Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آژانس فضایی اروپا ساعاتی پیش با انتشار مجموعه از تصاویر ازیک مأموریت خاص خبر داد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، آژانس فضایی اروپا با انتشار مجموعه‌ای از تصاویر در شبکه اجتماعی خود در اینستاگرام، اعلام کرد که در حال آماده سازی برای انجام مأموریتی به منظور مطالعه سیاره فراخورشیدی در اواخر سال ۲۰۱۹ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها با انتشار این تصاویر اظهار کردند که در حال آماده سازی برای پرتاب اولین سری از مأموریت‌های سیاره فراخورشیدی هستند و هدف آنها نیز مطالعه جنبه‌های مختلف تکامل سیارات فراخورشیدی است.

این رصدخانه فضایی، "Cheops " مخفف "ماهواره توصیف سیاره فراخورشیدی" (Characterising Exoplanet Satellite) است، بنابر برنامه ریزی‌ها قرار است اواخر سال ۲۰۱۹ پرتاب شود.

رصدخانه فضایی به ابزارهایی مانند تلسکوپ گفته می‌شود که در فضای بیرونی و خارج از جو زمین مستقر شده و برای رصد سیارات دوردست، کهکشان‌ها و دیگر اشیای فضایی به‌کار می‌روند. رصدگرهای فضایی برخی مشکلات رصدخانه‌های زمینی در رصدگری مانند آلودگی نوری و انتشار تابش الکترومغناطیسی را ندارند.

پس از پرتاب، این رصدخانه می‌تواند اندازه گیری‌های دقیقی از سیاره‌هایی را که در اطراف ستارگان روشن و نزدیک قرار دارند، انجام دهد.

با تعیین اندازه آن سیاره‌ها و ترکیب آن داده‌ها با اندازه جرم آنها، این رصدخانه قادر خواهد بود تا چگالی سیاره را تخمین بزند و بنابراین اولین گام را برای مشخص کردن و توصیف ماهیت این سیاره‌ها بردارد.

تصاویری که آژانس فضایی اروپا منتشر کرده است واقعی نیستند و تنها تصاویر نمایشی از سیارات فراخورشیدی و ستاره‌های میزبان آنها که قرار است توسط " Cheops" مورد بررسی قرار گیرند، هستند.

سیاره فراخورشیدی

"سیاره فراخورشیدی" یا "سیاره غیر خورشیدی" (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است. مطالعهٔ سیاره‌های فراخورشیدی جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی‌است و شامل دو شاخهٔ کلی کشف و شخصیت پردازی این‌گونه سیاره می‌شود. نخستین سیاره فراخورشیدی در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی کشف شد و از سال ۲۰۰۲ علاوه بر کشف، بررسی شخصیت پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد. رصدهای زمینی و فضایی سیارات فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست، نخست اینکه سیارات به‌طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع شده‌اند و دیگر اینکه سیارات با ستارهٔ میزبانشان اختلاف درخشندگی فوق‌العاده زیادی دارند. وابسته به‌نوع ستاره و اندازه و دمای سیاره، ستاره می‌تواند از حدود ۱۰۰۰ تا یک میلیون برابر پرفروغ‌تر از سیاره‌های پیرامون خود باشد؛ بنابراین تفکیک نور بازتاب شده از سیاره از نور ستاره بسیار مشکل‌است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عکس آژانس فضایی اروپا سیاره فراخورشیدی ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۲۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت خبری ناسا، سازمان هوانوردی و ایالات متحده آمریکا میزبان جلسه توجیهی برای نخستین پرواز سرنشین‌دار استارلاینر است.

برهمین اساس، ناسا روز پنجشنبه، ۲۵آوریل، میزبان دو فرصت رسانه‌ای است تا برای نخستین آزمایش سرنشین‌دار فضاپیمای بوئینگ به ایستگاه فضایی بین المللی توضیحاتی ارائه دهد. 

نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر به ناسا کمک می‌کند تا بررسی کند که آیا سیستم فضاپیما برای انجام ماموریت‌های چرخشی منظم سرنشینان به ایستگاه فضایی آماده است یا خیر. عملیات پرتاب این ماموریت ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب به وقت منطقه زمانی شرقی و ساعت ۶ صبح به وقت تهران از مجموعه پرتاب فضایی-۴۱ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا است.

بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا با "موشک اطلس وی" به مدار می‌روند و در آزمایشگاه مداری پهلو می‌گیرند و به مدت یک هفته در آنجا اقامت می‌گیرند.

به عنوان بخشی از برنامه ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا، این ماموریت نخستین پرواز خدمه برای فضاپیمای استارلاینر است که فرود در غرب آمریکا را برای نخستین‌بار مورد بررسی قرار می‌دهد.

در صورتی‌که این عملیات با موفقیت اجرا شود، ناسا فرآیند نهایی صدور گواهینامه استارلاینر و آغاز ماموریت‌های سرنشین‌دار این فضاپیما به ایستگاه بین‌المللی را نهایی می‌کند.

جن کونز، معاون مدیر ناسا، دانا هاچرسون، معاون مدیر برنامه‌های سرنشین‌دار این سازمان، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز از فضانوردان ناسا در این رویداد رسانه‌ای حضور دارند. این برنامه به طور زنده از طریق وبسایت ناسا و حساب کاربری این آژانس در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود.

برنامه خدمه تجاری ناسا اهدافی نظیر حمل و نقل ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه بودن پرواز‌ها از و به از ایستگاه فضایی بین‌المللی از ایالات متحده را از طریق مشارکت صنعت خصوصی دنبال می‌کند و درنهایت امکان همکاری و دسترسی به مدار پایین زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای شمار بیشتری از افراد فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود