Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:59:15 GMT

اندازه‌گیری گلوکز بزاق با یک حسگرزیستی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۰۰۶۰

اندازه‌گیری گلوکز بزاق با یک حسگرزیستی

کنسرسیوم استرالیایی "iQ Group Global" اخیراً یک حسگر زیستی توسعه داده است که قادر به اندازه‌گیری دقیق میزان گلوکز بزاق افراد است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، این کنسرسیوم با همکاری پژوهشگران "دانشگاه نیوکاسل" استرالیا موفق به توسعه این حسگر زیستی شده‌اند.

این حسگر زیستی از "نمایشگرهای تقویت کننده بلورین لایه نازک"(thin film transistors) که با آنزیم گلوکز اکسیداز واکنش داده می‌شود برای اندازه گیری غلظت گلوکز در یک نمونه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسگر زیستی یا بیوسنسور (Biosensor) نام گروهی از حسگرها است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند تنها با یک ماده خاص واکنش نشان دهند. نتیجه این واکنش به صورت پیام‌هایی در می‌آید که یک ریزپردازنده می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند.

این سیستم شامل "واحد حسگرزیستی گلوکز"(Glucose Biosensor Unit) است که وظیفه آن اندازه گیری گلوگز است. لازم به ذکر است این سیستم همراه با یک برنامه گوشی هوشمند است که با حسگر زیستی ارتباط برقرار می‌کند و سپس داده‌ها بر روی این برنامه نمایش داده می‌شوند.

میزان گلوکز موجود در بزاق نسبت به گلوکز موجود در خون کمتر است بنابراین این حسگر زیستی بسیار حساس‌تر و دقیق‌تر از گلوکومترها است.

در حال حاضر این فناوری در مرحله قبل از تجاری سازی قرار دارد و قبل از آنکه به دست مصرف‌کنندگان برسد می‌بایست مطالعات اعتبار سنجی گسترده بر روی آن انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسگر زیستی گلوكز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۰۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسالم بودن هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در شهر خرمشهر با شاخص ۱۰۳ و هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارند.
بر اساس این گزارش وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.
همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامهرمز و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.
براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

دیگر خبرها

  • کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از اتوبوس بوده است
  • ایران دارای توانمندی های یک ابرقدرت است
  • مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • الگری: از عملکرد کیه زا راضی هستم؛ در این مقطع از فصل، هر برد به اندازه دو برد ارزش دارد!
  • غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ در رابطه با مشاغل محیط زیستی
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • ماریو گومز: نویر به اندازه مسی در تاریخ فوتبال اهمیت دارد
  • ناسالم بودن هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت