Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@02:23:13 GMT

شناسایی CasX؛ به عنوان قیچی جدید برش ژن

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۰۱۵۸

شناسایی CasX؛ به عنوان قیچی جدید برش ژن

خبرگزاری میزان- محققان دانشگاه یوسی برکلی آنزیم جدیدی موسوم به "کَس ایکس"(CasX) را برای برش ژن در فناوری کریسپر شناسایی کرده‌اند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، در دنیای ویرایش ژن، فناوری برش "کریسپر"(CRISPR) و پروتئین "کَس 9" (Cas9) معمولاً دست در دست هم دارند، اما ممکن است این زوج لزوماً بهترین زوج ممکن نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروتئین کَس ۹ طی چند سال اخیر اثربخشی و کارآمدی خود را ثابت کرده است اما جایگزین‌هایی مانند Cas12a و Cas12b به سرعت در حال ظهور هستند.

در حال حاضر محققان دانشگاه یوسی برکلی (UC Berkeley) یک نامزد جدید به نام "کَس ایکس"(CasX) را آزمایش کرده‌اند که به نظر می‌رسد دارای چندین مزیت است.

سیستم ویرایش ژن کریسپر از ابزارهای باکتری برای دفاع از خود الهام گرفته است. هنگامی که باکتری‌ها با ویروس جدیدی مواجه می‌شوند که برای آنها تهدید به شمار می‌آید، از یک آنزیم مانند یک جفت قیچی ژنتیکی استفاده می‌کنند و بخش کوچکی از دی‌ان‌ای(DNA) مهاجم را قیچی و آن را ذخیره می‌کنند.

بدین ترتیب باکتری دفعه بعد که با این ویروس روبرو شود به یاد خواهد آورد که چگونه باید با آن مبارزه کند.

چند سال پیش دانشمندان از این تکنیک برای توسعه ابزار کریسپر استفاده کردند که از آنزیم‌های خاصی برای برداشتن توالی‌های دی‌.ان‌.ای استفاده و آنها را با چیزی مفیدتر جایگزین می‌کند.

این سیستم قدرتمند راه‌های جدیدی را برای درمان بیماری‌ها در انسان، پرورش بهتر حیوانات، تولید محصولات مغذی بیشتر و یا دستکاری میکروارگانیسم‌ها باز می‌کند.

از همان ابتدا، کَس ۹ آنزیمی بوده است که همه بارها بر دوشش بوده، اما اخیراً از Cas12 به عنوان جایگزینی کارآمد استفاده شده است. حالا "کَس ایکس"(CasX) نیز به آنها ملحق شده است.

تیم محققان دو سال پیش CasX را در باکتری‌هایی که معمولاً در آب‌های زیرزمینی یافت می‌شوند، کشف کردند.

محققان در آزمایش‌های جدید دریافتند که این آنزیم در ویرایش ژنوم انسانی مؤثر است. "کَس ایکس" بسیار شبیه به کَس ۹ کار می‌کند. می‌توان آن را برای هدف گرفتن توالی‌های خاصی تنظیم کرد و می‌تواند دی‌ان‌ای دو رشته‌ای را برش بزند و برای تنظیم ژن‌ها به دی‌ان‌ای متصل شود.

اما CasX چند مزیت نسبت به پیشینیان خود دارد. این پروتئین بسیار کوچک‌تر از همکارانش است که به آن کمک می‌کند تا راحت‌تر به داخل سلول‌ها نفوذ کند و از آنجایی که جدا از آن گونه‌های باکتری است که در انسان یافت نمی‌شود، کمتر احتمال دارد باعث پاسخ ایمنی در بدن بیماران شود، چیزی که دغدغه طولانی مدت محققان در مورد کَس ۹ بوده است.

"بنجامین اوکس" نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: ایمنی‌زایی (احتمال تحریک یک پاسخ ایمنی)، تحویل و خاصیت ابزار ویرایشی ژنوم همه حیاتی هستند و ما در مورد کشف "کَس ایکس" در همه این جنبه‌ها هیجان‌زده هستیم.

جالب است که اگرچه هر دو آنزیم عملکرد مشابهی دارند، اما به اندازه کافی از لحاظ ساختار و شکل مولکولی متفاوت هستند که به نظر می‌رسد کاملاً به طور مستقل از یکدیگر تکامل یافته‌اند.

"اوکس"افزود: اندازه کوچک CasX کمک می‌کند تا ابزارهای ویرایش ژنوم را بهتر و سریع‌تر برای اهدافمان توسعه دهیم.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علمی فناوری نوین ژن باکتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایکس در پاکستان فیلتر شد

ایتنا - وزارت کشور پاکستان اعلام کرد به دلایل امنیتی از زمان برگزاری انتخابات در فوریه ۲۰۲۴ میلادی دسترسی به پلتفرم ایکس را مسدود کرده است.
پیش از این و از زمان فوریه، کاربران پاکستانی از مشکلاتی هنگام استفاده از ایکس خبرداده بودند. اما دولت هیچ بیانیه رسمی در این زمینه تاکنون منتشر نکرده بود.

به گزارش ایتنا از مهر، وزارت کشور پاکستان در بیانیه ای نوشتاری به دادگاه عالی اسلام آباد به تعطیلی ایکس اشاره کرده است. دادگاه دیگری نیز به دولت اعلام کرده ممنوعیت را طی یک هفته بررسی می کند.

وزارتخانه در بیانیه ارسالی به دادگاه نوشته است: در اینجا ذکر این نکته بسیار مناسب است که عدم پایبندی ایکس به دستورات قانونی دولت پاکستان و رسیدگی به نگرانی های مربوط به سوء استفاده از پلتفرم خود، اعمال ممنوعیت را ضروری می کند.

طبق بیانیه، ایکس تمایلی به حل مشکلات نداشته است.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: تصمیم برای ممنوعیت ایکس در پاکستان براساس منافع امنیت ملی، حفظ نظم عمومی و حفاظت از یکپارچگی کشور گرفته شده است.

دسترسی به ایکس از زمان انتخابات ملی پاکستان در ۸ فوریه ۲۰۲۴ میلادی مسدود مانده است.

دیگر خبرها

  • ایکس در پاکستان فیلتر شد
  • «ایکس» در این کشور فیلتر شد
  • جنجال ایکس در هند
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • جهش به نسل بعد با ایکس باکس سری اس
  • شناسایی ژن عامل پارکینسون
  • ژن عامل پارکینسون شناسایی شد
  • تولید آنزیم‌های بهبود دهنده
  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند
  • ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد