Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از اینکه طرح ۱۱۰ سکه ای نتوانست تاثیری در کاهش تعداد زندانیان مهریه داشته باشد نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرح ۱۴ سکه ای هستند که به عنوان مهریه قابل پیگیری در محاکم قضایی باشد اما سرانجام این طرح چه می شود و آیا می تواند در کاهش این آمار تاثیری داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فضای مجازی همه مسائل عادی زندگی روزمره مردم از خرید های اینترنتی گرفته تا روابطی عاطفی و روزمره آن ها دچار تغییراتی شده است که قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بسیاری از ازدواج هایی که در بستر آشنایی در فضای مجازی صورت می گیرد به کلاهبرداری و طلاق منجر می شود و البته برخی جوانان نیز بدون تفکر و تعقل و با یک رویکرد احساسی و بدون شناخت وارد زندگی شده و همین می شود که هنوز جوهر عقدشان خشک نشده باید به دفاتر طلاق مراجعه کنند.

ما در اینجا به دلایل افزایش آمار طلاق کاری نداریم، کلیدواژه گزارش ما  “مهریه ” است، آری همان هدیه ای که بسیاری از زوج های جوان با خودشان می گویند مهریه را کی داده و کی گرفته و با همین تفکر تن به مهریه های نجومی و عجیب و غریبی می دهند که نه تنها پیوند آن ها را محکم تر نکرده بلکه بلای عظیمی می شود که حالا حالاها از آن خلاصی نخواهند یافت.

با توجه به ناتوانی مردان در پرداخت مهریه و افزایش تعداد چشمگیر زندانیان مهریه، قانونگذار طی سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی را برای محدود کردن صدور احکام زندان برای بدهکاران مهریه در نظر گرفت که مسئولیت کیفری برای ١١٠ سکه طلا ازجمله این اقدامات بود. هرچند فردی که ناتوان از پرداخت مهریه به دلیل عجز مالی بود، حال چه ١٠سکه و چه ١١٠سکه، درنهایت مرد راهی زندان می‌شد. این قانون کمکی در جهت کاهش زندانیان مهریه نکرد، بنابراین نمایندگان مجلس درصدد بودند که این موضوع را سر و سامان دهند و به همین دلیل، در تازه ترین طرح خود به دنبال این هستند که ۱۴ سکه به عنوان مهریه قابل پیگیری در محاکم قضایی به تصویب برسد.

جزئیات این طرح و سرانجامی که برای آن در مجلس اتفاق افتاد را از یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که به عنوان کمیسیون فرعی با کمیسیون قضائی مجلس در تصویب این طرح فعالیت می کنند جویا شدیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که در کشور داریم و بخشی از خانواده ها و جوانان را درگیر کرده است بحث مهریه هاست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: دختر بلافاصله بعد از اینکه عقد جاری شد می تواند مهریه خود را مطالبه کند و داماد باید تمام این مطالبه را بپردازد ولی متاسفانه مردم به این مسئله توجه ندارند و فکر می کنند که یک موضوع صوری است و همین امر باعث می شود بعضی مواقع اعداد نجومی را به عنوان مهریه بنویسند و مشکلاتی را پدید می آورد که بعدها برای زوجین دردسر می شود.

سعیدی در ادامه به طرح مجلس برای حمایت قانونی از میزان مهریه اشاره کرد و گفت: تعدادی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که براساس آن تعیین ۱۴ سکه به‌عنوان معیار محاسبه مهریه در محاکم قضایی در نظر گرفته شود و در مرحله بررسی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این طرح باید با اخذ نظر کارشناسی قوه قضائیه و هم چنین مرکز ملی پژوهش های مجلس باشد یعنی هم تایید قانونی داشته باشد و هم تایید شرعی لذا قرار شد که مجددا در کمیسیون مراعا گذاشته شود و بین مرکز پژوهش ها و قوه قضائیه مطالعه شود تا طبق نظرات کارشناسی این دو ارگان، قانونی تصویب  شود که هم جامع باشد و هم بتواند این معضلات را که بروز و ظهور پیدا کرده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: البته اینکه این قانون بعد از تصویب شامل حال کسانی که در حال حاضر به دلیل مهریه در زندان هستند و یا فراری هستند نمی شود و هر قانونی که امروز تصویب می شود نمی شود به گذشته نسبت داد چرا که در گذشته حق و حقوقی بین افراد جاری شده و طرفین قبول کردند هر چند که الان گرفتار شدند.

سعیدی گفت: ریاست محترم قوه قضائیه بخشنامه ای صادر کرده که مهریه را تبدیل به قسط می کنند تا کسانی که به این دلیل در زندان به سر می برند و یا فراری شدند به یک نحو معقولی از عهده آن بربیایند .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس

الهام آزاد گفت: لایحه امنیت زنان، مواد و تبصره‌های زیادی دارد و بعید است بتوانیم این لایحه را در مجلس دوازدهم به تصویب نهایی برسانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ لایحه یک فوریتی «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» امروزسه شنبه 28 فروردین ماه 1403 برای چندمین نوبت متوالی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفت. پیشتر قرار بود کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، این لایحه را به صحن بیاورد اما مجلس ادامه بررسی لایحه بودجه 1403 را در دستور کار قرار داد.

الهام آزاد؛ عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره علت مطرح نشدن لایحه امنیت زنان در صحن امروز مجلس به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: این لایحه در دستور طرح در صحن علنی مجلس قرار داشت اما هیات رییسه مجلس باید تایید کند کدام لایحه در صحن مطرح شود.

وی در پاسخ به این پرسسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب نهایی خواهد شد یا خیر گفت: لایحه مذکور، مواد و تبصره‌های زیادی دارد و بعید است بتوانیم تمام آن‌ها را در مجلس یازدهم بررسی کنیم زیرا عمر زیادی از مجلس یازدهم باقی نمانده است و وقتی لایحه‌ای در صحن مجلس مطرح می‌شود جزییات و پیشنهادات سایر نمایندگان نیز در تصویب نهایی آن اهمیت دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بعید می‌دانم لایحه «امنیت زنان» را بتوانیم در مجلس فعلی تصویب کنیم و احتمالا تصویب نهایی آن برای مجلس دوازدهم باقی می‌مانند زیرا تا پایان عمر مجلس فعلی فقط ده جلسه باقی مانده است.

20 فروردین سال جاری؛ فاطمه رحمانی، عضو فراکسیون اجتماعی مجلس پس از به تعویق افتادن طرح لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفته بود: احتمالا هفته آینده در صحن علنی مجلس به «لایحه امنیت زنان» بپردازیم.

بنا بر اخبار دریافتی خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ نمایندگان مجلس یازدهم درهفته‌های پایانی مجلس، تصویب بودجه سال 1403 را در الویت صحن علنی قرار داده‌ند و پس از تصویب آن به لوایح و طرح‌های دیگری مانند لایحه ازتقای امنیت زنان خواهند پرداخت و بنا به گستردگی این لایحه احتمالا تصویب نهایی آن موکول به مجلس دوازدهم شورای اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/

فاطمه نورنژاد کد خبر: 1227415 برچسب‌ها امنیت اجتماعی

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود، کارگران هم تعطیل هستند
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • ویکند ۲ روزه در بخش‌خصوصی؟
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • اعلام جزئیات کاهش ساعت کار هفتگی