Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر, سعدی نقشبندی در همایش مدیریت چرای دام و هم‌اندیشی مجریان طرح‌ های جامع آبخیز که در محل سالن اجتماعات آموزش و پرورش روستای چهل چشمه سارال از توابع شهرستان دیواندره برگزار شد, ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهارداشت: به فرموده مقام معظم رهبری اهمیت خاک مهمتر از آب است زیرا برای تشکیل یک سانتیمتر خاک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز داریم و از آنجایی که خاک و آب بستر حیات هستند جایگاه ویژه ای در زندگی ما انسان ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این دو مورد ارتباط مستقیمی نیز با پوشش گیاهی و بارندگی در سطح استان دارند به شکلی که هر مکانی که پوشش گیاهی بالایی داشته باشد و رطوبت بالایی دارد میزان نزولات آسمانی بسیار بیشتر است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با اشاره به ضرورت و نقش سد سازی جهت تامین آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست, ادامه داد: سد سازی برای هیچ کشوری افتخار نیست و کشورهای توسعه یافته اقدام به تخریب سدهای رو زمینی می‌کنند و در حال احداث سدهای زیرزمینی هستند و به جای هزینه کلان در سد سازی می توان با هزینه های بسیار پایین تری با مجموعه عملیات های آبخیزداری اقدامات موثر تر و سریع تری انجام دهیم.

نقشبندی یاداور شد: با حفاظت از مراتع و جنگل ها و پوشش گیاهی می توانیم سرعت حرکت آب را بعد از نزولات آسمانی کاهش دهیم و این اقدامات مهم در مجموعه عملیاتی به عنوان عملیات های آبخیزداری تعریف شده است.

وی بیان کرد: در زمان های گذشته مردم خودجوش این اقدامات را با امکانات محلی نظیر قرار دادن شاخه های درختان در بستر آبراهه ها انجام می دادند و اکنون این اقدامات به روش علمی و مدیریتی با مشارکت مردم انجام می شود که موجب کاهش سرعت آب و در نتیجه حفاظت خاک می شود که این عملیات ها موجب سرعت نفوذ آب به داخل زمین و در نتیجه تقویت چشمه ها و سرسبزی کوهستان ها می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در ادامه گفت: جدا از این که انجام عملیات های آبخیزداری موجب تثبیت خاک می شود از حرکت رسوبات به پشت مخزن سدها جلوگیری کرده و عمر مفید سدها را بالا می برد و همچنین به توزیع عادلانه آب در منطقه کمک بسیار زیادی انجام می دهد از مصادیق اقتصاد مقاومتی نیز است.

نقشبندی اظهارداشت: نعمت های الهی و زیبایی های مراتع و جنگل‌ ها برای بهره‌ برداری ما انسان ها آفریده شده اند که تنها با استفاده صحیح و درست از آنها ابتدا بر عهده بهره‌ برداران محلی است و اداره کل منابع طبیعی نیز در کنار آنها هستند.

وی افزود: سیاست سازمان جنگل ها, مراتع و آبخیزداری کشور در این مسیر پیش می‌ رود که حفاظت از منابع طبیعی تنها با کمک مردم و مشارکت آنان ممکن است و مشارکت مستقیم در رعایت قوانین حفاظتی و مانند رعایت چرای دام و لزوم تعادل دام و مرتع توسط خود بهره برداران از بدیهیات حفاظت از مراتع استان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یاداور شد: خود مردم می‌ دانند که چگونه بهره برداری غیر اصولی از مراتع و موجب تغییر پوشش گیاهی نوع خوش خوراک برای دام به انواع وحشی و غیر خشبی بدون ارزش است و از مردم خواست ضمن مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی خودشان به عنوان حافظه انفال الهی اقدام به حفاظت از منابع طبیعی خدادادی کنند.

کد خبر 4536255

منبع: مهر

کلیدواژه: دهه فجر سنندج منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۱۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.


علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

دیگر خبرها

  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه