Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر حوزه مدیریت منابع آب به خبرنگار مهر گفت: در طول ۱۵ سال اخیر ارتباط مستقیمی میان افزایش برداشت آب زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه و کاهش حجم دریاچه وجود داشته است. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی یکی از علت‌های کاهش حجم دریاچه ارومیه است.

مهدی ابراهیمی موینی گفت: بررسی گزارش شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نشان می‌دهد که چالش فعلی دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۷۰ شروع‌ و در طی ۲۰ سال گذشته حدود ۴ متر از تراز دریاچه کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با توجه به آمار فعلی، حدوداً ۹۰ درصد از حجم و بیش از ۵۰ درصد از وسعت آن نسبت به تراز اکولوژیک کاهش پیدا کرده است.  

وی در پاسخ به اینکه علت اصلی کاهش حجم دریاچه ارومیه چیست گفت: کاهش حجم دریاچه ارومیه دو علت اصلی دارد: عوامل طبیعی و عوامل انسان‌ساخت. مهم‌ترین عامل طبیعی، کاهش بارندگی است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که میزان بارندگی در سطح حوضه دریاچه ارومیه طی ۱۰ سال اخیر نسبت به میانگین بلندمدت کاهش محسوسی نداشته است. بنابراین علت کاهش حجم دریاچه ارومیه، عامل بارندگی نیست. پس باید به دنبال عوامل دیگری برای کاهش حجم دریاچه ارومیه بود که می‌توان به عوامل انسان‌ساخت اشاره کرد.  

این پژوهشگر حوزه مدیریت منابع آب تأکید کرد: کارشناسان برای پاسخگویی به این سؤال، دلایل متعددی را بیان کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برداشت بیش‌ازحد مجاز از منابع آبی حوضه، توسعه بی‌رویه بخش کشاورزی، کشت محصولات با الگوی مصرفی آب زیاد در حوضه آبریز دریاچه و پل میان‌گذر دریاچه ارومیه اشاره کرد.

ابراهیمی افزود: مسأله‌ای که باید به آن پرداخت بحث ارتباط میان تغییرات برداشت آب زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه و تغییرات حجم دریاچه ارومیه در سالیان اخیر است.

وی یادآور شد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه دارای ۲۵ محدوده مطالعاتی است که وضعیت توسعه بهره‌برداری از آب زیرزمینی آن‌ها به تفکیک شامل ۳ محدوده آزاد، ۴ محدوده پیشنهادی ممنوعه، ۱۳ محدوده ممنوعه و ۵ محدوده ممنوعه بحرانی است. با توجه به اینکه تمام محدوده های مطالعاتی حوضه با دریاچه ارومیه تبادل ندارند، برای مطالعه تنها محدوده‌های اطراف دریاچه که امکان تبادل با دریاچه را دارند انتخاب شده است.  

این پژوهشگر حوزه مدیریت منابع آب تأکید کرد: محدوده‌های مطالعاتی منتخب به‌تفکیک استان عبارتند از سلماس، کهریز، ارومیه، رشکان، نقده، مهاباد، میاندوآب و جزایر دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی و مراغه، عجب شیر، شیرامین، آذرشهر، صوفیان- شبستر، تسوج و جزایر دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی.

 مقایسه برداشت از آب زیرزمینی در محدوده‌های منتخب حوضه با حجم دریاچه ارومیه

ابراهیمی ادامه داد: میزان برداشت آب زیرزمینی در طی این ۱۵ سال روند صعودی داشته است و حجم دریاچه ارومیه رو به کاهش است. به‌طوری‌که در سال ۹۴ شاهد هستیم که برداشت از آب زیرزمینی حوضه کاهش یافته و دقیقاً متناسب با همین وضعیت، حجم دریاچه افزایش یافته است. پس می‌توان گفت که ارتباط مستقیمی میان برداشت از آب زیرزمینی و حجم دریاچه وجود دارد.  

وی تاکید کرد: با توجه به بررسی صورت گرفته، یکی از علل کاهش حجم دریاچه ارومیه، اضافه برداشت آب زیرزمینی در محدوده‌های اطراف دریاچه است. همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی موجب کسری مخزن آبخوان‌های اطراف دریاچه شده است. به‌طوری‌که درحال‌حاضر ۱۲ مورد از محدوده‌های مطالعاتی منتخب، جزء محدوده‌های ممنوعه هستند که مؤید برداشت‌های بی‌رویه در این محدوده‌ها است. بنابراین به‌نظر می‌رسد برای حل این مشکل لازم است تا مدیریت مناسبی بر برداشت آب از منابع آب زیرزمینی اطراف دریاچه صورت گیرد.

کد خبر 4534884

منبع: مهر

کلیدواژه: آب زیرزمینی چاه غیرمجاز دریاچه ارومیه منابع آبی مهدی ابراهیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مجید رستگاری در تشریح این خبر گفت: در  این مرحله   ، نخست بخشی ازحقابه   از دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین رها سازی می شود  و در ادامه  از ذخایر پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می شود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست  ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و درمرحله بعدی    پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه     از طریق سامانه های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه  روانه می شود.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر   رهاسازی شده بود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم