Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

 

انقلاب ایران نه انقلاب گلوله که انقلاب کلمه بود

سیدعباس صالحی در اختتامیه سی‌وششمین جایزه کتاب‌سال و بیست‌وششمین جایزه جهانی کتاب سال با تبریک ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: این انقلاب برخلاف سایر انقلاب‌ها، انقلاب گلوله نبود؛ بلکه انقلاب کلمه بود و این موضوع را می‌توان در متون منبرها، خطابه‌ها، شعرها، سروده‌ها و نوشته‌های به‌جا مانده از آن دوران مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع انقلاب اسلامی ایران را متمایز و ممتاز می‌کند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاقات قابل‌توجهی در حوزه نشر و کتاب رخ داد؛ به‌طوری که تا قبل از پیروزی انقلاب در فاصله سال‌های ١٣١٠ تا ١٣٥٧ تنها حدود ٥٠هزار عنوان کتاب تولید شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فاصله سال‌های ١٣٥٧ تا ١٣٩٦ حدود یک‌میلیون و ٢٢٠هزار کتاب چاپ اول و مجدد منتشر شده است، تأکید کرد: مسیر نشر کتاب در این سال‌ها پرجهش بوده است؛ به طوری که در دهه اول انقلاب ٣٥هزار کتاب تولید شده بود و در دهه چهارم این عدد به ٧٢٦هزار کتاب رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر به این جهش طی چهاردهه اخیر افتخار می‌کنیم، این جهش مدیون مولفان و ناشران، همچنین کسانی است که با تولید کتاب فرصت علم‌اندوزی را فراهم کردند.

فراخوان هفدهمین دوره جشنواره قلم زرین منتشر شد

انجمن قلم ایران فراخوان هفدهمین دوره جشنواره قلم زرین را منتشر کرد.اهدف ایجاد زمینه مناسب برای احرازِ نقشِ فعال مولفین و پدیدآورندگان کتاب در تحولاتِ اجتماعی کشور، کوشش در راهِ اشاعه هر چه بهتر و بیشتر ارزش‌های والای انسانی و دینی و معرفی آثار برتر و انتخاب بهترین کتابهای منتشر شده در سال ۱۳۹۷ به جامعه، انجمن قلم ایران، هفدهمین دوره جشنواره قلم زرین را به دبیری رحیم مخدومی (نویسنده) برگزار می کند.

در همین راستا، داوران این جشنواره کتاب‌های منتشره در سال ۱۳۹۷ در پنج حوزه «شعر کودک و نوجوان»، «شعر بزرگسال»، «داستان (زیرمجموعه ادبیات داستانی) کودک و نوجوان»، «داستان (زیرمجموعه ادبیات داستانی) بزرگسال» و «نقد و پژوهش» را بررسی و آثار برتر انتخاب خواهند کرد.

ملاک عمل این جشنواره، مطابق سالهای قبل، سال انتشار اثر (مندرج در شناسنامه کتاب) خواهد بود و بر همین اساس، متقاضیان شرکت در جشنواره (نویسندگان و ناشران)، حداکثر تا ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷ فرصت دارند دو نسخه از آثاری را که در طول سال ۱۳۹۷ چاپ و منتشر شده‌اند، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مراسم پایانی هفدهمین دوره جشنواره قلم زرین با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز، در روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ (همزمان با روز ملی قلم) برگزار خواهد شد.

 طرح سرباز فرهنگ رونمایی شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر،در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بهمن ساکی دبیر علمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در این مراسم نیز برگزیدگان بخش درباره شعر معرفی شدند.

برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه جهانی کتاب‌سال معرفی شدند

آثار برگزیده سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سه شنبه ۱۶ بهمن‌ماه و طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری در تالار وحدت در تهران، معرفی شدند.

عناوین آثار برگزیده این جایزه به شرح زیر است:
الف) کلیات
کتابشناسی
تألیف
۱. کتابشناسی موضوعی ـ. تاریخی: از چاپکرده و نوشته‌های ایرج افشار (منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۵ـ۱۳۲۳)، تألیف میلاد عظیمی، تهران: مؤسسة خانه کتاب، ۳ ج، ۱۳۹۶.
ب) فلسفه و روان‌شناسی
فلسفه غرب
تألیف
۲. گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی: صیرورت، دیالکتیک و ایده‌آلیسم، تألیف سیدحمید طالب‌زاده، تهران: هرمس، ۲۸۲ ص، ۱۳۹۶.
ترجمه
۳. فضایل ذهن، تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت، تألیف لیندا زگزبسکی، ترجمه امیرحسین خداپرست، تهران: کرگدن، ۴۹۴ ص، ۱۳۹۶.
ج) علوم اجتماعی
علوم نظامی
تألیف
۴. روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب بیست‌وهشتم، نخستین عملیات بزرگ در شمال غرب «والفجر ۴»، تألیف علیرضا لطف‌اله‌زادگان، ایرج همتی، تهران: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۴۴۰ ص، ۱۳۹۶.

انتهای پیام/

مهمترین رویداد‌های ادبی هفته نیمه اول بهمن ۹۷

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات ادبیات در هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات واگذاری سهام مدیریتی کشتیرانی منتشر شد

جزئیات مربوط به واگذاری بلوک ۱۷ درصدی سهام مدیریتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در راستای اجرای ماده 23 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی جزئیات واگذاری بلوک 17 درصدی سهام شرکت کشیرانی جمهوری اسلامی ایران شامل 9 میلیارد و 812 میلیون و 758 هزار و 324 سهم را به سازمان تامین اجتماعی منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، ارزش سهام واگذار شده این شرکت 253 هزار و 71 میلیارد و 37 میلیون و 175 هزار و 960 ریال، و مطابق خلاصه اطلاعات مالی بنگاه بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31 خرداد 1402، ارزش دارایی‌های شرکت کشیرانی جمهوری اسلامی ایران 658 هزار و 560 میلیارد و 848 میلیون ریال، ارزش بدهی‌ها 426 هزار و 845 میلیارد و 389 میلیون ریال، جمع حقوق صاحبان سهام 231 هزار و 715 میلیارد و 459 میلیون ریال و سود خالص این شرکت نیز 160 هزار و 279 میلیارد و 867 میلیون ریال اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ اولویت اجرایی جایزه جوانی جمعیت/ ضرورت معرفی الگوهای فرزندآوری در جامعه
  • اختصاص جایزه ۴ میلیارد تومانی برای طرح برگزیده «آسمانه هنر ایران»
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • آغاز به کار جشنواره فجر «معماری» / فراخون جایزه ۴ میلیاردی برای طراحی خانه جشنواره
  • معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست
  • اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده «آسمانه هنر ایران»
  • از فراخوان جایزه ملی معماری تا انتصاب رئیس دبیرخانه هنر معماری
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار
  • جشنواره سراسری فیلم رفسنجان (شهرنما) برگزیدگان خود را شناخت
  • جزئیات واگذاری سهام مدیریتی کشتیرانی منتشر شد