Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:02:37 GMT

دو خبر زیست محیطی از لاهیجان

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۲۲۵۶

دو خبر زیست محیطی از لاهیجان

لاهیجان - ایرنا - در کارگاه آموزشی با محوریت آشنایی با تالاب ها در تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان با حضور دانش آموزان لنگرودی بر انتقال مفاهیم و ارزش های زیست محیطی تاکید شد.

در این کارگاه آموزشی زیست محیطی دانش آموزان با اکولوژی و اهمیت تالاب ها به عنوان زیستگاهی پر فایده و موجودات زنده در آن و با مفاهیم تالاب، کنوانسیون رامسر، مشخصات تالاب امیرکلایه ،فرصت ها و تهدیدات آن آشنا شدند و در ادامه ضمن بازدید میدانی از تالاب و سایت پرنده نگری با حضور محیط بانان و کارشناسان محیط زیست موارد مورد بحث قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید امین نجات رییس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود به خبرنگار ایرنا گفت:این کارگاه آموزشی با هدف آموزش به دانش آموزان در زمینه محیط زیست به ویژه آشنایی با تالاب امیرکلایه لاهیجان و باهمکاری اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان و پاسگاه محیط بانی امیرکلایه و محیط بانان پرتلاش آن برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی امیرکلایه یکی از مهمترین تالاب ها در شرق گیلان است که نقش و اهمیت خاصی در زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به سواحل جنوبی دریای خزر دارد.
تالاب امیر کلایه در سال 1354 در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب ها که در رامسر برگزار شد و به کنوانسیون رامسر مشهور است، به ثبت رسید.
در این تالاب تاکنون 105 گونه گیاهی ، 15 گونه و زیرگونه ماهی و 136 گونه پرنده به ثبت رسیده و این تالاب یکی از زیستگاه های مهم و شاخص زیست محیطی در سواحل جنوب دریای خزر به شمار می رود.
مساحت تالاب امیرکلایه لاهیجان بر اساس آخرین تصاویر هوایی که در سال 1372 گرفته شده؛ 935 هکتار است که 653 هکتار آن نیزار و بخش نیمه مرطوب و 282 هکتار آن نیز پهنه آبی است.

** فرمانده پاسگاه امیرکلایه لاهیجان قهرمان کشوری تالاب شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان گفت: فرمانده پاسگاه محیط بانی امیر کلایه لاهیجان عنوان قهرمانی تالاب را دریافت کرد و محیط بان نمونه کشوری شد.
علی امیری افزود: در مراسمی که به مناسبت روز جهانی تالاب ها، در شهر تالابی بندر خمیر استان هرمزگان با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد حسن گلپور حسنعلی ده فرمانده پاسگاه سر محیط بانی امیر کلایه لاهیجان به دلیل مجموعه فعالیت ها از جمله حفظ و حراست از عرصه طبیعی تالاب امیر کلایه ، جلوگیری از شکار و صید در منطقه، ممانعت از تعرض به تمامیت منطقه از جمله جلوگیری از برداشت آب تالاب و تغییر کاربری اراضی، حفظ گونه های گیاهی و جانوری، هدایت و آموزش بازدید کنندگان و جلب مشارکت های مردمی به عنوان محیط بان نمونه و قهرمان تالاب معرفی شد.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست گيلان لاهيجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۲۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد