خرداد: در سینما رسانه (پردیس ملت) فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» و 3 فیلم داستانی "سونامی" ، "جان دار" و "قسم" نمایش داده شد.

 روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» زینب تبریزی و 3 فیلم داستانی "سونامی" میلاد صدرعاملی، "جان دار" پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری و"قسم" محسن تنابنده همراه بود.



توضیح: جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود و پس از آن در روز یکشنبه - ۲۱ بهمن - با نمایش 3 فیلم و اعلام نامزدها به پایان می‌رسد.

«سونامی»/میلاد صدرعاملی/نگاه نو
فیلم میلاد صدرعاملی در ژانر ورزشی است و سعی دارد رقابت بین 2 تکواندو کار را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی روایت کند، اما واقعا عجیب است در تمام فیلم حتی یک صحنه درست از مبارزه یا تمرین این دو تکواندو کار را نمی بینیم و اساسا تنها صحنه‌هایی که تاحدودی قابل قبول از کار درآمده اند مربوط به مسابقات به سبک دعواهای خیابانی است که مرتضی با بازی بهرام رادان (یکی از تکواندوکاران) در آن شرکت می‌کند.

فیلمنامه سونامی از پایه واساس دچار انواع و اقسام مشکلات است و انگار بر اساس چند تیتر جنجالی وخبری ورزشی در چند سال اخیر نگاشته شده است مانند: باخت ورزشکاران در مقابل حریف برای مواجه نشدن با حریفانی از رژیم صهیونیستی، مشکلات حضور ورزشکاران بانوان در مسابقات با پوشش اسلامی، مشکل نداشتن پاسپورت ورزشکارانی که یکی از والدینشان (علی الخصوص پدر) افغانستانی باشد و ...

شخصیت 2 ورزشکار سطحی و بدون شخصیت‌سازی است، از ابتدا تا انتهای فیلم هیچ تغییر یا تحولی در آنهاصورت نمی‌گیرد، مربی آنها هم باز به همین شکل هیچ تاثیری بر ورزشکاران ندارد و اساسا سرمربی تیم ملی است که غیر از دوبار دعوا کردن با این ورزشکاران وجه قابل تامل دیگری از او نمی‌بینیم.

اساسا یک فیلم ورزشی با موضوع 2 قهرمان ورزشی ساخته شود که مخاطب هیچ احساسی نسبت به آنها نداشته باشد در نوع خود نوبر است. سکانس‌های مبارزه ورزشکاران سعی شده با حرکات سریع دوربین روی دست و عمدتا در نماهای بسته و غیر واضح به شیوه ای ناشیانه رفع و رجوع شود.تنها نکته مثبت فیلم حضور علی استادی در یک نقش فرعی است که طبق معمول در این نقش مکمل هم درخشیده است.

واقعا از پسر رسول صدرعاملی، تهیه کننده سونامی (علی سرتیپی)، مشاور کارگردان (پرویز شهبازی) انتظاری بسیار بیشتر می رفت که متاسفانه محقق نشد.

(امتیاز: 0.5 از 5 )



«جان دار»/پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری/نگاه نو
یک اتفاق دیگر در سینمای فیلم اولی‌ها فیلم جان‌دار و 2 کارگردان جوان آن است، فیلم داستان یک خانواده است که شب مراسم عقد دختر خانواده برادر خواستگار سابق او سعی در بهم زدن مهمانی آنها دارد و در پی دعوا و درگیری او توسط یکی از برادران دختر کشته می‌شود، حال خانواده دختر از خواستگار سابق باید رضایت بگیرند و ...

فیلمنامه جاندار داستانی پرکشش و جذاب دارد که به تناوب مخاطب را با گره افکنی‌های جدید غافل گیر می‌کند. تنها ایراد فیلم که ایراد بزرگی هم هست پایان فیلم است که از مرحله پایان باز هم رد شده است و باید گفت پایان ناتمام، انگار قرار است ادامه فیلم را در قسمت دوم آن شاهد باشیم.

موضوعی که در جاندار مطرح می‌شود یک نقد اجتماعی جدی است به موقعیت‌هایی است که انسانها در آن گرفتار می‌شوند و راه پس و پیش ندارند، طبیعتا اگر فیلم پایان دیگری داشت امتیاز فیلم بالاتر بود.

بازیگران فیلم همگی در نقشهایشان بسیار خوب ظاهر شده‌اند و انصافا بازی حامد بهداد در این فیلم یک اتفاق است، یک بازی در شخصیتی تا حدی عصبی اما مطیع و دوست داشتنی.

باید به کارگردانان جوان فیلم جاندار تبریک گفت چون اساسا سر و شکل فیلم آنها مانند فیلم اولی نیست و پختگی بیشتری در آن مشهود است.

و باید به تهیه کننده فیلم هم احسنت گفت که با اعتماد به این دو جوان حدودا 25 ساله قدم بسیار مثبتی در جهت ارائه فرصت به جوانان در سینما برداشته است و طبیعتا جوابش را هم خواهد گرفت.

با دیدن جان دار این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعا نباید این فیلم در بخش سودای سیمرغ می‌بود، آن هم وقتی که فیلم پالتو شتری برای آن بخش انتخاب شده، بوی یک نوع حق کشی به مشام می‌رسد.

(امتیاز: 3.5 از 5)

«قسم»/محسن تنابنده/سودای سیمرغ
فیلم دوم محسن تنابنده در قیاس با فیلم اولش «گینس» کاملا یک پیشرفت به حساب می‌آید. قسم داستان یک خانواده است که باید به مشهد بروند تا در یک مراسم مقاسمه شرکت کنند و 50 نفر قسم بخورند که متهم به قتل، دختر آنها را کشته است.

تقریبا 90 درصد زمان فیلم در جاده و داخل اتوبوسی می‌گذرد که خانواده در آن هستند و در ضمن سفر با اتفاقات ریز و درشتی همراه می‌شوند، مشکل فیلم از این است که بسیاری از زمانها احساس می‌کنیم با یک فیلم تلویزیونی یا یک بخش از یک سریال مواجهه‌ایم. حجم دیالوگ‌ها و شخصیت‌های فیلم وارجاعات به اسم‌ها و اتفاقات گذشته زیاد است که بعضی مواقع مخاطب سردرگم و گیج شده و نمی‌داند که چه کسی با چه کسی یا با چه موضوعی در ارتباط است.

از نکات مثبت فیلم بازی حدود 40 بازیگر فیلم است که همگی بسیار خوب از عهده نقش‌هایشان بر آمده‌اند (علی الخصوص حسن پور شیرازی)، محسن تنابنده در کار با این حجم بازیگر و در موقعیت محدودی مانند داخل یک اتوبوس موفق عمل کرده است. بازی مهناز افشار هم متفاوت و بهتر از نقش‌های قبلی خودش است.

(امتیاز: 2.5 از 5)


حاشیه‌های روز نهم: 

در این روز جدیدترین آمار د‌ر بخش بهترین فیلم از نگاه مردم اعلام شد که با حذف فیلم ۲۳ نفر، پنج فیلم «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «متری شش و نیم»، «غلامرضا تختی» و «ماجرای نیمروز ۲» در گردونه رقابت باقی ماندند.

فاطمه معتمدآریا در نشست مطبوعاتی فیلم «جان دار» حضور نداشت و از طریق یک پیام صوتی بابت اینکه نتوانسته در نشست حضور داشته باشد عذرخواهی و برای بازی در این فیلم هم ابراز خشنودی کرد.

در نشست خبری «قسم» یکی از حاضران که خود را حقوقدان معرفی می‌کرد ایرادهایی را به فیلم وارد کرد و معتقد بود گاف‌هایی در فیلمنامه به لحاظ قانونی وجود داشته اما تنابنده مصرانه تاکید کرد، سه قاضی گردن‌کلفت از طرف قوه قضائیه به او معرفی شده و در این فیلمنامه کنار او حضور داشتند. ضمن اینکه خودش هم بیش از ۵۰ پرونده را به طور محرمانه مطالعه کرده است. البته اگرچه این نشست در دقایقی با صدای بلند و جدل تنابنده و مدعی حقوقدانی ادامه پیدا کرد اما دقایقی بعد کارگردان فیلم قسم فضای نشست را با شوخی‌های خود درباره حضور شتر و گاو در فیلم توضیح داد، این اتفاق خیلی اتفاقی بوده نه از سر هوش و ذکاوت و استعاره‌ای.

حسن پورشیرازی که در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را ایفا می‌کند در نشست حضور داشت و تأکید کرد که پس از انقلاب برای اولین‌بار است در چنین نشستی حاضر می‌شود و اصلاً چنین جمعیتی را به عنوان خبرنگار تا به حال ندیده است.

مهناز افشار هم که در فضای مجازی به عنوان یکی از سلبریتی‌هایی که تقریباً نسبت به هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد، خیلی خودجوش به برخی سوالاتی که درباره بودجه فیلم‌ها در نشست‌های قبلی فیلم‌های جشنواره مطرح شده اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم چرا بیشتر از آنکه درباره خودم صحبت کنم درباره دیگران حرف می‌زنم، اما به هر حال می‌خواهم بگویم ای‌کاش اول ببینیم درباره یک موضوع چه حرفی گفته می‌شود بعد ببینیم چه کسی آن را مطرح کرده است. اگر بحث پول فیلم‌ها مطرح است، پس این را هم می‌شود پرسید که حقوق خبرنگاران و خبرگزاری‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این در حالی است که برای من مهم‌تر از این سوالات، شرافت شما خبرنگاران اهمیت دارد.

در فیلم قسم یک سکانس سقوط اتوبوس در حوض آب وجود دارد که بسیاری آن را مورد تحسین قرار دادند و طبق گفته تورج اصلانی فیلمبردار قسم این سکانس در یک برداشت و با 8 دوربین فیلمبرداری شده است.

منبع: عصر ایران برچسب ها: جشنواره فجر ، فیلم‌ ، سیما

منبع: خرداد

کلیدواژه: جشنواره فجر فیلم سیما

منبع این خبر، وبسایت khordadnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۶۷۶۷۲۲ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

رئیس‌جمهور: نمی‌توانیم تولید را تعطیل کنیم| مرگ‌ و میرهای کرونا در ایران قابل قبول است| امیدوارم در پایان رتبه مطلوبی به دست آوریم| باید خود را برای زندگی با این ویروس آماده کنیم

عباس عبدی: روحانی به‌خاطر برجام و حل مسأله تحریم‌ها مخالف قرنطینه است

کشف جد مشترک همه جانوران جهان؛ احتمالا یک کرم+عکس

عکس| سان دیدن و سخنرانی استاندار خوزستان در شرایط کرونایی!

هاشم‌زاده: عملکرد فوتسال ایران در سال گذشته متوسط بود

خبر بعدی:

«سه کام حبس»؛ تکرار دوباره سینمای تلخ و سیاه‌نما

خبرگزاری میزان- فیلم سینمایی «سه کام حبس» تازه‌ترین ساخته سامان سالور سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد اما نتوانست نظر مثبت اهالی سینما و منتقدین را به خود جلب کند، فیلمی که به گفته سازنده برای تاثیرگذاری بر جامعه ساخته شده است. تاریخ انتشار: 13:30 - 10 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۷۵۹۷

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی «سه کام حبس» تازه‌ترین ساخته سامان سالور سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد اما نتوانست نظر مثبت اهالی سینما و منتقدین را به خود جلب کند، فیلمی که به گفته سازنده برای تاثیرگذاری بر جامعه ساخته شده است.

سالور نسبت به آثار قبلی خود به دنبال سوژه جدیدی رفته اما این سوژه در کلیت سینما تا چه حد تازگی دارد را باید به مخاطب سپرد. «ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه تنهایی تهران»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹» و «تمشک» از ساخته‌های پیشین سامان سالور است.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

ایزدیار در سه کام حبس با بازیگرانی همچون محسن تنابنده، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران همبازی شده است.

«سه کام حبس» از لحاظ حال و هوای اثر ادامه‌ای بر سینمای اجتماعی مرسوم سالهای گذشته سینمای ایران است، اثری که معضل اعتیاد پرداخته اما نتوانسته در برابر آثاری همچون متری شیش و نیم و یا ابد و یک روز حرفی تازه را به سینمای ایران تزریق کند.

مشکل اصلی و عمده سه کام حبس ضعف شدید منطق در روایت فیلمنامه است، ضعفی که توسط منتقدان بارها به سامان سالور تذکر داده شده اما وی همچنان اصرار دارد که این فیلم روایت چند فرد درگیر با معضل اعتیاد است، شاید حفره بزرگ فیلمنامه سه کام حبس را باید در کمرنگ بودن عنصر پلیس دانست.

فردی با بازی «محسن تنابنده» به جرم حمل و فروش مواد مخدر که در این مورد مقدار بسیار زیادی هم هست تحت تعقیب قرار می گیرد، پلیس وی را شناسایی کرده و رد خانه وی را نیز می‌زند، اما نکته عجیب اینجاست که پلیس بعد از پیدا کردن خانه محسن تنابنده در فیلم دیگر به هیچ وجه نمودی پیدا نمی کند. 

این در حالی است که بدون شک وقتی فردی به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد، آن هم با آن حجم زیاد قطعاً خانه‌اش به مدت طولانی تحت نظر قرار می گیرد، اتفاقی که به هیچ عنوان در سه کام حبس دیده نشد. نکته دیگر این است پلیس مواد مخدر برای شناسایی مواد مخدر سگ های مخصوص به این عمل را وارد خانه می کند که اگر باز هم منطقی در فیلمنامه سه کام حبس دیده می‌شد به راحتی مواد مخدر داخل دبه ترشی قابل شناسایی بود. 

نکته دیگر آنجاست که فردی وقتی با این حجم از مواد مخدر تحت تعقیب پلیس قرار می گیرد، نمی تواند به راحتی به مدت یک هفته در بیمارستان بستری باشد و هیچ استعلامی از وی صورت نگیرد. فیلمنامه سالور با وجود تلاش بیش از حد وی برای قرار دادن نشانه ها ضعیف عمل کرده است، انگار وی خارج روایت می‌خواهد به زور هم که شده نشانه های غیبی را وارد متن کند که از جمله آنها می‌توان به سربازی اشاره کرد که روبروی پریناز ایزدیار می ایستد. 

یکی از نکات مثبت سه کام حبس بدون شک فیلمبرداری مسعود سلامی است که به نوعی دارای امضایی شخصی در کارش شده است، وی فضاسازی این اثر را نیز با توجه به متن به تصویر کشیده است، تصویری هرچند تاریک اما در خدمت اثر. 

مجموعه بازی‌های سه کام اما یکی دیگر از نقاط نسبتاً خوب اثر است که البته در کنار بازی قابل قبول محسن تنابنده مخاطب سینما بار دیگر پریناز ایزدیاری می بیند که انگار در ایفای چنین نقش‌های گیر کرده است، بازیگری که حضورش در این فیلم فرق چندانی با فیلم‌هایی همچون «ابد و یک روز» نمی کند. 

به طور کلی سه کام حبس اثری متوسط رو به پایین برای کارگردانی است که سالها از سینما دور بوده است، این فیلم نشان می دهد که سالور نه تنها از ساخت آثار سینمایی دور شده بلکه سالهاست سینمای ایران را دنبال نمی کند، که در غیر این صورت به دنبال ایده ای تازه تر در این سینما می گشت. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پول درمیاری خرج خودت کن!
  • کاهش ۵۲ درصدی تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی لرستان
  • پانزده اتفاق ویژه جشنواره فجر 38/ مغموم جشنواره؛ جواد عزتی
  • نکات پزشکی ورزشی در تعطیلات نوروزی (قسمت نهم)
  • زندانیان بازگشته از مرخصی در استان سمنان قرنطینه می‌شوند
  • زندگی به سبک «انگل» / جدالی قدیمی که قالبی نو به خود گرفته است
  • مهمترین اتفاقات سینمای ایران در سال ۹۸
  • نگاهی به بیش از یک دهه فعالیت نوید محمدزاده در سینمای ایران
  • کاهش ۷۵ درصدی مصرف بنزین در نهم فروردین‌ماه
  • سینمای ایران در سال ۹۸ چگونه گذشت؟
  • پرکارترین بازیگران سال 98 چه کسانی بودند؟
  • گیشه زدگی سمی مهلک برای سینمای امروز است/جوانان عمر خود را بیهوده در بازیگری تلف نکنند
  • دانلود فیلم کلاس فرهنگ و هنر پایه نهم مورخ ۱۰ فروردین
  • فیلم‌های سینمایی تلویزیون در دهمین روز از فروردین/ از «غلامرضا تختی» تا «پیشونی سفید۳»
  • دانلود قسمت نهم سریال «پایتخت ۶» / پخش شده از شبکه اول سیما در تاریخ ۹ فروردین ۹۹
  • دانلود قسمت نهم سریال کامیون/ پخش شده از شبکه دوم سیما در تاریخ ۹ فروردین ۹۹
  • فعالیت جهادی ۲۷ هزار بسیجی فارس با ماموریت مهار کرونا
  • فعالیت جهادی ۲۷ هزار بسیجی فارس با مأموریت مهار کرونا
  • خبرسازان «تئاتر» در سال ۹۸/ گروه‌هایی که از نام‌ها فراتر رفتند