Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال میراث فرهنگی و پژوهشگر مسائل اقلیت های مذهبی، گفت: در نشست جمعی از اقلیت‌های مذهبی اهواز با استاندار خوزستان، پیشنهاد نام گذاری اهواز به عنوان شهر ملی یا جهانی مینا کاری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مجتبی گهستونی، اظهار کرد: در نشست جنعی از پیروان ادیان الهی و توحیدی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با استاندار خوزستان که چندی پیش برگزار شد، نمایندگانی از پیروان مسیحی آشوری کلدانی ارمنی زرتشتی و صابئین مندایی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آنجا که وجه مشترک هموطنان مسیحی، آشوری، کلدانی، ارامنه، زرتشتی، صابئی و دایی با مسلمانان  ایرانی بودن آنان است؛ انتظار می رود در رسیدگی به مشکلات و خواسته های آنان نیز به این وجه مشترک توجه شود.

گهستونی تأکید کرد: پیروان ادیان الهی مانند دیگر ایرانیان در راه اعتلای وطن شهید اسیر و جانباز تقدیم میهن کرده اند.

وی در ادامه ضمن تشکر از دستگاه های مختلف استان به دلیل همکاری با پیروان ادیان الهی اعتراض خود را نسبت به فروش مدرسه رافی و کارون ارامنه اعلام کرد و گفت: از استاندار خوزستان درخواست می‌کنیم که به شورای خلیفه گری ارامنه در اصفهان اطلاع‌رسانی کند، چراکه مدرسه را به یک سوم قیمت واقعی آن به فروش رسانده اند، همچنین در مورد تخریب داخلی کلیسای مسروپ اهواز که مخصوص ارامنه است نیز پیگیری کند.

فعال میراث فرهنگی و پژوهشگر مسائل اقلیت های مذهبی همچنین به بازگشایی یکی از کلیساهای اهواز و برخی بناهای مختلف ادیان الهی برای بازدید گردشگران تأکید کرد و افزود: مانند برخی از استان های کشور یکی از بناهای مختلف ادیان الهی را برای بازدید عموم و علاقه مندان بازگشایی کنید، چرا که در حال حاضر بازدید ها به صورت خیلی کم انجام می شود.

گهستونی در ادامه به ثبت میراث فرهنگی کلیه کلیساها و آرامستان ها و بناهای با ارزش ادیان الهی در خوزستان اشاره و بیان کرد: از انتقال پیکر شهید "نگردیچ توماسیان" به اصفهان جلوگیری کنید خانواده این شهید از نامناسب بودن وضعیت آرامستان که دور از شان ارامنه و شهید است گله دارند و بر ضرورت مرمت آرامستان ارامنه تأکید کرد.

این فعال میراث فرهنگی در ادامه تصریح کرد: برگزاری کنگره ملی برای شهدا اسرا و جانبازان پیروان ادیان الهی در خوزستان و تقدیر از نخبگان اساتید ورزشکاران پیروان ادیان الهی که افتخارآفرینی داشته اند نیز از دیگر خواسته های پیروان ادیان الهی در این نشست بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح ایران، شهر و روستاهای ملی صنایع دستی داریم، خاطرنشان کرد: دیگر استان‌های کشور در این امر پیشرو بوده‌اند؛ درخواست ما از استاندار خوزستان این است که اهواز به عنوان شهر ملی یا جهانی مینا‌کاری نامگذاری شود و میراث فرهنگی باید در این زمینه اقدامات لازم را مبذول دارد.

گهستونی ضمن اشاره به سابقه تاریخی و دیرینگی خط و زبان صابئین مندایی یاد آور شد: برای زبان صابئین، اوستایی، کلدانی، آشوری و دیگر زبان های تاریخی باید  یک کرسی در دانشگاه شهید چمران یا مؤسسات علمی در نظر گرفته شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: نصب تابلو بر سر در آرامستان شهدای صابئین مندایی، مسیحیان‌و زرتشتیان اهواز همچنین مرمت و ساماندهی سکوی تعمید صابئین مندایی در جاده ساحلی شرقی از دیگر خواسته های پیروان این ادیان است.

وی ضمن اعتراض به صدا و سیما مرکز خوزستان، عنوان کرد: صدا و سیمای مرکز خوزستان باید برای عدم پوشش مناسب برخی اخبار اقلیت های مذهبی و عدم تولید محتوا در مورد ادیان الهی پاسخگو باشد.

گهستونی بیان کرد: استاندار خوزستان در پایان این نشست در خصوص مرمت آرامگاه شهدای ادیان توحیدی به بنیاد شهید یاد آوری کرد که برای پاسداشت مقام شامخ شهدای مذاهب اقدام نماید و در مورد سایر موضوعات نیز دستور پیگیری های لازم را داد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 انقلاب اسلامی ایران جانبازان صدا و سیما مدرسه نخبگان جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۱۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان

 طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح امروز، چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در شهر خرمشهر با شاخص ۱۰۳ و هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس این گزارش وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامهرمز و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • در واگذاری غرفه‌های سعدالسلطنه عدالت رعایت شود
  • قاب ماندگار اکران مردمی متفاوت فیلم آپاراتچی در اهواز
  • شهادت جانباز ۷۰ درصد کلیوند عباسی در اهواز
  • آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان
  • چرا شیرخشک در بازار خوزستان کمیاب شده؟
  • برگزاری مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز
  • افتتاح طرح‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی صداوسیمای کیش، ۲۹ فروردین
  • اکثر یهودیان با اشغال‌گری و ظلم رژیم صیهونیستی مخالفند
  • پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم
  • یکی از خیابان‌های شهر قزوین به نام شهید آتش‌نشان نامگذاری شود