Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@04:56:45 GMT

برگزاری مراسم روز جهانی تالاب در بوکان

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۹۳۴۶

برگزاری مراسم روز جهانی تالاب در بوکان

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، بعد از ظهر امروز (پنج شنبه)، آیینی به مناسبت روز جهانی تالاب ،با محوریت تالاب قره گل بوکان، با حضور رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ، رییس انجمن صنفی کشاورزان بوکان و جمعی از کشاورزان، روستاییان و دوستداران محیط زیست ، در روستای قره گل بوکان برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم ، رحیم عبدالکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ضمن بیان اهمیت و ویژگی های  تالاب ها گفت:  تاکنون اقدامات بسیاری از سوی این نهاد برای احیای تالاب قره گل صورت گرفته و امید است با مشارکت مردم و همت مسئولان ، این تالاب به صورت دائمی احیا شود که در این صورت هم مردم از این اتفاق سود می برند و هم گامی موثر در زمینه زیست محیطی برداشته می شود.

وی دلایل خشکی این تالاب را ، ریشه دار خواند و افزود : تنها کاهش بارندگی دلیل خشک شدن این تالاب نیست ، بلکه توسعه زیاد کشاورزی و در نتیجه حفر چاه های غیر مجاز ،افزایش شدید مصرف و استفاده نادرست از آب ، می تواند از مهم ترین دلایل خشکی تالاب قره گل به شمار رود.

عبدالکریمی با تاکید بر اینکه احیای تالاب  قره گل ، نیازمند یک برنامه دراز مدت  است ، تصریح کرد : یکی از راهکار های احیای این تالاب ، ساخت سد سیمینه بوکان است که با این اقدام، علاوه بر احیای تالاب قره گل و  دریاچه ارومیه، از بروز سیلاب در این شهرستان نیز جلوگیری می شود.

رئیس محیط زیست بوکان به وضعیت تالاب کانی برازان اشاره کرد و افزود : این تالاب،از رودخانه مهاباد تغذیه می کند و این رودخانه از سد مهاباد جان می گیرد ، در نتیجه منبع تغذیه ی آن تامین شده است اما تالاب قره گل چنین منابعی برای احیا شدن ندارد.

وی در پایان تاکید کرد : با همت و تلاش فراوان می توان تحول بزرگی در محیط زیست شهرستان بوکان ایجاد کرد.

تالاب قره گل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بوکان واقع است و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه رود تغذیه و آبگیری می‌شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و در سال های گذشته جز در فصل تابستان، در بقیه ماه های سال دارای آب بوده است.

افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب ، دور نمای سیاه رنگی به آب این تالاب بخشیده، که به همین جهت به تالاب قره گل مشهور شده است.

 

انتهای پیام/م

بررسی وضعیت تالاب های شهرستان بوکان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون

آفتاب‌‌نیوز :

عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه‌های تاریخی و پایگاه‌های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است. در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

ضرغامی در ادامه با اشاره به اینکه جمعیت زیادی در حافظیه و تخت جمشید برای مراسم تحویل سال حضور پیدا کردند و این مراسم در فضایی معنوی و شاد برگزار شد، گفت: رسانه‌های ضد انقلاب از اینکه این جمعیت فراوان در مراکز فرهنگی و تاریخی حضور پیدا کردند و بدون کوچکترین حاشیه فرهنگی و سیاسی یک مراسم معنوی را کنار هم اجرا کردند، فوق العاده ناراحت هستند.

وی درباره قطع نهال در منطقه گردشگری نور گفت: این موضوع ارتباطی به وزارت گردشگری ندارد این اتفاقی که افتاده و دادستان مازندران ورود کرده است.

ضرغامی یادآورشد: وزارت میراث فرهنگی به طور جدی طرفدار محیط زیست است و مدیران ما در کنار میرات فرهنگی موظف به حفظ محیط زیست هستند و در مراکز فرهنگی درختکاری انجام می‌شود.

ضرغامی درباره قیمت بلیت موزه‌ها و مراکز فرهنگی تاریخی نیز اظهار داشت: در حال حاضر قیمت ۳۰ هزار تومان برای بازدید از موزه‌ها در ایران پایین‌ترین رقم ورودی موزه‌ها در دنیا به شمار می‌رود و این رقم منطقی است و بلیت سینما هم ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

ضرغامی با بیان اینکه بعد از تعطیلات رقم دقیق گردشگر خارجی را اعلام می‌کنم به این موضوع هم اشاره کرد که در خصوص لغو یک طرفه روادید با ۳۲ کشور هم مصوبه قبلی دولت به قوت خود باقی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • تشکیل پرونده برای سه واحد متخلف در بوکان
  • ورود بیش از ۳۰۰ فلامینگو به تالاب بین المللی گاوخونی