو‌های تزریقی در کل کشور شده است، از دیگر اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در زمینه کنترل کیفی مصرف دارو بوده است.

راه اندازی ۴۳ مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاهی و ۷ مرکز اطلاع رسانی دارویی در بیمارستان‌های کل کشور به منظور دسترسی سریع و گسترده مردم و گروه پزشکی به اطلاعات دارویی و دریافت مشاوره تخصصی درخصوص مسمومیت‌ها از طریق تلفن ۱۹۰ و برنامه ریزی و اجرای آموزش‌های تخصصی به گروه پزشکی و عموم مردم در جهت ارتقای فرهنگ تجویز و مصرف دارو‌ها و پیشگیری و درمان مسمومیت‌ها از اهم اقدامات این سازمان بوده است.

براساس این گزارش، این سازمان با افزایش تولید داخلی فرآورده‌های طبیعی و دارو‌های طب سنتی ایران (با کیفیت مطلوب) و به کارگیری فناوری‌های نوین با اولویت دادن تولید فرآورده‌های وارداتی هدف کاهش وابستگی به کشور‌های محدود و خاص به همراه گسترش همکاری‌های علمی و فناوری در سطح بین المللی دنبال کرده است.

همچنین این سازمان با برنامه‌های اساسی خود موفق به افزایش خوداتکایی، اشتغال‌زایی و استفاده حداکثری از توان داخلی در حوزه فرآورده‌های طبیعی و دارو‌های طب سنتی ایران و کنترل واردات غیر لازم و بی رویه شده است.

افزوده شدن فهرست دارو‌های طبیعی ایران به فرهنگ نامه دارویی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، الحاق به سازمان‌های بین المللی نظارت و بازرسی PIC/s و افزایش سهم فرآورده‌های دارویی طبیعی و سنتی در بازار دارویی کشور نیز از جمله اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در این زمینه بوده است.

سازمان غذا و دارو با راه اندازی سامانه TTAC در تسهیل صدور مجوز الکترونیک برای جهت صدور پروانه واردات، تولید، ترخیص و گشایش نیز اقدام کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محصولات آرایشی محصولات بهداشتی تولید داخل ارتقای سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۵۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی

معصومه مهربان گفت: درحال حاضر فرآورده‌های غذایی بدون گلوتن در کشور به میزان بسیار محدود تولید می‌شود، بیماران مبتلا به سلیاک در صورت مصرف نان و کیک و سایر مواد غذایی دارای گلوتن دچار حملات این بیماری خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروزه امنیت غذایی یکی از ارکان پیشرفت و توسعه در دنیا است، تصریح کرد: از همین رو گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار به ویژه در حوزه فرآورده‏‌های حاصل از غلات و شبه غلات (کینوا) کم آب‌بر، برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی عنوان کرد: آرد بدون گلوتن مخصوص بیماران سلیاکی غنی از فیبر و پروتئین، امگا ۳ و امگا ۶ و آنتی‌‏اکسیدان‏‌های طبیعی است که برای سایر افراد از جمله کودکان، نوجوانان، سالمندان، ورزشکاران و ... نیز توصیه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی
  • هشدار سازمان غذا و دارو به خانم ها درباره استفاده از رژهای لب
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها
  • ‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور