Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پیشنهاد حذف ماده ۳ طرح یک فوریتی «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» در حالی با ۷۶ رای موافق و ۱۲۰ رای مخالف تصویب نشد که نظر ۹۴ نماینده مجلس نقشی در این تصمیم نداشت. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ دویست و هشتاد و پنجمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ساعت حدود ۸ و ۳۰ دقیقه به ریاست علی لاریجانی و با ۹۵ کرسی خالی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سومین دستور کار این جلسه، بررسی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» درباره طرح یک فوریتی «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» بود.

طبق ماده یک مقرر شد ماده ۴ قانون انتخابات مجلس مصوب سال ۷۸ با اصلاحات والحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح شود. (ماده ۴) چنانچه انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه اصلی، باطل یا به هر دلیل متوقف شود، به نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد و اعتبارنامه منتخبین مورد تایید مجلس واقع نشود یا به علت فوت، استعفا و هر علت دیگر، حوزه انتخابیه‌ای، یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، انتخابات میان دوره‌ای در حوزه‌های فاقد نماینده، همزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی انجام می‌شود.

تبصره ۱: چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی مانده باشد، وزارت کشور مکلف است ظرف مدت ۵ ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلام، با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات را در حوزه‌های مربوطه برگزار کند.

تبصره ۲: در انتخابات میان دوره ای، کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رای نداده با شند.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده دو قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند. بر این اساس عنوان فصل دوم قانون به عنوان حوزه بندی و کیفیت انتخابات اصلاح می‌شود.

پیشنهاد حذف
در ادامه، سیدحسین نقوی‌حسینی دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران و عضو سه دوره کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد حذف ماده ۳ این طرح را ارائه کرد. این ماده در فصل دوم طرح و ذیل عنوان «حوزه‌بندی و کیفیت انتخابات» مطرح شده است.

در ماده سه این طرح آمده بود حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود واقع در آن استان موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۳۰ فروردین ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی؛ حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه مو جود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند.

تبصره ۱: تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تعیین گردیده است.

تبصره ۲: در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد، شهرستان یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارند به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیکترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند.

تبصره ۳: حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی می‌باشند.

زمینه بروز آشوب
سیدحسین نقوی حسینی به عنوان پیشنهاد دهنده حذف این ماده - طبق گزارش خانه ملت - با اشاره به اینکه اصلاح حوزه بندی و کیفیت انتخابات، مشارکت مردمی را کاهش می‌دهد، گفت: انتخابات استانی، مردم را کنار می‌گذارد و این درحالی است که در هیچ نظام سیاسی در دنیا، انتخابات استانی و ایالتی به صورت حداکثر نسبی برگزار نمی‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه در انتخابات کشور‌های اروپایی فقط ۳۲ درصد مردم پای صندوق‌های رأی می‌روند که آن‌ها هم افراد صرفاً حزبی هستند که نشان دهنده عدم جامعیت انتخابات است.

وی افزود: نباید فراموش کرد این امر زمینه بروز آشوب‌های اجتماعی و انتخاباتی را افزایش می‌دهد، زیرا کشور ما قومیتی بوده و دارای مذاهب مختلف است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات به معنای حزبی شدن انتخابات است و کسانی که دارای پول، زور و حزب قدرتمند هستند و می‌توانند از متمول‌ها برخوردار شوند، پیروز انتخابات خواهند بود.

ورود نخبگان و بزرگان
در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با این پیشنهاد حذف گفت: هدف از استانی شدن ارتقای قابلیت و توان قوه مقننه است؛ در ۵ مجلس اخیر ایران موضوع استانی شدن رأی آورده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه در همه دنیا انتخابات به صورت ایالتی و استانی برگزار می‌شود غیر از ایران؛ و این در حالی است که استانی شدن موجب ورود نخبگان و بزرگان به مجلس خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد، از گرفتاری نمایندگان به مسائل بخشی جلوگیری خواهد کرد و خرید و فروش رأی را کاهش خواهد داد.

در ادامه مجتبی ذوالنوری ضمن موافقت با پیشنهاد حذف ماده مذکور گفت: اگر افراد درصدد نخبه گزینی هستند، مطمئناً مردم شهرستان بهتراز جمع استان نخبگان حوزه انتخابیه خود را می‌شناسند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح افراد یا باید آنقدر پولدار باشند، تا بتوانند در سطح استان تبلیغات کنند، یا از طریق پولدار‌های متمکن که درد مردم را نمی‌فهمند وارد عرصه انتخابات شوند. همچنین دعوا‌های قومیتی نیز ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع سبب وامدار شدن نمایندگان خواهد شد، خاطرنشان کرد: امروز نمایندگانی که لیستی رأی می‌آورند نمی‌توانند ارتباط عمیقی با مردم مناطق محروم داشته باشند. همچنین در شهر‌های کوچک کسانی که رأی خواهند آورد، به دلیل وابسته بودن به لیست انتخاباتی خود را مستغنی از رفتن به شهر‌های کوچک می‌دانند.

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون «امور داخلی کشور و شورا‌ها» در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با پیشنهاد حذف مذکور گفت: حوزه‌های فعلی انتخاباتی براساس سیاست‌های کلیه انتخابات ابلاغی رهبر انقلاب حفظ شده است.

به گزارش میزان، علی لاریجانی که ریاست اداره جلسه را برعهده داشت، قبل از به رای گذاشتن پیشنهاد سیدحسین نقوی‌حسینی گفت: دولت و کمیسیون مخالف هذف این ماده هستند.

رئیس مجلس همچنین درخواست رفع ابهام یکی از نمایندگان را نپذیرفت و گفت: حذف، رفع ابهام ندارد.

نهایتا پیشنهاد حذف ماده ۳ طرح ««اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی»» به رای‌گذاشته شد.     در جریان این رای‌گیری، از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس دهم، فقط ۲۰۷ نماینده در صحن علنی حضور داشتند یعنی ۸۳ نماینده حضور نداشتند!
از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر نیز، فقط ۱۹۶ نماینده در رای‌گیری شرکت کردند یعنی ۱۱ نماینده علی‌رغم حضور در صحن علنی در رای‌گیری شرکت نکردند.
نهایتا پیشنهاد حذف ماده ۳ طرح یک فوریتی «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» با ۷۶ رای موافق و ۱۲۰ رای مخالف و بدون نقش‌داشتن نظر ۹۴ نماینده مجلس، تصویب نشد.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی صحن علنی استانی شدن انتخابات نخبه گرایی مرکز استان ها حوزه انتخابیه هزینه انتخابیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

به گزارش جماران، جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.

 

ردیف

موضوع برنامه

مهلت اجرا به روز

تاریخ اجرای برنامه

1

تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی

7 روز

1403/01/21 تا  1403/01/27

2

صدور دستور تجدید انتخاب  معتمدین هیأت اجرایی

1 روز

1403/01/28

3

اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی ، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان 

حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات

1403/01/30

4

انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت اجرایی و معرفی به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم

10 روز

1403/01/29  تا 1403/02/07

5

انتشار آگهی اسامی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته اند در سراسر  حوزه انتخابیه  توسط فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه  مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان)

1 روز

1403/02/11
6

انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه  های انتخابیه ای مرحله دوم  توسط هیأت های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان)

1 روز

1403/02/11

7

صدور احکام اعضای شعب اخذ رأی مرحله دوم و دعوت از آنان جهت شرکت در جلسه توجیهی

10 روز

1403/02/11  تا 1403/02/20

8

تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (از ساعت 00:00 روز پنجشنبه 1403/02/13 تا  08:00 صبح روز پنجشنبه مورخ 1403/02/20)

7 روز

1403/02/13  تا 1403/02/20

9

ثبت کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی و تأیید شورای نگهبان

یک هفته قبل از روز اخذ رأی

1403/02/14

10

صدور کارت جهت حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی از سوی هیات نظارت مربوطه

3 روز

1403/02/18 تا 1403/02/20

11

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (ممنوعیت از  ساعت 08:00 صبح روز پنجشنبه مورخ 1403/02/20 آغاز می شود.)

1 روز

1403/02/20
12

اخذ رأی از واجدین شرایط

1 روز

1403/02/21

 

 

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرایم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرائم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • دور دوم انتخابات مجلس در دو حوزه خوزستان برگزار می‌شود