Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه دانش فضایی گفت: ایران نهمین کشوری بود که امکان حضور در فضا را پیدا کرده است.

منوچهر منطقی دبیر ستاد فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی  پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه ایران در حوزه فناوری فضایی و دستاوردهای این علم در دوران قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: بزرگترین دستاورد کشور در چهار دهه اخیر حضور در میان ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ دارا بودن دانش فضایی است و این نکته بسیار مثبتی تلقی می‌شود و نیازمند توسعه بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ایران از لحاظ ورود به فضا رتبه نهم را در میان کشور‌های صاحب این دانش دارد، اما برای حفظ و حتی توسعه این جایگاه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

منطقی با اشاره توانمند بالای علمی در حوزه دانش فضایی تصریح کرد: برای توسعه این  دانش باید کارهای عملیاتی در دستور کار قرار گیرد علاوه بر آن کارهای علمی در برنامه ریزی ها گنجانده شود و تاسیس آزمایشگاه فضایی دانش آموزان به توسعه کیفی این دانش کمک بسزایی می‌‎کند.

توسعه جامعه هدف برای دستیابی به دانش فضایی

دبیر ستاد فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری گفت:  با توسعه دانش فضایی میان دانش آموزان طیف مخاطب را افزایش می‌دهیم و این دانش را فقط محدود به دانشجویان نمی‌کنیم و در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت های علمی را  از گرفته نجوم تا کاربرد ماهواره ها در فضا و کسب و کارهای مربوط به این زمینه ها برای قشر دانش آموزی تدارک دیده است.

وی درباره چشم انداز علم فضایی در کشور با توجه به مسیر طی شده بیان کرد:کار را از حد صفر آغاز کردیم و از دهه دهه ۷۰، ۸۰ توجه به دانش فضایی رونق بیشتری پیدا کرد و در مقایسه با دنیا پیشرفت خوبی داشتیم، اما باید از حالا به بعد طراحی کار به گونه‌ای باشد که روی یک نقطه ثابت نمی‌‎مانیم.

علل موفق نبودن پرتاب پیام در مدار هدف

منطقی درباره پرتاب ماهواره های تولید داخل و برنامه ریزی برای پرتاب این ماهواره گفت: برنامه ریزی و اقدامات علمی برای پرتاب ماهواره ها انجام شده است و در این حوزه های فعالیت های قابل توجهی داشتیم.

دبیر ستاد فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری درباره پرتاب ماهواره پیام و قرار نگرفتن آن در مدار هدف بیان کرد: برای حصول به نتیجه قطعی پرتاب چندین باره و به طور معمول ۱۰ باره  یک ماهواره دور از تصور نیست و درباره ماهواره پیام هم پرتاب به گونه ای بود که ماهواره یک مدار پایین تر از مدار هدف قرار گرفت بنابراین پرتاب پیام مشکل چندانی از نظر علمی یا عملیاتی نداشت و با ید به این موضوع توجه کنیم در مسائل فضایی موضوعات ناشناخته بسیاری داریم.

وی درباره آمادگی زیر ساخت علمی پرتاب شریف ست ماهواره  اظهار کرد: در هر تست فناوری مختلفی بررسی می‌شود و شریف ست قرار است دقت تصویر برداری را ارتقا خواهد داد   بنابراین با هر پرتاب فناوری خود را مرحله به مرحله بهبود می‌بخشیم.

منطقی درباره برنامه های جدید در حوزه توسعه دانش فضایی اظهار کرد: در حوزه تصویربرداری اقدامات خوبی داشتیم و با دانشگاه های علم و صنعت، شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر و  مالک اشتر وارد کار شدیم و این دانشگاه در حوزه های فضایی قوی ظاهر شدند.

دبیر ستاد فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه چندین طرح فضایی همزمان با هم کلیدمی‌خورد، گفت: این طرح ها معمولا حدود سه سال بعد به مرحله اجرا می‌رسند و اکنون هم دانشگاه علم و صنعت طرح های خوبی در حوزه فضایی آغاز کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد، سفینه فضایی خدمه شنژو۱۸ روز چهارشنبه به سکوی پرتاب مرکز پدتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین منتقل شده و بواسطه موشک لانچ مارچ این عملیات اجرا می‌شود.

موشک و سفینه فضایی از کارخانه آزمایش مونتاژ آن از یک مسیر یک و نیم کیلومتری گذر و به محل پرتاب منتقل شدند. موشک به همراه فضاپیما به صورت عمودی برای آزمایش قبل پرتاب بررسی شد تا مشکلات احتمالی قبل از پرتاب برطرف شود و زمان انتظار برای اجرای مأموریت کاهش یابد.

بر اساس گزارش این آژانس، امکانات و تجهیزات موجود در سایت پرتاب در شرایط خوبی قرار دارند و بررسی‌های مختلف عملکرد قبل از پرتاب مجدد صورت می‌گیرد.

آژانس فضایی سرنشین‌دار چین گفته است: سفینه فضایی به زودی و در زمان مناسب پرتاب می‌شود و اکنون چین آماده پرتاب فضانوردان مأموریت شنژو۱۸ است.

به گفته این سازمان، عملیات پیش‌رو پروژه فضانوردی بزرگی است که نشان دهنده پیشرفت چین در حوزه فضاپیما‌ها و فضانوردی است. تیم شنژو۱۸ شامل سه فضانورد حرفه‌ای است که طی یک مأموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی این کشور سفر سفر می‌کنند.

این ایستگاه فضایی در اوایل سال ۲۰۲۱ پرتاب شده و تا کنون میزبان چندین مأموریت فضایی بوده است.

مأموریت شنزو۱۸ نشان دهنده توانایی‌های پیشرفته چین در فضانوردی و فضاپیما‌های ساخته شده در داخل کشور است. این مأموریت جدید همچنین نشانگر تمامیت چین در تلاش برای توسعه فناوری‌های فضایی و ارتقای نفوذ فضایی کشور است.

با اجرای این عملیات چین به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در صنعت فضایی جای می‌گیرد و نشان می‌دهد که توانایی برنامه‌های پیشرفته فضایی را دارد. این مأموریت همچنین بیانگر آن است که چین به سرعت در جهت توسعه فضانوردی و فضاپیما‌های پیشرفته قدم بر می‌دارد و در آینده نیز نقش مهمی در اکتشافات فضایی خواهد داشت.

هدف اصلی این مأموریت، تعمیر و نگهداری آرایه خورشیدی ماژول هسته «تیانه» (ایستگاه مداری چین) است. پنل‌های خورشیدی بزرگ این آرایه در معرض برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها قرار دارند و به همین دلیل نیاز به تعمیر و بازسازی آن به منظور پیشبرد مأموریت‌ها و اهداف فضایی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند
  • زارع‌پور: امسال ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب می‌شود
  • وزیر ارتباطات: پرتاب ماهواره‌های سنگین‌ در راه است
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها