Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، جلسه ساماندهی زیرپهنه حفاظت ویژه (G ۳۲۳) به ریاست دکتر پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر راه و شهرسازی، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری و اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل شد. 

اشرفی در این باره گفت: زیرپهنه حفاظت ویژه (G ۳۲۳)، حد فاصل بین خط محدوده و حد کالبدی شهر تهران است که با مساحت تقریبی ۱۷۲۹ هکتار، محدوده‌‌هائی از مناطق ۱، ۲، ۵، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ را در برگرفته و براساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر هرگونه ساخت و ساز مسکونی در آن ممنوع بوده و صرفا به عملکردهای تفریحی، ورزشی، فراغت و گردشگری با غلبه فضای سبز و باز اختصاص یافته و عمدتاً در شمال و شمال غرب تهران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: برای این زیرپهنه مطابق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران، شهرداری تهران مکلف به تهیه طرح ساماندهی و دستورالعمل‌‌های مربوطه شده بود که بر این اساس، برنامه عملیاتی ساماندهی زیرپهنه حفاظت ویژه با رویکرد توسعه پایدار تهیه شده که در چشم‌‌انداز طرح مذکور زیرپهنه حفاظت ویژه، میراث طبیعی و اصلاح‌‌کننده ساختار اکولوژیک شهر تهران برای پایداری و پایایی اکولوژیک و تداوم بخش سازمان فضائی آن بوده و هم چنین ایجاد ساختار بهینه، پایدار و سلامت اکولوژیک، حفظ و ارتقای کیفیت و ارزش‌‌های بالای اکولوژیکی اراضی و احیاء و ترمیم اراضی حفاظت ویژه به عنوان عناصر اصلی ایجاد سامانه فضای سبز و باز شهری، از اهداف کلان طرح است.  

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج افزود: پس از توضیحات مشاور تهیه‌‌‌کننده طرح و با عنایت به اصلاحات و تأیید کارگروه فنی، با طرح پیشنهادی مشتمل بر نقشه‌‌ها و ضوابط و مقررات مربوطه موافقت به عمل آمد. 

اشراقی اضافه کرد: در ادامه این جلسه بررسی درخصوص مجتمع مسکونی باغ بهشت به مساحت ۹ هکتار واقع در منطقه ۲ شهرداری تهران صورت گرفت که پس از توضیحات شهردار منطقه مقرر شد با رعایت آرای شورای اسلامی شهر تهران، کمیسیون‌‌های ماده صد و هفت و اصول شهرسازی مبنی بر تأمین سرانه‌‌ها، دسترسی و حرایم قانونی و پس از تأیید کارگروه فنی، مجدداً پرونده جهت تصمیم‌‌گیری نهائی به کمیسیون ارائه شود. 

وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع پرونده محدوده ۵۱۱ هکتاری مصوب سال ۸۸ کمیسیون ماده پنج در شهرداری منطقه ۲۲، پس از توضیحات شهردار این منطقه، مقرر شد معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و شهرداری منطقه، گزارشی از اقدامات انجام شده در ارتباط با آن ارائه کنند. 

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج افزود: در انتهای این جلسه با عنایت به اینکه در سنوات اخیر به دلیل کثرت ابلاغ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شورای اسلامی شهر تهران، هیات عمومی دیوان عدالت اداری و همچنین بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌‌های حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ضوابط و مقررات یکپارچه طرح تفصیلی شهر تهران مستلزم بازبینی، مداقه و اصلاح مقتضی است با پیشنهاد کارگروه فنی مبنی بر  موافقت به عمل آمد تا ضمن یکپارچگی و شمولیت کامل احکام و ضوابط و مقررات با توجه به جوانب مختلف آن، زمینه جهت اجرای صحیح منویات شهرسازی، تکالیف و نهایتاً رضایت شهروندان تهران فراهم شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران توسعه پایدار شهردار تهران معماری وزیر راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، پایدارسازی دشت قزوین باید اولویت بخش کشاورزی باشد چرا که اهمیت دشت قزوین بر کسی پوشیده نیست و نجات این دشت با ۴۷۰ هزار هکتارکه بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است می‌تواند آغاز کننده توسعه بخش کشاورزی باشد.
رئیس کمیته احیاء و توسعه پایدار دشت قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: مقام معظم رهبری از سال ۸۲ تاکید ویژه‌ای بر روی دشت قزوین دارند. در اجرای رهنمود‌های ایشان باید ساختارسازی صورت گیرد و حرکت‌های جهادی انجام شود. مدیران ارشد استان از پارسال کمیته‌ای برای احیای دشت قزوین تشکیل داده اند. موضوعات در حال پیگیری است.
امانپور گفت: ۲۲ سال است که کاری برای دشت قزوین انجام نشده است. برای احیای دشت قزوین باید امید ایجاد کنیم. عزم راسخ داشته باشیم. تمدن سازی با محتوای مدیریت جهادی شکل می‌گیرد. الگوی جهادی برای توسعه پایدار تدوین شده است. اگر احیای دشت مهم است این اهمیت باید در همه شئون عمل شود. اینگونه نیست که یک نفر راه بیفتد و دشت قزوین را احیا کند. موضوع نهایی استان آب است و اگر حکمرانی نتواند برای آن کاری بکند همه کار‌ها بر زمین می‌ماند. نمی‌شود که از چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان آب برداشت شود.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: بحران آب یک مساله جهانی است و در کشور ما هم یک موضوع ملی است. ما در استان قزوین به اندازه دو برابر آب قابل برنامه ریزی استفاده می‌کنیم. برای استان ما ۷۵۲ میلیون مترمکعب آب برنامه ریزی شده است که دوبرابر آن استفاده می‌شود. ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان داریم و نتیجه این اضافه برداشت‌ها فرونشست زمین، خشک شدن درختان، فرسایش خاک و سایر مسائل بحران زاست.
رئیس کمیته احیاء و توسعه پایدار دشت قزوین در ادامه تصریح کرد: ما نیازمند تهیه سند بالادستی هستیم که عنوان آن مدیریت جامع حوزه آبخیز از آن یاد می‌شود. تولید اطلاعات با عنوان آمایش سرزمینی از آن یاد می‌شود. تعیین کاربری منابع که آب و خاک و اکوسیستم را شامل می‌شود. تهیه دستورالعمل‌های استفاده از آن است. تبعیت بهره برداران از آن است. همه اقدامات باید ذیل این سند قرار گیرد.
امانپور گفت: تغذیه سفره آب استان با آبخیزداری و آبخوانداری است. برای اولین بار در کشور بخش خصوصی برای ارائه و اجرای الگوی آبخیزداری در استان اجرا می‌شود. باید سراغ مردم برویم و به مردم اعتماد کنیم.
نظری گفت: بهره وری در حوزه کشاورزی در دشت قزوین وضعیت ما از متوسط کشوری بهتر است، اما باتوجه به اقلیم قزوین، بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی آب بر هستند. ما باید محصولات آب بر را وارد کنیم و در حفظ آب که برای نسل‌های آینده است توجه بیشتری داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • توسعه بازارهای روز ، اولویت شهرداری شهرکرد
  • توسعه پایدار گردشگری در یزد، مستلزم تعامل دو جانبه شهرداری و اداره میراث فرهنگی
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی
  • ارائه برنامه عملیاتی کاهش سالانه ۱۰ درصدی فوتی های تصادفات
  • تعامل شهرداری و میراث فرهنگی به منظور توسعه پایدار گردشگری
  • تعامل شهرداری و میراث در راستای توسعه پایدار گردشگری
  • سرانه فضای سبز کرج در طرح تفصیلی جدید توسعه می یابد