Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از بخش «چهارسوی هنر» یازدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: بخش چهارسوی هنر را بیش از ‏انتظار خوب دیدم. این اتفاق، اولین دست آزمون دولت برای تشویق‌کنندگی نگارخانه‌هاست به اینکه کنار هم ‏قرار بگیرند و فضایی شبیه آرت فر را شکل بخشیده است. اینگونه آرت فرهای منطقه‌ای می‌تواند در نقاط مختلف ایران برگزار ‏شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا‬ به‬ نقل‬ از‬ ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ‏اسلامی شامگاه گذشته از بخش «چهارسوی هنر» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد و در حالی که کمیت و ‏کیفیت این بخش را با توجه به برگزاری نخستین دوره آن، دور از انتظار و بسیار پربار توصیف کرد، گفت: به باور من، جشنواره ‏تجسمی فجر دو خاصیت می‌تواند، داشته باشد؛ نخست می‌تواند عرصه رقابت باشد به منظور استعدادیابی و دیگری حالت ‏گفتگویی باشد برای همدلی و نزدیک شدن یک جامعه‌ای که در یک موضوع، اشتراک دارند.‏

وی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، توانسته هر دو منظور را در موضوع و کارکرد خودش بگنجاند. هم فضای ‏گفتگوی پیشکسوت‌ها، هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی را فراهم کرده و هم فضایی برای بروز استعداد جوان‬ ترها شده ‏است. جشنواره یازدهم تجسمی فجر با اضافه شدن چند بخش، توانست فضای گفتگو را در این جامعه بسط دهد. ‏یکی از این فرصت‌ها، فرصت اشتراک نظر و تعامل با بخشی است که در ترویج و اشاعه هنرهای تجسمی بسیار مؤثر است.

حسینی بیان کرد: جشنواره با ایجاد بخش «چهارسوی هنر» به یک حلقه کمتر مورد توجه در جامعه تجسمی پرداخت و گالری ‏دارانی که غیر از نقش اجتماعی شأن در گسترش بازار اقتصادی می‌توانند بسیار مؤثر باشند را به جشنواره دعوت کرد. بنابراین ‏این فعالیت آغاز شد و گالری‌ها آمدند و این نقش و مسئولیت را ذیل برنامه رسمی به عهده گرفتند. مهمتر آنکه از شهرستان‌ها نیز گالری‌هایی در کنار گالری‌های نامدار و با سابقه تر تهران حضور پیدا کردند و بیشتر هنرمندان خطه خودشان را مورد توجه ‏قرار دادند که همین امر می‌تواند به خودباوری بیشتر جوانان هنرمند شهرستان‌ها و عرضه مناسب آثار برسد.‏

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مغفول ماندن حوزه بازار هنر در عرصه هنرهای تجسمی طی سالیان ‏متمادی اظهار کرد: ما در هنر توسعه متوازن را تجربه نکردیم. آفرینندگان هنر را زیاد توانستیم پرورش دهیم اما به همان نسبت ‏نتوانستیم دوستداران آن هنر و مخاطبانش را رشد بدهیم. یک وقتی ما فکر می‌کنیم فرزندمان را به کلاس هنری می‌فرستیم الزاماً ‏به این معنا است که هنرمند شود در حالی که ما قرار است افرادی را پرورش دهیم که ارزش هنر را درک کنند و بزرگ که شدند ‏بتواند هنر خوب را از بد تشخیص دهد و مخاطب هنر شود. چون این اتفاق نیفتاده بازار هم شکل نگرفته است.‏

وی اضافه کرد: وقتی ما مخاطب هنر را پرورش دهیم، وقتی دیوار آن فرد بزرگ شود و دیواری خالی مقابلش ببیند خالی بودن ‏آن را نمی‌تواند، تحمل کند و به فکر پر کردنش می‌افتد و سپس درباره انتخاب اثر گفتگو می‌کنند و در ادامه برای انتخاب اثر به گالری‌ها می‌روند.‏

حسینی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر رشد گالری‌ها نشان می‌دهد مخاطب هم تا حدودی در حال رشد است، گفت: من تا ۱۸ سالگی که در شیراز بودم، آنجا به تعداد انگشتان یک دست هم گالری نداشت و تازه برخی از آنها فعال نبودند. امروز همان شهر ۳۵ نگارخانه ‏خصوصی دارد و برخی حتی فروش خارج از ایران دارند و اگر چرخه اقتصاد هنر شکل نگرفته بود تعداد نگارخانه‌ها به این ‏عدد نمی‌رسید.‏

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید بی دریغ به هنر توجه کنند، گفت: اگر می‌پرسیم که چرا موسیقی خوب کمتر در جامعه ‏شنیده می‌شود، شاید پاسخش این است که جامعه ما موسیقی خوب و معیار را نمی‌شناسد. ما باید پرورش دهنده مخاطب آگاه باشیم. ‏

حسینی بیان کرد: بیش از انتظار بخش چهارسوی هنر را خوب دیدم. این قدم اول بود و تجربه مشابهی نداشت. شاید برگزاری ‏اکسپوی تهران که یک دهه از تجربه آن می‌گذرد نزدیک ترین تجربه به این رویداد باشد که آن نیز با امیدهای فراوان برگزار ‏شد اما به نتیجه نرسید واز طرف شرکت کنندگان و برگزار کنندگان مطلوب نبود. فکر می‌کنم چیزی شبیه آرت فر و اجتماع نگارخانه‌ها حلقه بین نگارخانه داری و حراج‌ها هستند. ‏

وی اضافه کرد: این اتفاق اولین دست آزمون دولت برای تشویق کنندگی نگارخانه‌ها به اینکه کنار هم قرار بگیرند است و ‏فضایی شبیه آرت فر را شکل بخشیده است و می‌تواند این آرت فرها منطقه‌ای در نقاط مختلف ایران برگزار شود.‏

نمایشگاه «چهارسوی هنر» با حضور ۵۳ گالری منتخب ایران و حضور ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر تا چهارشنبه ۲۴ بهمن از ساعت ۱۲ تا ۲۱ در باغ موزه قصر برپاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۴۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف شکنی و حفر گالری چاه روستای دیزران

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، اصغر صادقی گفت: با انجام پنج متر کف شکنی و حفر ۴۵ متر گالری، یک لیتر بر ثانیه دبی این چاه افزایش یافته و به یک و نیم لیتر بر ثانیه رسید. 
 
وی، بر لزوم مدیریت مصرف آب برای گذر از تنش آبی تابستان پیش رو تاکید کرد و افزود: با بهسازی چاه روستای دیزران از توابع بخش گاریزات ۱۰۰ خانوار با جمعیت ۳۱۲ نفر از آب بهداشتی بهره مند می‌شوند. 
 
سرپرست اداره آب و فاضلاب بخش گاریزات – کهدوئیه، هزینه اجرایی بهسازی این چاه را حدود ۴ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: ۳۰ متر کول گذاری، پنج متر طوقه گذاری، تعویض قفل و درب چاه و همچنین رنگ آمیزی درب و پنجره‌های اتاقک چاه از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای بهسازی چاه روستای دیزران است.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • حضور داور کردستانی در جام جهانی ژیمناستیک هنری
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • کارگاه تجسمی «وعده صادق» در حوزه هنری قم برگزار شد
  • برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم
  • برگزاری کارگاه تجسمی «وعده صادق» در قم
  • ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود
  • بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
  • کف شکنی و حفر گالری چاه روستای دیزران