Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@08:52:07 GMT

علل و تشخيص نابينايي نوزادان

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۰۷۵۲

علل و تشخيص نابينايي نوزادان

خبرگزاري آريا -
عفونتهاي دوران بارداري يکي از دلايل نابينايي نوزادان است
پزشک نوزاد بايد بينايي او را چک کند. گر پزشک مشکلي در بينايي نوزاد ببيند آن را درمان مي کند. اگر مشکل جدي باشد، پزشک شما را به متخصص چشم معرفي مي کند. همچنين در صورتي که در خانواده سابقه بيماري چشمي داشته باشيد نيز شما را به پزشک معرفي مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بينايي نوزادان:
نوزادي که چند روزي است به دنيا آمده و هر از چندگاهي که چشمانش باز است به اطراف نگاهي مي‌اندازد اما انگار هيچ چيز را نمي‌تواند تشخيص بدهد و چرخش مردمک‌هايش نيز کمي عجيب به نظر مي‌رسد. اما زماني که نور به صورتش برخورد مي‌کند، دست‌هايش را جلوي صورتش مي‌گيرد و کمي خودش را جمع مي‌کند. مکانيسم بينايي و تشخيص نور نوزادان بسيار جالب است.
بينايي نوزاد در بدو تولد حدود شصت درصد افراد بالغ است و او اشيا را در هاله‌اي از سايه خاکستري و سياه و سفيد مي‌بيند. ميزان نوري که نوزاد مي‌تواند تشخيص بدهد پنجاه برابر افراد بالغ است يعني روشنايي بايد پنجاه برابر حد معمول باشد تا نوزاد آن را تشخيص بدهد. به همين دليل است که نوزاد در يک اتاق کاملا روشن به خواب مي‌رود.
نوزادان رنگ‌ها را به اين صورت تشخيص مي‌دهند که ابتدا در هفته اول پس از تولد رنگ‌هاي زرد، نارنجي، سبز و قرمز را تشخيص مي‌دهد ولي رنگ آبي و بنفش را به دليل طول موج کمتر و داشتن رِسِپتور يا پذيرنده کمتر در شبکيه دير‌تر تشخيص مي‌دهد. در شش ماهگي ديد شيرخوار نزديک به بزرگسال مي‌شود که بايد اولين معاينه براي سلامت بينايي انجام شود.
علل نابينايي نوزادان در دوران بارداري:
برخي از اختلالهاي چشمي به دوران بارداري مادر مربوط مي شود كه از دوران جنيني بايد پيشگيري آغاز شود.
عفونتهاي دوران بارداري، ضربات و تصادفات، مصرف داروهاي غيرمجاز، نبود تغذيه كافي و صحيح، كم تحركي و در نهايت جريانهاي خاص روحي رواني مادران به خصوص در سه ماهه اول كه هر كدام مي تواند عاملي باشد براي بروز نوعي اختلال چشمي و حتي كم بينايي و نابينايي در جنين و نوزاد و به همين جهت، اهميت توجه به بهداشت جسمي و رواني مادران باردار، بيش از پيش بايد مورد توجه قرار گيرد.
كمبود انواع ويتامين B كه در چرخه متابوليسم رشد چشم و ضمايم آن در دوران بارداري بسيار مهم است، مي تواند عامل مؤثري در بروز اختلالهاي چشمي شود. لذا توصيه مي شود مادران در دوران بارداري و بعد از بارداري، از ميوه ها، سبزي ها، انواع باقلا و غلات بخصوص لوبياها و غذاهايي كه داراي فيبر بيشتري هستند. همچنين سبزيهايي نظير كرفس، گل كلم، كلم برگ، كاهو و محصولاتي كه از گندم و جو ساخته مي شوند، بيشتر استفاده كنند.
همچنين آب مرواريد مادرزادي، آب سياه مادرزادي و تولد زودهنگام جنين از عمده‌ترين علل شايع نابينايي در نوزادان است که مي‌توان با انجام بررسي‌هاي به موقع، از نابينايي‌هاي ناشي از اين بيماري‌ها جلوگيري کرد.
علائم تشخيص نابينايي نوزاد بعد از بدو تولد:
با توجه به اينكه 80درصد رشد قرينه چشم يا سطح قدامي چشم كودك در بدو تولد انجام شده، در نوزاداني كه صورت كوچك ولي چشمها بزرگ و به اندازه است، مشكلي وجود ندارد. ولي در نوزاداني كه "عنبيه" چشم آنها بسيار كوچك و يا بيش از حد بزرگ است، حركات ناموزون دارد مثلاً دو چشم به طرف بالا و پايين به صورت ناهماهنگ حركت مي كنند، و يا شفافيت سطوح مختلف چشم به وضوح ديده نمي شود، داراي مشكل است.
از همه اينها مهمتر، زماني است كه نوزاد به تحريكات اطراف خود مثل صورت مادر، رنگ نور و يا تكان خوردن يكنواخت اجسام جلوي چشمش پاسخ مناسب نمي دهد، كه در اين صورت از نابينايي يا كم بينايي رنج مي برد. در اين شرايط، لازم است آزمايشهايي بخصوص توسط متخصصان از جمله تستVEP كه حتي در نوزادان مي تواند سلامت چشم و ارتباط آن را با مغز به طور دقيق انجام دهد، صورت گيرد.
والدين از معاينات چشم و بينايي كودك خود نبايد غافل شوند و باايجاد شرايط محيطي لازم براي كودك از نظر نور، وجود اشياي رنگي، محركهاي خاص بينايي و نيز ارتباط با اين ابزار ادراكي، زمينه را براي آزمايش بينايي چشم كودك فراهم سازند و در صورت وجود اختلال در بينايي و تشخيص زودرس، اقدام به درمان كنند؛ زيرا دانش علم پزشكي در ارتباط با بينايي و بينايي سنجي، امروز قادر است دو ساعت بعد از تولد، نوزاد را معاينه و آخرين يافته ها را در خصوص وضعيت بينايي و چشم نوزاد، اندازه گيري دقيق نمايد و در صورت نياز، درمان لازم انجام شود؛ ضمن اينكه با تشخيص به موقع، از كم بينايي و نابينايي جلوگيري مي شود
ضرورت توجه دقيق والدين ( بخصوص مادر) به سلامت ظاهر چشم، حركات چشم و رفلكسهايي كه در چشم ديده مي شود، از ابتداي تولد حتي با وجود سلامت ظاهري، والدين بايد از شش ماهگي اولين نوبت معاينات بينايي را براي تضمين سلامت چشم و بينايي كودكشان انجام دهند، تا خطري بينايي فرزندشان را تهديد نكند.
در خصوص نوزادي که مرتباً از نور فرار مي‌کند و تمايل دارد خودش را در تاريکي نگه دارد يا چشم خود را زير پيراهن مادر پنهان مي‌کند و ريزش اشک دارد بايد مشکوک به ابتلاي به آب سياه شد؛ در آب مرواريد نيز وجود لک سفيد در فضاي مردمک بايد مورد توجه والدين قرار گرفته و در اولين فرصت، نوزاد تحت معاينه توسط چشم پزشک قرار گيرد.
اکثر نوزادان که نارس به دنيا مي آيند و مشکل بينايي دارند بهبود مي‌يابند
درمان نابينايي نوزادان:
تزريق دارو، ليزر و جراحي از روش‌هاي درماني است اما با توجه به وضعيت هر نوزاد، روش درمان متفاوت و به‌طور کلي درمان اين بيماران با پيچيدگي همراه است.
‌٩٠درصد نوزادان که نارس به دنيا مي آيند و مشکل بينايي دارند بهبود مي‌يابند ضمن اينکه بيماران هرچه زودتر تشخيص داده شوند، زودتر درمان مي‌شوند و نتيجه درمان بهتر خواهد بود و برعکس هرچه ديرتر اين مراجعات صورت گيرد، نتايج بدتر خواهد بود.
سخن پاياني:
والدين عزيزي که نوزادان شما با چنين مشکلاتي مواجهه شدند بدانيد که اين اتفاق پايان زندگي براي شما و فرزندان عزيز نيست، تا 200 سال پيش تصور مي شد که افراد نابينا، قابل آموزش و قادر به زندگي طبيعي بدون کمک ديگران نيستند. از قرن هجدهم ميلادي تلاش هايي براي آموزش اين افراد صورت گرفت. نابينايان حس لامسه ي بسيار قوي دارند .
بسياري از نابينايان علي رغم اين معلوليت خود توانسته اند با تلاش و کوشش و حفظ اعتماد به نفس از جمله مشاهير گردند جان ميلتون (1608 -1674) شاعر بزرگ انگليسي که در چهل سالگي نابينا شد ، در دوران نابينايي منظومه ي مشهور خود تحت عنوان بهشت گمشده را سرود . ادوارد راشتون که در قرن هجدهم مي زيست و بر اثر تراخيم نابينا شد ، براي اولين بار موسسه اي خيريه براي نابينايان در ليورپول تاسيس کرد.
و شايد بتوان گفت که هيچ نابينايي به اندازه ي هلن کلر (1880-1968) که کر و لال هم بود، سختي نکشيده است. اما وي به رغم همه ي اين مشکلات، به تحصيل پرداخت و به دانشگاه نيز رفت و با وجود ناکامي هاي فراوان در زندگي شخصي، به چندين زبان آشنايي داشت و چندين کتاب نوشت.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۰۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ فرزانه خالدی ۳۳ ساله در اولین زایمان خود با بارداری طبیعی ، صاحب ۳ قلوی دختر شد.

دکتر ملیحه خلیلی  متخصص زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان گفت : خانم خالدی به علت فشار خون بالا و پرخطر بودن در بیمارستان بستری و سه قلوها در عرض ۳ دقیقه که هرکدام به فاصله یک دقیقه از هم متولد شدند.

دکتر خلیلی ادامه داد در هفته سی‌وچهارم بارداری مادر ۳۳ ساله این نوزادان، با عمل سزارین به دنیا آمدند که  وزن قل اول دو کیلو و ۱۵۰ گرم و دو قل دیگر، یک کیلو و ۹۰۰ گرم که در حال حاضر در سلامت کامل هستند .

آقای بویرحسنی پدر این نوزادان، ۴۵ ساله، کارگر و در حال حاضر اجاره نشین است.

به گفته مهناز خیری متخصص کودکان و نوزادان قل سوم به علت نداشتن تنفس و گریه خودبخودی در بدو تولد، احیا شد و اقدامات درمانی لازم برای سه قلوها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان انجام، که خوشبختانه قل اول باحال خوب به همراه مادر مرخص و قل دوم و سوم در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان بستری هستند و وضعیت پایدار و مطلوبی دارند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • مرگ و میر نوزادان در اردبیل کاهش یافت
  • فیلم| تولد یک نوزاد فلسطینی پس از شهادت مادرش در بمباران