Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@12:48:49 GMT

انقلاب در سیستم بانکی با ورود رمزارزها

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۵۲۴۶

انقلاب در سیستم بانکی با ورود رمزارزها

گزارش ها حاکی از آن است که تجار برای دور زدن تحریم و پرداخت هزینه محموله‌های تجاری از رمز ارزها از جمله بیت کوین استفاده می کنند که باعث شده تا حجم مبادلات در ایران رشد بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و ریپل بیشترین سهم از بازار مبادلات ارزهای رمزنگار در ایران را دارند که بیت کوین، بیت کوین کش و اتریوم به دلیل بالا بودن میزان مقبولیت آن سهم بیشتری از مبادلات منطقه‌ای را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم تراکنش‌های بازار رمز ارز و به خصوص بیت کوین بعد از افت قیمت و با توجه به افزایش تحریم‌های آمریکا در حوزه مبادلات مالی  در ایران افزایش بسیار زیادی داشته و برخی از تجار برای واردات و خرید محوله‌های تجاری از رمز ارزها استفاده می‌کنند که در گذشته این پدیده وجود داشته اما در حال حاضر میزان مبادلات رشد چشمگیری داشته و در حال رشد است.

 

رمزارز یا ارز رمزی یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرد. غیرمتمرکز سازی در ارزهای رمزنگاری شده از طریق تکنولوژی زنجیره بلوکی امکان‌پذیر شده‌است که خود یکی از انواع دفتر کل توزیع شده است

.

 

ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات ( بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش و خرید آنلاین داشته باشند. بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین ارز رمزپایه غیر متمرکز ایجاد شد از آن زمان تاکنون ارزهای رمزنگاری شده متعددی ایجاد شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ارزهای جایگزین بیت کوین نیز نامیده می‌شوند. شهریورماه سال جاری «ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی شهریورماه سال جاری از پذیرفته شدن استخراج ارزهای رمزنگار به عنوان صنعت توسط دولت خبر داده و گفته بود: «گمانه زنی‌هایی مبنی بر کمک ارز رمزها به اقتصاد کشور در زمان تحریم، دولت در سال‌های اخیر تصمیم گرفت تا تصمیماتی جدی در این حوزه اتخاذ کند و به همین منظور نیز نهادهای ناظر در این حوزه  پژوهش‌هایی را انجام دادند و هم اکنون کشور در مرحله انجام سیاست‌های اولیه و نهایی برای تعیین تکلیف مشارکت کنندگان در حوزه رمز ارزها است.»

 

 پس از آن بود که «ناصر حکیمی»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرده بود که سیاستهای اصلی بانک مرکزی در حوزه رمز ارز تا پایان شهریور سال جاری اعلام می شود. با گذشت 4 ماه این سیاست ها اعلام نشده بود و معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این باره گفته بود که خبر داده که این سیاست ها در صف بررسی است و تا پایان سال سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها اعلام می شود.

نهایت 8 بهمن ماه بانک مرکزی، پیش‌نویس سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارز‌ها را برای آگاهی کارشناسان منتشر و اعلام آمادگی کرد تا ظرف یک ماه، نظرات علاقه‌مندان در خصوص آن را اخذ کند. در اطلاعیه این بانک آمده است: «این بانک به منظور انتظام بخشی به فعالیت‌های در جریان و فراهم آوردن امکان برنامه ریزی برای فعالان حوزه رمز ارزها، پیش نویس سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارز‌ها را برای آگاهی و کسب نظر کارشناسان و صاحبنظران منتشر کرد تا ظرف یک ماه نظرات علاقه‌مندان در خصوص آن اخذ شود.

متن این پیش نویس را اینجا بخوانید. 

پیشنهاد‌ها و نکات اصلاحی از طریق رایانامه cryptocurrency@cbi.ir قابل ارسال است. بانک مرکزی از هرگونه نظر و پیشنهاد و نکته در خصوص این پیش نویس استقبال می‌کند.»

 

بانک مرکزی در ابتدای این گزارش تاکید کرده که استفاده از ارزهای رمزنگار در حال گسترش است و این پدیده تاثیرات بالقوه‌ای بر سیاست‌های پولی و ارزی کشور خواهد داشت و با وجود ایجاد فرصت‌های جدید، تهدیداتی را متوجه عموم و سازمان‌ها خواهد کرد و بر همین اساس برخی از بخش‌های صنعت رمز ارز که می‌تواند در سیاست‌های پولی و مالی تاثیرگذار باشد از جمله عرضه اولیه سکه (ICO)، صرافی‌های رمز ارزی و سامانه‌های مرتبط، کیف پول رمز ارزی و استخراج ارز رمزنگار در این گزارش به آن اشاره شده است.

بانک مرکزی در این گزارش تاکید کرده که با توجه به نوظهور بودن فناوری ارزهای رمزنگاری شده، این بانک رصد مستمر در این زمینه را در دستور کار قرار داده و با توجه به دستورالعمل‌ها و تحولات در بازه‌های شش ماهه نسبت به بازنگری در مقررات و اطلاع رسانی اقدام خواهد کرد.

 

دامنه فعالیت ارزهای رمزنگاری شده در بازارهای مالی گسترده است، بر همین اساس بانک مرکزی از سایر نهادهای مرتبط درخواست داشته تا نسبت به صدور دستورالعمل و سیاست‌گذاری‌های لازم در زمینه قوانین حقوقی، قضایی و راهبری بازار سرمایه اقدام کنند؛ در واقع قوه قضاییه، پلیس فتا، دادسرای جرایم رایانه‌ای، سازمان بورس اوراق بهادار باید سیاست‌های خود را اعلام کنند.

 

در پیش نویس سند ارزهای رمزنگار، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مردم اعلام که باید در زمان معامله رمز ارزها و نگهداری آگاهی‌های لازم را داشته باشند و به هشدارهای بانک مرکزی توجه داشته باشند.

 

پس از آن «علی دیواندری»، رئیس پژوهشکده پولی بانکی (سه شنبه 9 بهمن ماه) در بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره رمزارزها و فناوری های نوینی که قرار است در سیستم بانکی مورد استفاده قرار بگیرد، گفته بود: «رمز ارزها در بستر بلاک چین تولید می شوند و قابل نقل و انتقال هستند از دید ناظران بین المللی به ویژه کشورهایی که سلطه پولی دارند، پنهان هستند. پلتفرم برنا از سوی بانک مرکزی برای راه اندازی سیستم های لازم رمز ارز راه اندازی شده است. در این پلتفرم می توان پول های داخلی را تعریف کرد تا دستورالعمل هایی که تحت بلاک چین تعریف می شوند روی پول های داخلی ما هم اعمال شود. بسیاری از استارت آپ ها می توانند در بستر آن انجام پذیرد. اگر مردم عادی نمی توانند با سرمایه های اندک وارد برخی سرمایه گذاری ها شوند از طریق این پلتفرم می توانند اقدام به معامله و سرمایه گذاری کنند.»

 

در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت انقلاب بلاک‌چین عنوان شده بودکه در ایران روزانه ۱۰ میلیون دلار تراکنش مالی به‌ وسیله ارز رمزنگار بیت‌کوین انجام می‌شود و کارشناسان در این زمینه بر این امر اعتقاد دارند که این حجم از تراکنش به دلیل ورود تجار بزرگ کشور برای دور زدن تحریم و پرداخت هزینه محموله‌های تجاری با رمز ارزها از جمله بیت کوین است  که باعث شده تا حجم مبادلات در ایران رشد بسیار زیادی داشته باشد که «سپهر محمدی»، رییس انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات بسیاری از صرافی‌های رمز ارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی در حوزه معاملات بیت کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد تایید کرده است که طبق بررسی انجام شده در حوزه معاملات رمز ارز توسط انجمن بلاک‌چین مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار به صورت روزانه و حتی بیشتر از این مقدار است

.

 

وی اضافه کرده است: «این تراکنش‌ها تراکنش‌هایی هستند که ایرانیان به صورت فرامرزی انجام می‌دهند؛ در واقع این مبادلات و تراکنش‌ها خرید و فروش‌های داخل ایران نیست و از مرز عبور می‌کنند، بدین معنا که یک طرف تراکنش در ایران و طرف دیگر تراکنش در نقطه‌ای دیگر از جهان مانند تراکنش از ایران به ترکیه و تراکنش از ایران به امارت متحده عربی است.»

 

یادآور می شود: مرداد ماه سال جاری همگام با اهداف راهبردی و سیاست‌های کلان دولت، شرکت خدمات انفورماتیک ایران وابسته به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ماموریت‌های سازمانی خود و همگام با اهداف راهبردی و سیاست‌های کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رسماآمادگی بهره‌برداری آزمایشی از «رمزارز ملی پایه‌ریال بر بستر زنجیره بلوک» را اعلام کرده بود.

 

از سالیان گذشته مطالعات گسترده‌ای در این حوزه آغاز شده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فنی، علاوه بر رصد مداوم فناوری، گونه‌های مختلف رمزارز تولید و کاربری‌های آن را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

 

هدف از توسعه‌زیرساخت «رمزارز ملی پایه‌ریال»، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشوراست. این زیرساخت پیچیده و استراتژیک که حاصل سالها تلاش و مطالعه متخصصان داخلی کشور است، قابلیت آن را دارد که رمزارز ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور ایجاد کرده و در فاز نخست در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین بانکی و توسعه خدمات خودبهره گیرند. بر این اساس بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قراردادهای هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود از جمله خدمات مبتنی برکیف پول و پرداخت های خرد، اقدام کنند./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر انقلاب مجلس گروه سرود استان همدان سرود ایران رمزارز بانک بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج بیش از ۲.۶ تن طلا در نوزده مرحله/ کدام بانک خریدار طلای حراجی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست بانک مرکزی برای حراج شمش طلا، از سال گذشته هم زمان با افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه تهران، کلید خورد و اجرای آن بر عهده مرکز مبادله ارز و طلای ایران واقع در خیابان وزرا گذاشته شد.

به گونه ای که در اولین حراج شمش طلا در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دی ماه سال گذشته، ۱۰ کیلو شمش طلا به حراج گذاشته شد و به دست متقاضیان رسید. 

خریدارانی که از همان ابتدا به چهار گروه؛ «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «خرده فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر» و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تقسیم شدند و در هر مرحله از حراج شمش های طلا، این چهار گروه در صف متقاضیان قرار داشتند؛ اما هیچ وقت اعلام نشد که سهم هر کدام، چند شمش طلا بوده است!

حال با ادامه این حراج ها که تاکید شده است از محل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به ازای واردات شمش طلا به کشور است، امروز نوزدهمین مرحله از این حراج ها در مرکز مبادله ایران برگزار شد. حراجی که در پایان مشخص شد در دو عرضه عمده و خرد، مجموعا ۳۹۵ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شده و در نهایت با معامله ۱۷۵ قطعه شمش یک کیلوگرمی پایان یافته است و در مجموع تا پایان حراج امروز، ۲۶۳۶ کیلوگرم شمش طلا حراج شده و مورد معامله قرار گرفته است.

این در حالی است که طبق اعلام این مرکز، میانگین قیمت امروز شمش طلای حراجی ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است که نسبت به میانگین قیمت حراج قبلی (۴ میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان) کمتر است. حال باید منتظر ماند و دید در حراج بعدی که روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، قیمت حراج شمش طلا چقدر خواهد شد!

اما همان طور که اشاره شد؛ متقاضیان خرید طلای حراجی در مرکز مبادله طبق اعلام این مرکز در چهار گروه «فروشندگان عمده شمش طلا»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا»، «خرده فروشان طلای آبشده» و  «بانک عامل با تایید بانک مرکزی» تقسیم بندی شده اند؛ اما نکته مهم در این میان، عدم شفاف سازی در خصوص میزان خرید شمش های طلا توسط این چهار متقاضی است؛ همچنین سوال مهم این است که کدام بانک عامل با تایید بانک مرکزی در صف خرید قرار گرفته است و چه میزان شمش طلا خریداری کرده است؟ هرچند گمانه زنی ها، از حضور بانک کارگشایی در این لیست خبر می دهند، اما تا به امروز در این باره هیچ گونه شفاف سازی از سوی بانک مرکزی و مرکز مبادله ایران صورت نگرفته است.

 

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • تصمیم جدید درباره سقف برداشت از حساب‌های بانکی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است
  • حراج بیش از ۲.۶ تن طلا در نوزده مرحله/ کدام بانک خریدار طلای حراجی است؟