به گزارش خبرنگار ایلنا، مهناز افشار امسال با سه فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. یکی از آثاری که امسال این بازیگر در آن بازی کرده است، فیلم «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده است. افشار در این فیلم ایفاگر نقش زنی است که برای گرفتن حکم قصاص قاتل خواهرش یک اتوبوس آدم را برای مراسم قُسامه راهی مشهد می‌کند.

این بازیگر درباره فیلم «قسم» و شخصیت راضیه که آن را ایفا می‌کند، گفت: در واقع قضیه این فیلم قصاص نبوده بلکه به مسئله قُسامه که یکی از احکام فقهی است، می‌پردازد. اما جدا از این موضوع از نظر من بیشترین عذابی که شخصیت راضیه در این فیلم متحمل می‌شود، دروغی است که ندانسته در حال حمل آن با خود بوده است. او در انتهای فیلم متوجه قضاوت اشتباه خود شده و از این موضوع به شدت ناراحت است.

وی افزود: تجربه این فیلم به ما ثابت می‌کند که نمی‌توان هر اتفاقی را از یک زاویه نگاه کرد. به شخصه همیشه به این موضوع رسیده‌ام که نباید از یک زاویه به موضوعات نگاه کرد و واقعا برای موضوعات مختلف به یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نیاز داریم. چراکه ممکن است از جایی که شما به دو نفر نگاه می‌کنید، یک برداشت و از دید من؛ برداشت دیگری داشته باشد. به‌طور کلی اکنون زندگی خیلی سخت شده است.

افشار در ادامه درباره اینکه چقدر مطالعات روانشناختی برای این نوع نقش‌ها دارد، اظهار داشت: من معمولا بعد از نقش‌ها تراپی (درمان) می‌شوم. البته لازم است توضیح دهم که در بازی چنین نقش‌هایی قطعا خیلی از روانشناس مشاوره می‌گیرم.

وی همچنین درباره سختی‌های فیلم «قسم» بیان کرد: ساده‌ترین سختی کار این بود که نزدیک به ۶۰ روز هر روز در سرما و گرما ما یک دست لباس داشتیم. نمی‌دانید چقدر سخت است که هر روز یک لباس که مختص به شخصیت درون فیلم است را بپوشید. چراکه این لباس می‌توانست عرق کرده و کثیف باشد و بو بدهد. البته نمی‌خواهم بگویم که فقط کار گروه ما سخت بوده است، قطعا هر فیلمی سختی‌های خاص خود را دارد ولی فیلم «قسم» واقعا فیلم سختی بود.

بازیگر فیلم «قسم» همچنین درباره کار کردن با محسن تنابنده در سمت کارگردان توضیح داد: ایشان به شدت کارگردان باهوش و مسلطی هستند ولی به شدت سخت‌گیر بوده و اصلا به بازیگر اجازه نمی‌دهد که دیالوگی غیر از آنچه در فیلمنامه نوشته شده را بگوید. به نوعی می‌توانم بگویم که تنها کارگردانی بود که حتی اجازه نداد واو را از فیلمنامه کم کنیم.

وی ادامه داد: البته من همیشه سر صحنه می‌گویم چشم ولی فکر می‌کنم در این فیلم خیلی زیاد به ایشان چشم گفتم. چراکه اصولا کوتاه نمی‌آیند و می‌گویند که من یک چیزی را می‌دانم و همان درست است. به عنوان مثال وقتی می‌خواستم درباره حس شخصیت چیزهایی را با ایشان در میان بگذارم، می‌گفتند که اصلا با من بحث نکن، حس خواهر همین است. 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر آیا بازهم با محسن تنابنده همکاری می‌کنید، گفت: کاملا معلوم است که این کار را می‌کنم. من به طور کلی عاشق سختگیری‌ام.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بازی جشنواره فیلم فجر سرما مشهد بازیگران زن سینمای ایران

منبع این خبر، وبسایت www.ilna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۶۸۳۰۹۱ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

جنجال واردات یک دارو برای درمان بیماران کرونا در ایران؛ پای مافیای دارو در میان است؟

ماجرای شایعه شهادت سردار قاآنی و امیر پوردستان چه بود؟

نبرد سیاسی اصولگرایان با روحانی در روزهای کرونایی؛ قالیباف در فکر انتقام است؟

کفِ حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد

فغانی: فینال جام جهانی حسرت من نیست/ در استرالیا همه چیز بی حاشیه است / مهاجرت برای من سخت‎‌ترین تصمیم بود

خبر بعدی:

باباپنجعلی خسته کننده شده بود؟!

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

علیرضا خمسه در گفت و گویی اعلام کرد در صحبتی که با مرحوم خشایار الوند داشتم بحث خسته کننده شدن شخصیت باباپنجعلی پیش آمد که من هم پذیرفتم و خودم هم حس کردم این کاراکتر خسته کننده شده و بهتر است از سریال کنار برود که با مرگ او این اتفاق رخ داد. اما این سوال پیش می آید حالا که فصل ششم «پایتخت» به پایان رسید آیا شخصیت باباپنجعلی واقعا خسته کننده بود؟ آیا جای خالی او در فصل ششم احساس نشد؟

یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال «پایتخت» در پنج فصل گذشته، بحث احترام، رعایت شئونات اخلاقی خانواده به خصوص جایگاه پدر و مادر که اتفاقا لحظات آموزشی بسیاری نیز با خود به همراه داشت.

برخوردی که محسن تنابنده در شخصیت نقی با پدرش باباپنجعلی داشت در بسیاری از لحظات، جزء نکات قابل تحلیل و بررسی این سریال بود که اتفاقا با بازخوردهای بسیاری نیز همراه بود.

به رغم اینکه تیپ باباپنجعلی اصولا براساس ویژگی هایی طراحی شده بود که گاهی اوقات حتی با تیکه کلام هایش و حتی برخوردهایش در جهت خلق لحظات کمدی اعصاب خورد کن هم می شد. احترامی که بین فرزندان با پدر برقرار بود، جایگاهی که در خانواده برای یک بزرگتر در سن و سال پدربزرگ قائل بودند، به نظر از باباپنجعلی یک شخصیت جذاب ساخته بود که در ادبیات خانواده نیز تاثیرگذار بود.

با کنار رفتن باباپنجعلی شاهد بودیم که احترام کمی در میان شخصیت ها جای خود را از دست داد. شخصیت نقی با هر لحن و ادبیاتی که می خواهد دیگران را صدا می زند در حالی که در فصول گذشته با حضور باباپنجعلی شخصیت نقی مراقبت شده صحبت می کرد و این مراقبت عملا به خاطر حضور پدر یا بزرگتر در میان خانواده بود که قطعا یکی از نکات مهم در زندگی خانواده ایرانی است.

به نظر شخصیت باباپنجعلی به هیچ وجه خسته کننده نبود. او جایی را درمیان شخصیت های این سریال تنگ نکرده بود. اگرچه با دلایل مختلف این اتفاق رخ داده است شاید قرار بوده در سریال «پایتخت» مسافرت هایی انجام شود که حضور باباپنجعلی سرعت عمل کاراکترها را بگیرد و دلایلی از این دست اما این اتفاق رخ نداد و سریال به جز یکی دو سفر پیک نیکی در اکثر اوقات در چارچوب های بسته اتفاق افتاد و حضور باباپنجعلی به خصوص در صحنه هایی مثل ماجرای ازدواج رحمت و فهیمه، بازگشت بهبود می توانست به جذابیت های سریال بیافزاید.

درواقع خسته کننده شدن شخصیت پنجعلی تصمیم غیرقابل قبولی حداقل در این ساختاری که دیدیم بود مگر اینکه قرار بود خانواده معمولی سفر خاصی در پیش داشته باشند؛ به طورمثال سفر بهتاش برای لژیونر شدن در عرصه فوتبال که می توانست یک اتفاق خانوادگی باشد یا هرمدل سفر دیگری که ممکن بود ریتم و کنش و واکنش های سریال را کندتر کند.

با این اوصاف باید گفت اتفاقا جایگاه شخصیتی در حد و اندازه های باباپنجعلی با بازی علیرضا خمسه بی شک می توانست لحظاتی از جنس روابط اعضای یک خانواده با یک سالمند در دوره های مختلف باشد قطعا جای خالی اش محسوس بود. در روزگاری که فضای مجازی بسیاری از روابط را مخدوش کرده است، سریال «پایتخت» با قدرت و توانمندی اش می توانست نکات آموزشی و اخلاقی بسیاری برای خانواده های ایرانی داشته باشد.

دیگر خبرها

  • شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) الگویی جاودانه برای جامعه
  • داستانی از کابوس‌های شبانه یک مرد در «ایستگاه متروک»
  • نگاهی به فیلم شیرشاه، بازنمایی روایت هملت
  • پایان تدوین «جنس لطیف» با بازی اکبر عبدی
  • شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) الگویی جاودانه برای جامعه اسلامی/ ارتقای فرهنگ جامعه در گرو توجه به نسل جوان است
  • پدیده جدید سریال پایتخت: شمالی هستم و عاشق کشتی
  • چرا «دوپینگ» شبکه سه جواب نداد!
  • مقتدایی: آیت‌الله کریمی از شخصیت‌های برجسته نظام اسلامی بود
  • پست اینستاگرامی محسن تنابنده در مورد پایان سریال پایتخت ۶
  • کدام مقامات کشور به کرونا مبتلا شده‌اند؟+جدول
  • در خانه بمانیم| با این بازی «کودتا» کنید+فیلم آموزشی
  • کدام مقامات کشور به کرونا مبتلا شده‌اند؟ + جدول
  • عطشم برای اجرای تئاتر بیش از پیش است/ کرونا تلنگری برای همه بود
  • دو قسمت ساخته نشده: نجات سریال پایتخت!
  • تغییرات رفتارهای تربیتی در سریال پایتخت 6 / خوشی‌ها و ناخوشی‌های معمولی که مردم دوست دارند
  • برای رقابت با تلویزیون‌های جهانی باید پخش برنامه‌ها را جدی بگیریم/ سخت‌ترین چالش ایجاد جذابیت بود/ ریسک ساخت یک ریلیتی شوی محض را قبول کردیم
  • «حنظله» نخستین نماد گرافیکی مقاومت فلسطین/ ترور «ناجی العلی» جنبشی هنری علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کرد
  • عکس | محسن تنابنده و احمد مهرانفر خیلی پیش از آنکه نقی و ارسطوی «پایتخت» شوند
  • جستاری بر شخصیت سیاسی فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی با قلم دانشجویی