Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@21:27:13 GMT

وام ازدواج به کودک-همسران تعلق نمی‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۳۳۶۱

پیمان حاج‌محمود عطار: «برای پرداخت وام ازدواج به زوجین بودجه‌ای براساس میانگین ‏سن ازدواج جوانان که قاعدتا بالای ١٨‌سال و سن رشد قانونی است تخصیص داده شده»

به گزارش شهروند، طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ١٣ سال، سال گذشته و در فراکسیون زنان مجلس مطرح شد. این طرح از ‏آن زمان تا دی ماه امسال که در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی رد شود، پستی‌ها و ‏بلندی‌های بسیاری به خود دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح بار دیگر عاملی شد تا فعالان حقوق کودک از معایب ازدواج در ‏سنین کودکی بگویند و این‌که در بسیاری از کشور‌ها ازدواج دختران در سنین پایین نوعی خشونت جنسی ‏است و ازجمله مقوله‌های آسیب اجتماعی به شمار می‌آید. اما مخالفان با منع ازدواج کودکان در سنین ‏پایین، مسائلی از قبیل: سنت، پذیرش عرف و ... را مطرح کردند که به نظر می‌رسد در یک جمع‌بندی کلی ‏با اوضاع و احوال فعلی جامعه سر سازگاری ندارد.

درنهایت این صف‌کشی‌ها به نتیجه‌ای نرسید و عاملی ‏نشد تا قانونی برای جلوگیری از ازدواج کودکان زیر ١٣‌سال تدوین شود. زهرا ساعی از اعضای کمیسیون ‏اجتماعی مجلس در این باره گفته «این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد، اما به تصویب ‏کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس نرسید. چرا که ازدواج در سنین پایین در برخی نقاط کشور و به‌ویژه ‏برخی روستاها، جزو سنت‎های بومی آن منطقه و امری طبیعی است و از این رو معتقدیم طرح ممنوعیت ‏ازدواج کودکان باید با تفکیک این مناطق و موارد خاص، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار بگیرد.» ‏

با وجود این‌ها روز گذشته محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نقدی به این ‏مورد گفت: «وام ازدواج به کودک همسران تعلق نمی‌گیرد و والدین به بهانه وام ازدواج کودکانشان را وادار به ‏ازدواج نکنند.» این گفته‌های تندگویان هرچند می‌تواند مانعی مقابل کسانی باشد که از این راه به دنبال کسب ‏درآمد هستند، اما از آنجایی که قانونی برای این مورد تصویب نشده، با اما‌ها و اگر‌های بسیاری مواجه است.

‏چنانچه پیمان حاج محمود عطار، می‌گوید: «به نظر می‌رسد برای پرداخت وام ازدواج ‏به زوجین بودجه قابل ملاحظه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار بانک مرکزی و به تبع آن ‏بانک‌های سراسر کشور قرار داده شده که این بودجه براساس میانگین سن ازدواج جوانان و براساس ‏آمار‌های موجود کشور که قاعدتا بالای ١٨‌سال و سن رشد قانونی است محاسبه و بودجه تخصیص داده شده ‏است. اگر رویه‌ای برخلاف عرف معمول جامعه مبنی بر ازدواج کودکان به صرف بلوغ جنسی آنان معمول شود ‏و این ازدواج از طریق دفاتر رسمی ازدواج به ثبت برسد قاعدتا یک حق مکتسبه‌ای برای دختران و پسرانی که ‏کودک بوده، ولی خارج از عرف علمی و معمول ازدواج کرده‌اند ایجاد خواهد شد و قطعا این ازدواج‌ها و تعداد ‏آن‌ها در آمار پیش‌بینی شده سازمان برنامه و بودجه و سیستم بانکی کشور پیش‌بینی و تخصیص داده نشده و ‏از این حیث هیأت وزیران و قوه مجریه در پرداخت وام به این گونه زوجین دچار مشکل خواهند شد.»

‏ عطار همچنین می‌گوید از نظر مخالفت با ازدواج کودکان قبل از سن رشد قانونی-١٨ سال- از سوی پزشکان، ‏روانشناسان، حقوقدانان، انتقادات بسیاری در رسانه‌ها و محافل علمی مطرح شده است که خوشبختانه این ‏انتقاد‌ها موجب طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ١٣‌سال در قوه مقننه شد. این درحالی است که ازدواج ‏دارای شرایط و ارکان مهمی است و صرف رسیدن شخص به بلوغ جنسی و طبیعی موجب پذیرش مسئولیت ‏سنگین ازدواج نمی‌شود و قطعا پس از مدتی به دلیل نواقصی که در روح و جسمش وجود دارد ادامه زندگی ‏مشترک او با همسرش و احیانا فرزندش با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد که در پرونده‌های قضائی ‏مواردی از این دست را بسیار دیده‌ایم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ازدواج کودکان کودک آزاری وام ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

به گفته دکتر فرح بخش رئیس دادگستری شهرستان زرند بر اثر شدت بارندگی سیلابی شدن معابر این شهرستان خانمی به همراه دو فرزند خردسالش از ساختمان دادگستری شهرستان زرند خارج و در محل درب ورودی دادگستری منتظر رسیدن آژانس می‌شود.

در این حین که به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب جوی آب جلوی دادگستری همانند بخشی از خیابان مملو از آب و گل بود پای یکی از فرزندان این خانم سر می‌خورد و به داخل جوی آب می‌افتد، بلافاصله با فریاد کمک خواهی مادر و کمک سرباز دادگستری تلاش برای نجات جان کودک گرفتار در جوی آب اقدام می‌کند 

در حالی که توجه شاهدان معطوف نجات فرزند اول می‌باشد متاسفانه فرزند دوم این خانم نیز داخل جوی آب سقوط می‌کند و جریان آب او را به دهانه پل ورودی دادگستری می‌برد که در این لحظه یکی از کارمندان دادگستری زرند به نام کردی که شاهد افتادن این کودک به داخل جوی مملو از آب بود به کمک او می‌شتابد و وی را به طرز معجزه آسایی از داخل سوراخ مملو از آب پل ورودی دادگستری زرند نجات می‌دهد.

 

رئیس دادگستری زرند سپس با حضور در بیمارستان در جریان درمان کودکان قرار گرفت. 

وی از اقدام تحسین بر انگیز کارمند و سرباز دادگستری و همچنین کادر درمان در نجات کودکان قدردانی کرد. 

لازم به ذکر است آقای کردی کارمند دادگستری زرند که در جریان کمک به کودک دوم خودش دچار آسیب دیدگی می‌شود ساعتی را در بیمارستان بستری بود. 

 کردی هم گفت: زمانی که متوجه افتادن این کودک به درون جوی آب شدم فوراً وارد عمل شدم و توانستم دست این کودک را که جریان آب او را به داخل سوراخ پل برده بود بگیرم و او را نجات دهم؛ و این اتفاق در حالی افتاد که مادر این کودک پیگیر نجات فرزند اولش بود و اصلاً متوجه افتادن کودک دیگرش در درون جوی آب نشده بود.

 

امین عربپور رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان زرند هم گفت: در ساعت ۱۳:۱۳ امروز ظهر بدنبال گزارش مردمی مبنی بر وقوع حادثه برای دو کودک خردسال بدلیل سقوط و گرفتار شدن در مسیر سیلاب بلافاصله نزدیک‌ترین تیم فوریت‌های پزشکی به محل حادثه (ورودی دادگستری) اعزام میگردد. 

امین عرب پور ادامه داد: خوشبختانه قبل از رسیدن امبولانس به محل دو دختربچه ۴ و ۷ ساله توسط یکی از کارمندان دادگستری از سیلاب نجات داده شده بودند در نهایت دو کودک حادثه دیده و کارمند ناجی بعد از انجام اقدامات لازم جهت بررسی بیشتر و معاینات تکمیلی توسط امبولانس به بیمارستان سینای زرند منتقل شدند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • یونیسف: کشتار کودکان در غزه باید متوقف شود
  • شکوفایی استعدادهای کودکان با اسباب بازی مناسب
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب