Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که می‌توان با ساخت ایستگاه فضایی درون مرکز سیارک‌ها به حفاری از عمق آن و استخراج منابع معدنی منحصر به فرد فضایی پرداخت.   انجام عملیات استخراج و فعالیت‌های مرتبط با حوزه معدن بر سطح سیارک‌ها به دلیل نبود گرانش امکان پذیر نیست، اما با ساخت بنا درون سیارک می‌توان از منابع غنی آن بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گفته محققان ساخت ایستگاه فضایی درون سیارک‌ها سبب می‌شود تا نوعی گرانش مصنوعی ایجاد شود و به این ترتیب حفاری امکان پذیر می‌شود.  
کارشناسان امیدوار هستند نسل آینده ایستگاه‌های فضایی با توجه به قابلیت‌های ویژه سیارک‌های فضایی درون این اجرام سماوی منحصربه فرد ساخته شود. محققان اثبات کرده‌اند امکان ساخت ایستگاه فضایی در عمق سیارک‌ها وجود دارد، هر چند که نیاز به پیشرفت فناوری و مهندسی دقیق برای ساخت و استقرار سازه و تجهیزات فضایی مورد نیاز است که تا چند دهه آینده محقق نخواهد شد.
با وجود مطرح شدن این بحث گروهی دیگر از کارشناسان اعلام کرده‌اند سنگ‌های فضایی قابلیت اتکا برای ساخت ایستگاه‌های فضایی را ندارند.
برای ایجاد گرانش مصنوعی در یک سیارک فضایی که وضعیتی مشابه سطح کره مریخ ایجاد شود، باید سیارک از جنس سنگ جامد باشد و هر یک تا سه دقیقه یک بار دارای گردش باشد تا گرانش کافی را تولید کند.
اگر سیارکی دارای چنین قابلیتی شود گرانشی مشابه با سطح مریخ تقریبا ۳۸ درصد گرانش زمین ایجاد خواهد شد.  
طرح این نظریه به وسیله دانشمندان دانشگاه وین دراتریش مطرح شده است، از جمله مزایای ساخت ایستگاه فضایی درون سیارک‌ها جلوگیری از آسیب تجهیزات و ساکنان ایستگاه فضایی در اثر تشعشع‌های کیهانی و نیز امکان حفاری درمعادن است.
کارشناسان در جست و جوی سیارکی هستند که به اندازه کافی پایدار باشد و بتوان از کل آن برای ساخت ایستگاه فضایی زیر زمینی استفاده کرد، به گفته محققان تعداد زیادی سیارک در مدار‌های دور و نزدیک به سیاره زمین در گردش هستند که دارای منابع معدنی گران‌بهایی درون خود هستند. از جمله مشهورترین مواد کانی موجود در سیارک‌ها می‌توان کربن، سیلیکون و انواع فلز‌ها را نام برد. از فلز‌های بسیار فراوان در اجرام آسمانی که در زمین قیمتی بالا دارند می‌توان پلاتین، نیکل، آهن و طلا را نام برد که در سیارک‌های بر پایه عنصر فلز وجود دارند.
کارشناسان اعتقاد دارند در آینده شرکت‌های پیشرو در صنایع فضایی می‌توانند با ارسال کاوشگر به سیارک‌ها و منفجرکردن آن‌ها به استخراج منابع غنی معدنی بپردازند و فلز‌های استخراج شده را برای فروش به زمین منتقل کنند.
گروهی از مخالفان این طرح اعلام کرده‌اند انجام آن می‌تواند سبب سقوط اقتصاد جهانی و برهم خوردن توازن قیمت‌ها، بازار‌های جهانی و بورس‌های بین المللی شود.
حفاری معدن روی سطح بیشتر سیارک‌ها اکنون غیرممکن است، زیرا گرانش موجود در سطح سیارک برای استفاده ماشین آلات حفاری کافی نیست و نیاز به ایجاد نوعی گرانش مصنوعی برای تولید وضعیت پایدار است.
اما با ساخت ایستگاه فضایی درون سیارک، ماشین‌های حفاری قادر به ایجاد وضعیت شبیه سازی شده گرانشی هستند و می‌توان به استخراج سنگ‌ها پرداخت.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/ ساخت ایستگاه فضایی داخل سیارک‌های منظومه شمسی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم

قدس آنلاین: عیسی زارع‌پورد امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران سیاست وزارت ارتباطات را اولویت توسعه شبکه تلفن همراه توسط اپراتورها عنوان کرد و گفت: اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه ماهواره‌های متعددی در دست ساخت و تکمیل داریم و ماهواره‌هایی هم  آماده پرتاب هستند، گفت:در طراحی و ساخت ماهواره های متعدد سنجشی هستیم تا امکان تصویربرداری در فضا را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از این ماهواره‌ها پارس یک است که نمونه دوم آن در حال ساخت است و انشاءالله آماده خواهد شد، اظهار داشت:  ماهواره‌های لایه LEO چند مرتبه در طول روز از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: از آنجایی که سرعت آنها ۷-۸ برابر سرعت زمین است، بنابراین دائما این ماهواره‌ها را روی آسمان کشورمان نداریم. اگر تعداد ماهواره‌ها بیشتر باشد دسترسی ما به داده های ماهواره‌ای و اطلاعات آنها بیشتر خواهد شد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه دنیا به سمت منظومه‌سازی می‌رود و با هم به این سمت حرکت می‌کنیم، تاکید کرد: منظومه سازی دانشی است که شاید در اختیار بیش از ۵-۶ کشور نباشد، دانشمندان ما به آن دست پیدا کرده اند.

وی اظهار کرد: امیدواریم امسال بتوانیم اولین قدم‌ها را در حوزه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی برداریم اکنون منظومه شهید سلیمانی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه سال گذشته در تعامل وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجره واحد برای دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد که تا کنون بیش از ۲۶۰ دانشگاه عضو آن شده‌اند، اظهار کرد: این اقدام مشترک در ارزیابی اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان یکی از طرح‌های برتر انتخاب شد که مایه خوشحالی و افتخار است.

زارع پور تاکید کرد: انشاءلله امسال مانند سال گذشته مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد؛ در حال حاضر ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه می‌شود.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد
  • کشف تصادفی یک توانایی حیرت‌انگیز در زنبورها؛ زندگی زیر آب!
  • (ویدئو) لحظه حیرت انگیز شکار مار بدست خدنگ
  • لحظه حیرت انگیز شکار مار بدست خدنگ (فیلم)
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم
  • نمایشی حیرت انگیز از قدرت بدون زدن ضربه کامل
  • (ویدئو) تصاویری حیرت‌انگیز از بارش باران در ساحل هرمز