Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:48:57 GMT

نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۷۹۵۵۰

نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، عصر روز پنجشنبه (۱۸ بهمن ماه) سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه چارسوی هنر در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی ضمن بازدید از این بخش از جشنواره که در باغ‌موزه قصر برپاست، با بیش از ۵۰۰ اثر برگزیده از هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور که در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزدیک پای صحبت گالری‌داران نشست. گالری‌داران نیز تلاش کردند در این بازدید، گوشه‌هایی از تجربه و روش خود برای شناسایی استعدادهای جوان، جمع‌آوری آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهای داخلی و خارجی برای وزیر شرح دهند و از مشکلات و دستاوردهایشان بگویند.

در ابتدای این بازدید لی‌لی گلستان، نماینده گالری‌داران و صاحب غرفه گلستان خظاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از استقبال مردم از این بخش بسیار راضی بوده است. او توضیح داد که در نمایشگاه چهارسوی هنر میزبان حضور خریداران و بازدیدکنندگانی بوده که تا کنون آنها را ندیده بوده و این اتفاق خوب جشنواره امسال است.

در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: بازدید از این همه آثار خوب و قابل توجه نیاز به وقت بیشتری دارد. این رویداد برای نخستین‌بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق می‌افتد و چند نکته درباره آن وجود دارد که آن را مهم می‌کند. در درجه اول، خود گالری‌ها هستند که کنار هم جمع شده‌اند. نکته‌ای که در دولت دوازدهم به آن توجه شده این است که صنوف وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند هم‌افزایی‌شان شتاب‌بخش می‌شود. گالری‌ها هر کدام به تنهایی کارهای خوبی انجام داده‌اند و از این پس نیز انجام می‌دهند.

صالحی در توضیح بیشتر گفت: حقیقت این است که کنار هم قرار گرفتن گالری‌داران می‌تواند اتفاق‌های تازه‌ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم اتفاق امسال اتفاق مبارکی است که می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند. چون این مجموعه در کنار هم می‌توانند در بخش‌های محتوایی و کیفی و نیز اقتصادی به هم کمک کنند.

او درباره دومین ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی امسال بیان کرد: همواره یک حلقه مفقود میان گالری‌ها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق‌ها این حلقه را ایجاد کند. کنار هم قرار گرفتن گالری‌ها می‌تواند واسطه‌ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یک فرصت است برای این که در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله‌ها کمتر شود. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متکی به فروش گالری یا حراج باشد. این یک حوزه بهره‌وری از فضای لذت‌های بصری است.

صالحی همچنین کنار هم قرار گرفتن تهرانی‌ها و استان‌های دیگر را از دیگر ویژگی‌های این رویداد دانست و اظهار کرد: در فضای استان‌ها شاهد حرکت رو به جلو و باشتابی هستیم. به نظرم اگر این کنار هم بودن تداوم یابد، استان‌ها می‌توانند این شتاب را افزایش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برداشت خود از دیدار و گفت‌وگو با گالری‌داران اشاره کرد و گفت: ما نیاز داریم مصرف‌کننده‌های بیشتری را به میدان بیاوریم. اینکه خریداران آثار تجسمی در یک دایره محدود باشند طبیعتاً به اقتصاد تجسمی ضربه می‌زند. این در حالی است که تولیدکنندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است که باید مصرف‌کنندگان هم به همین اندازه رشد کنند. صرفاً نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

صالحی همچنین بیان کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد. هنرمندان تجسمی ما در شاخه‌های متعدد مدام فراوان‌تر شده‌اند. درست است که برخی از خالقان هنرهای تجسمی برای معیشت کار نمی‌کنند، اما بخش قابل توجهی از آنها به معیشت خود می‌اندیشند؛ پس باید این فاصله را کمتر کنیم. این اتفاق که امروز شاهدش هستیم یکی از همین راه‌ها است.

او دولت را یکی از خریداران جدی هنرهای تجسمی دانست و گفت: باید نگاه ویژه‌ای در بخش دولتی ایجاد شود. البته منابع دولتی محدودتر شده است. اما در همه جای دنیا دولت‌ها خریداران جدی آثار تجسمی هستند. ۸۰ میلیون جمعیت داخلی و چند میلیارد جمعیت جهانی داریم که مخاطبان بالقوه ما هستند که باید نگاه جدی به آنها داشته باشیم.

صالحی همچنین به جایگاه صادرات آثار هنری در شرایط تحریم اشاره کرد و توضیح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول این اتفاق‌ها از جمله تحریم‌ها نیست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهای تجسمی به صورت خاص می‌توانیم فرصتی برای صادرات کالای ایرانی پیدا کنیم. به نظرم باید این فرصت را جدی بگیریم. پیش از این ابهامی درباره مسئولیت فروش کالای هنری ایرانی در دنیا وجود داشت که یک اصلاحیه قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آن تهیه شد. بر طبق این مصوبه مسئولیت فروش و نمایش آثاری که مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این بازدید سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری ‏ (مدیرکل هنرهای تجسمی)، ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر)، سیدامیر سقراطی (دبیر هنری این رویداد)، ‏محسن سلیمانی (دبیر اجرایی جشنواره)، احسان آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) ‬ و مژگان قدوسی (مدیر بخش چارسوی هنر) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه منصوب شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی مهدی عرفاتی را به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب کرد.

در این‌حکم آمده است؛

نظر به تعهد و تجربه ارزشمند جناب‌عالی در عرصه رسانه، به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و با بهره‌مندی از نظرات استادان و کارشناسان مجرب حوزه رسانه و علوم ارتباطات و ایجاد ساز و کار مناسب در دبیرخانه این جشنواره برای گردآوری، داوری و انتخاب آثار برگزیده با رویکرد حرفه‌ای و کارشناسی بر اساس ماده (۲) قانون مطبوعات و تقویت مرجعیت رسانه‌های کشور و نقش‌آفرینی و حضور مؤثر آن‌ها در مواجهه با جنگ شناختی و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران موفق و موید باشید.

بر اساس این گزارش، مهدی عرفاتی با بیش از ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای، سال گذشته نیز دبیری بیست و یکمین جشنواره رسانه‌های ایران را بر عهده داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه منصوب شد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد