Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو- ایرنا - 'مرکز بین المللی توسعه جامع کوهستان' در ماه جاری پذیرای دانشمندان، کارشناسان و برنامه ریزان شهری هند و پاکستان در 'کاتماندو' پایتخت نپال خواهد بود. در این کنفرانس دانشمندان این دو کشور تلاش می کنند یک راه حل مشترک برای کنترل آلودگی هوا پیدا کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای 'اسپوتنیک'، 'ارنیکو کی پاندی' مدیر منطقه ای مرکز بین المللی توسعه جامع کوهستان گفت: در هند و پاکستان به خصوص منطقه 'پنجاب' آلودگی هوای زیادی وجود دارد که در مرزهای دو کشور منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع این آلودگی ها در دو طرف مرزها وجود دارد. مدیریت هوا چه در دهلی نو و چه در لاهور نیازمند یک درک و آگاهی منطقه ای است.
وی افزود: سازمان محیط زیست پاکستان و کنترل آلودگی هند از مرکز بین المللی توسعه جامع کوهستان درخواست کرده اند تا یک کنفرانس مشترک جهت اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات برای کنترل آلودگی هوا برگزار کند.
در چند سال گذشته هند و پاکستان یک دیگر را متهم به افزایش آلودگی هوا در منطقه پنجاب کرده اند. اقدامات زیادی جهت کاهش آلودگی هوا در این منطقه انجام شده، اما این تلاش ها تاکنون نتیجه ای نداده است.
در ماه ژانویه سال جاری، سطح آلودگی هوا در لاهور پاکستان و مناطق شمالی هند بالاتر از 500 واحد قرار داشت. بر اساس شاخص کیفیت هوای آمریکا سطح آلودگی هوا باید کمتر از 300 واحد باشد.
در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود در مورد کیفیت هوا در کلان شهرهای با جمعیت بیش از 14 میلیون نفر، دهلی نو را آلوده ترین شهر جهان اعلام کرد و شهر 'مومبای' هند نیز در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. جمعیت 17 میلیون نفری دهلی نو تاثیرات آلودگی هوا را افزایش می دهد.
پایتخت هند در سال های متوالی به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شده است. درحالی که اقداماتی در این شهر برای کنترل آلودگی انجام شده، اما برای کنترل آلودگی در سایر مناطق هند اقدامی صورت نگرفته است.
یک موسسه آمریکایی به نام 'تاثیرات سلامت' قبلا در گزارشی اعلام کرده بود که در سال 2018 بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان در هند و چین اتفاق خواهد افتاد.
در خصوص هند، این موسسه اعلام کرد که استفاده از سوخت های فسیلی و جامد مهمترین عامل بروز بیماری می باشد. در سال 2015 بیش از 267 هزار نفر در هند به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی و جامد جان خود را از دست داده اند. این آمار 25 درصد از آمار کل مرگ و میر ناشی از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا را در هند تشکیل می دهد.
پزشکان می گویند که ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری های قلبی ،حمله های قلبی و فشار خون می شود.
به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال در این کشور می شود.
مرکز بین المللی توسعه جامع کوهستان(ICIMOD) یک سازمان منطقه ای بین دولتی جهت اشتراک گذاری داده و اطلاعات است. از جمله اعضای این مرکز افغانستان، بنگلادش، بوتان، چین، هند، میانمار، نپال و پاکستان می باشند. مرکز این سازمان در کاتماندو پایتخت نپال قرار دارد.
آساق**267**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند پاكستان آلودگي هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۵۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد

رئیس جمهور گفت: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، بهژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار دکتر سید ابراهیم رئیسی رفت.

بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.

هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را "مرز صلح و دوستی" توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تاکید کرد.

کد خبر 747090

دیگر خبرها

  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • صلح و ثبات در منطقه با تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی