Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- عمليات والفجر 8 در ساعت 22 و 30 دقيقه 20 بهمن 1364 با رمز يا زهرا(س) آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از دانشنامه فرهنگ ايثار و شهادت، عمليات والفجر 8 در تاريخ 20 بهمن 1364 در منطقه‌ جنوبي عراق، به منظور تصرف شبه جزيره‌ فاو و کسب يک برتري سياسي به طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران و با رمز يا فاطمه الزهرا (س) اجرا شد و در تاريخ 29 فروردين 1365 با تصرف شبه جزيره‌ فاو، پايان پذيرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيروزي‌هاي جمهوري اسلامي با فتح خرمشهر به اوج خود رسيد، غرب به منظور فراهم آوردن شرايط مناسب در تحميل صلح و سازش به جمهوري اسلامي، تلاش اصلي را معطوف بر حفظ صدام کرد. بدين ترتيب از يک‌سو پافشاري و تصميم قطعي غرب مبني بر حفظ صدام و از سوي ديگر، عزم راسخ جمهوري اسلامي جهت حصول به اهداف حقه خود در جنگ و تسليم نشدن در برابر فشارهاي همه جانبه استکبار، به نوعي، حالت نه جنگ، نه صلح را ميان طرفين حاکم کرد.
در واقع حفظ صدام و بازداشتن ايران از پافشاري روي آرمان‌هاي خود، برقراري موازنه قوا بود. از اين رو افزايش و تقويت توانايي‌هاي تکنولوژي عراق به ويژه نيروي هوايي، در دستور کار استکبار قرار گرفت و به دنبال آن دشمن سعي کرد فضا را به طور مطلق در اختيار بگيرد تا شايد به اين وسيله به لحاظ ضعف‌هاي متعددي که داشت، صحنه جنگ را از ميدان رزم زميني به آسمان، دريا و شهرها بکشاند.
گذشته از استراتژي غرب و حمايت‌هاي همه جانبه علمي و نظامي از رژيم عراق، رژيم بعثي نيز تمامي توان خود را در جهت پشتيباني و پاسخ‌گويي به نيازهاي جنگ قرار داد.
اجتناب از جنگ در زمين مسطح پس از عمليات‌هاي والفجر مقدماتي و والفجر 10  و در پي آن ابتکار عمليات در هورالهويزه طي دو عمليات بزرگ خيبر و بدر به خصوص خيبر موجب انفعال رژيم عراق و ايجاد نگراني در ميان حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي او شد، و متقابلا جمهوري اسلامي ايران که ابتکار عمل و برتري سياسي و نظامي را همچنان در دست داشت، زمينه عمليات بعدي را با استفاده از تجربه عمليات در هور فراهم کرد.
در اين ميان، عاملي که موجب شد طراحان نظامي در انتخاب منطقه بعدي براي عمليات دقت بيشتري به عمل آورند، که پس از فتح خرمشهر لازم بود حرکت جديدي در صحنه جنگ انجام شود که با آنچه از اول جنگ تا آن زمان به وقوع پيوسته بود، متفاوت باشد و فرماندهان نظامي عراق نيز از پيش بيني آن ناتوان باشند. اين حرکت، عبور از رودخانه عريضي همچون اروند و تسخير منطقه مهم شبه جزيره فاو بود.
عمليات والفجر 8 در ششمين سال جنگ تحميلي و در روز 20 بهمن سال 1364 در مرز جنوبي استان خوزستان و در جنوب جزيره آبادان، در منطقه فاو، در آن سوي رودخانه اروندرود، محدود به منطقه رأس البيشه و خورعبدالله صورت گرفت. اين عمليات در منطقه بسيار حساسي انجام شد، زيرا از يک طرف در مرز اروندرود قرار داشت که رژيم بعثي عراق به بهانه تسلط بر آن، جنگ با ايران را آغاز کرده بود و از طرفي در تنها مسير ارتباطي کشور عراق با درياي خليج فارس قرار داشت و ارتباط بندر ام‌القصر را از طريق خورعبدالله با خليج فارس برقرار مي‌کرد.
از سوي ديگر تنها اسکله‌هاي نفتي عراق به نام‌هاي البکر و الاميه در محدوده اين منطقه قرار دارند. زمين منطقه عمليات نيز يکي از زمين‌هاي پيچيده جنگي و عملياتي، در آن زمان بود، به طوري که شامل انواع عوارض زمين از جمله رودخانه، نهر، نخلستان، باتلاق، چولان، جاده، روستا، شهر، ساحل، نمک زار، دشت، اسکله و بندر مي‌شد. براي طراحي عمليات در اين منطقه، علاوه بر آن که بايد توانايي‌هاي دشمن را در نظر گرفت بايد جنگ با عوارض طبيعي زمين را نيز مورد توجه قرار داد؛ عوارضي مانند رودخانه، نهر، نخلستان، باتلاق، همچنين طراح عمليات بايد جنگ با عوارض مصنوعي ايجاد شده در زمين را هم مد نظر قرار مي‌داد، عوارضي مانند انواع موانع، سيم خاردار، ميله‌هاي خورشيدي شکل و ميدان‌هاي مين.
از طرفي تاکتيک سپاه در طرح ريزي عمليات، پرهيز از تک جبهه‌اي و تلاش براي دور زدن دشمن و يا نفوذ عميق و ايجاد رخنه گسترده در خطوط دشمن بود، لذا طرح ريزي عمليات با توجه به محدوديت‌هاي نحوه تدارک نيروها و نيز چگونگي انجام پشتيباني از نيروهاي عمل کننده به دليل محاصره بودن زمين منطقه عمليات از سوي رودخانه اروندرود از سويي و نيز درياي خليج فارس از سوي ديگر، يکي از پيچيده‌ترين طرح‌ريزي‌هاي نظامي و تاکتيکي محسوب مي‌شد.
اگر برتري هوايي ارتش بعثي و نيز قدرت تحرک و توان جا به جايي يگان‌هاي دشمن نيز بر مشکلات فوق افزوده شود، برنامه‌ريزي و طراحي چنين عملياتي از اطلاعات بسيار دقيق و به‌هنگام و نيز از طرح مانور درخور و مناسبي حکايت مي‌کند.
با مطالعه بر روي نحوه برنامه‌ريزي و چگونگي انجام عمليات والفجر 8، مشخص مي‌شود فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توانسته‌اند با استنباط صحيح از وضع دشمن، اين عمليات را طراحي و به اجرا در آورند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سالروز عمليات والفجر 8

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجبای عراق: عملیات ایران، غولی که از اسرائیل ساخته بودند را فرو ریخت

 دکتر «حسین الموسوی» سخنگوی رسانه‌ای جنبش نُجَباء در برنامه به افق فلسطین گفت: عملیات شب گذشته ایران، تمام معادلات را تغییر داد و غولی که از اسرائیل ساخته بودند را فرو ریخت.

وی افزود:  جمهوری اسلامی کاری کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی، مجبور به بازنگری در محاسبات خود شوند.

 سخنگوی رسانه‌ای جنبش نجبای عراق ملت عراق و به عبارتی ملت‌های عربی و اسلامی، حالا احساس پیروزی دارند و می‌دانند قدرتی هست که می‌تواند موازنه قدرت را در هر لحظه که بخواهد تغییر دهد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی به اسرائیل و آمریکا بود
  • از سرگیری پرواز‌های خطوط هوایی عراق به ایران
  • نجبای عراق: عملیات ایران، غولی که از اسرائیل ساخته بودند را فرو ریخت
  • ولایتی در گفتگو با اسماعیل هنیه: مقاومت امروز و تحولات منطقه در تاریخ سابقه نداشته است
  • آماده شدن کرمانشاه برای میزبانی از سالروز عملیات بازی‌دراز
  • ولایتی: مقاومت امروز و تحولات منطقه بی‌سابقه بوده است
  • ولایتی: مقاومت امروز و تحولات منطقه بی سابقه بوده است
  • مقاومت امروز و تحولات منطقه در تاریخ سابقه نداشته است
  • فرزندان موشکی ایران‌زمین قلب مستضعفان عالم را شاد کردند
  • کرمانشاه آماده میزبانی از ۵۰ هزار نفر در سالروز عملیات «بازی‌دراز» می‌شود